Dit visiestuk werd in opdracht van het College van Bestuur van Fontys Hogescholen geschreven als eerste verkenning van de algemene kaders voor een toekomstige samenwerking tussen de in Limburg gevestigde(p.o. en v.o.) lerarenopleidingen en HBO-opleidingen Pedagogiek.
DOCUMENT
Powerpresentatie tijdens CORAL symposium.
DOCUMENT
In our in-depth case study on two circular business models we found important roles for material scouts and networks. These key partners are essential for establishing circular business models and circular flow of materials. Besides, we diagnose that companies are having difficulties to develop viable value propositions and circular strategies. The paper was presented at NBM Nijmegen 2020 and will be published at a later date
DOCUMENT
Door het expertiseteam Kennismanagement van de Afdeling onderwijs is in 2002 een notitie uitgegeven waarin het beleidskader voor kennismanagement in Fontys uitgewerkt is. Beschreven wordt wat de huidige en de wenselijke situatie met betrekking tot kennismanagement in Fontys is en welke acties ondernomen moeten worden op de middellange termijn.
DOCUMENT
Dit programma wordt gezamenlijk georganiseerd door de lectoraten 'Innovatieve Biomonitoring', 'Klimaatrobuuste landschappen', 'Verdienvermogen voor natuurinclusieve landbouw' en 'Een levende bodem werkt!'. Aan de hand van deze onderzoeksprogramma’s legt HAS green academy op maatschappelijk relevante thema’s de verbinding tussen onderwijs, beroepspraktijk en praktijkgericht onderzoek. Tijdens deze kenissessies komen ook studenten aan bod die binnen deze onderzoeksprogramma’s relevant onderzoek hebben gedaan.De provincie Noord-Brabant ondersteunt dit webinar omdat dit past bij haar ambities zoals o.a. verwoord in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. De provincie wil koploper zijn op het gebied van innovatie, digitalisering, het sluiten van kringlopen en slimme verdienmodellen in agrifood en werkt hierbij samen met overheden, het bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstellingen.
LINK
Hoe is het gesteld met mediation in strafzaken te midden van de andere herstelrechtvoorzieningen in Nederland? En hoe onderscheidt mediation in strafzaken zich van de andere vormen van mediation? Wat is er veranderd en wat kunnen we nog verwachten?1 Marion Uitslag en Tanja van Mazijk geven een update.
DOCUMENT
Sociale ongelijkheid is een verschijnsel van alle samenlevingen en alle tijden. Van oudsher zijn er groepen mensen die om uiteenlopende redenen niet of in mindere mate kunnen deelnemen aan de maatschappij. Onderwijs kan haar steentje bijdragen in de strijd tegen dit probleem. Want door het volgen van meer en langer onderwijs kan sociale ongelijkheid teruggeschroefd worden. En dat vergroot ook op latere leeftijd de kansen op maatschappelijk succes. Onderwijs krijgt daardoor een 'sociale liftfunctie': het is een instrument waarmee achtergestelde en kwetsbare jongeren zich kunnen opwerken op de maatschappelijke ladder. In dit kader houdt de Vlaamse minister van Werk, Onderwijs en Vorming, Frank Vandenbroucke, regelmatig een pleidooi voor een 'zalm-model' van onderwijs. Het huidige artikel plaatst de belangrijke boodschap van Vandenbroucke in de Nederlandse context, en tracht een antwoord te geven op de volgende vragen: Hoe ziet het Nederlandse onderwijs eruit en hoe wordt daar rekening gehouden met sociale kansen? En kan het onderwijs de bovengenoemde sociale liftfunctie wel waarmaken? Wat zijn de beste instrumenten om daarin effectief en efficiënt te werk te gaan?
LINK
Wijkcultuurhuizen zijn belangrijk voor de stad Utrecht. Utrecht biedt met de wijkcultuurhuizen een infrastructuur om cultuurparticipatie van bewoners van Utrecht te bevorderen. De wijkcultuurhuizen – Cultuur 19, De Vrijstaat, Het Wilde Westen, BOKS Jongerencultuurhuis en ZIMIHC – zijn laagdrempelige culturele voorzieningen die cultuurparticipatie in de samenleving stimuleren en bijdragen aan de sociale basisinfrastructuur. De gemeente Utrecht ziet het belang van wijkcultuurhuizen en benadrukt dat met het credo ‘cultuur voor iedereen’. In samenwerking met de wijkcultuurhuizen en de gemeente Utrecht vindt het meerjarig onderzoek Cultuur voor iedereen in stad Utrecht plaats, waarin we vanaf januari 2019 tot en met februari 2022 in drie fases onderzoek doen naar de gezamenlijke werkwijze van de wijkcultuurhuizen.
DOCUMENT
Sinds enige jaren gaan veel van de discussies en gesprekken in de sociale sector over de nieuwe wet op maatschappelijke ondersteuning, de Wmo. Die vervangt onder meer de Welzijnswet en de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Het is goed dat substantiële delen van beleid af en toe groot onderhoud krijgen, gelet op het gecombineerde effect van een zich steeds ontwikkelende maatschappij, voortschrijdend inzicht in welk beleid effectief is en verschuivende voorkeuren in de samenleving. Nieuw beleid brengt ook onzekerheid en onwennigheid met zich mee. Het vraagt verandering en aanpassing. Niet altijd is bij de goedkeuring van nieuw beleid meteen duidelijk hoe de uitvoering gaat verlopen, hoe één en ander er bij de implementatie van het beleid uit gaat zien. Over de invoering van de Wmo is al veel gezegd en geschreven. In deze publicatie trachten we de consequenties van de Wmo in beeld te brengen vanuit het perspectief van de professionals uit de sociale sector. Welke sociale interventies moeten ze uit hun gereedschapsbak verwijderen, welke nieuwe instrumenten komen erbij, welke nieuwe kwaliteiten moet de professional in huis hebben?
DOCUMENT
In opdracht van de gemeente Amsterdam is het burgerberaad schone stad, dat van 4 maart tot 15 juli 2024 plaatsvond, geëvalueerd. In zes bijeenkomsten hebben de deelnemers gewerkt aan adviezen om antwoord te geven op de vraag: “hoe maken en houden we Amsterdam beter schoon?” We bespreken de belangrijkste bevindingen in deze samenvatting, met daarbij aandacht voor de samenstelling van het burgerberaad, de ervaringen van de deelnemers, en een reflectie op het proces.
MULTIFILE