Een korte film over Nieuw Atlantis en de afgelopen Wadateliers in het bijzonder.
LINK
Within the context of the information society, access to computers and the internet has been considered to be a new fault line in social exclusion. This has resulted in numerous initiatives on e-inclusion. There is however a second development, that of evidence-based practice, the approach that wants results of effectiveness studies to be an important inspiration for practice. Where these developments intersect, we find the issue of whether e-inclusion interventions are effective, of whether they reach their aim. It is common to label projects as "good practice", but do we have an assessment framework to justify using labels such as "good" or "best"? Does providing excluded citizens with access to computers and internet indeed help them to become socially included? And can we distinguish different types of initiatives and assess them according to their effectiveness?
DOCUMENT
© Springer International Publishing AG 2016. A serious game needs to combine a number of different aspects to help the end user in reaching the desired effects. This requires incorporating a broad range of different aspects in the design, stemming from a broad range of different fields of expertise. For designers, developers, researchers, and other stakeholders it is not straightforward how to organize the design and development process, to make sure that these aspects are properly addressed. In this chapter we will discuss a number of ways of organizing the design and development process and various models that support specific design decisions during this process, concluding with a discussion of design patterns for serious games.
DOCUMENT
Door recente geopolitieke ontwikkelingen is er een realistische kans dat Nederland betrokken raakt bij een grootschalig militair conflict om het eigen grondgebied of het van een NAVO-lid (Noord-Atlantische Verdragsorganisatiepartner) te verdedigen. Een dergelijk conflict kenmerkt zich door grote aantallen slachtoffers in een kort tijdsbestek vanwege massale aanvallen met gecombineerde zware wapens. Slachtoffers zullen doorgaans complexe, polytraumatische verwondingen hebben. In deze gevechtsscenario's is efficiënte en nauwkeurige rapportage van cruciaal belang om te kunnen voldoen aan de eisen van professionele zorgverlening aan meerdere patiënten tegelijkertijd. Effectieve klinische rapportage wordt echter belemmerd door stress, chaos, slecht zicht, verstoorde verbindingen met informatie- en communicatietechnologie en extreme weersomstandigheden. Informatietechnologieën die ontworpen zijn om klinische rapportage, evaluatie, diagnose en/of behandeling op afstand te ondersteunen, hebben het potentieel om medische noodhulpdiensten in gevechtszones te ondersteunen. Een interface voor spraakgestuurd rapportage is een vorm van kunstmatige intelligentie die gebruik maakt van automatische spraakherkenning en natuurlijke taalverwerkingstechnieken om klinische documentatie te automatiseren. Deze technologie kan waarschijnlijk de behandeling in gevechtszones verbeteren door handsfree klinische rapportage en registratie in omgevingen met veel stress. Hun mogelijke integratie in reeds bestaande militaire ICT kan helpen bij het bieden van snelle en uitgebreide ondersteuning bij incidenten met veel willekeurige slachtoffers en bij het verzamelen van kritieke medische gegevens voor kwaliteitsverbetering. Om zorgbehandelingen in gevechtszones te ondersteunen, zal dit KIEM-MARS project zich richten op de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk handsfree interface prototype dat geschikt is voor extreme omstandigheden en dat real-time rapportage van slachtoffers mogelijk maakt. Dit project is een user-case evaluatie waarbij eerst gebruikersbehoeften en technische specificaties worden gedefinieerd om een prototype te ontwikkelen op basis van bestaande technologieën. Door middel van een iteratieve aanpak zullen verschillende belangrijke parameters van het interface prototype getest worden in gesimuleerde gevechtszones. Een prestatie-evaluatie met aanbevelingen voor verdere aanpassing, testen en schaalbaarheid zal worden gerapporteerd.