Een van de eisen van Marketing is het beschikken over een integraal klantbeeld. De uitdaging is dan een aantal onderdelen uit de informatiehuishpouding in het algemeen en gegevensmanagement in het bijzonder te professionaliseren. Het artikel gaat over deze uitdaging.
Het zwaartepunt van de ingenieursopleiding is aan het verschuiven. De Utrechtse ingenieur zal zijn werk en toegevoegde waarde steeds meer vinden op het terrein van ontwerpen. Aan het ontwerpproces zelf worden steeds zwaardere eisen gesteld. Constructie en productie vinden in toenemende mate elders in de wereld plaats. Gelet op deze outsourcing zal de ontwerper ook in staat moeten zijn het maakproces op afstand te besturen, zowel wat betreft kwaliteit en geld als qua tijd. Ontwerpen kan vanuit verschillende perspectieven beschouwd worden: vanuit de conceptuele fase, de realisatiefase (verdere aanpassingen) of de gebruiksfase (upgrading, bediening et cetera). Bij onderzoeksinstellingen als TNO, maar ook bij vooraanstaande bedrijven als OCE, Philips en ASML zien we dat steeds meer sprake is van een integrale ontwerpaanpak. Het tijdperk van massaproductie evolueert naar een tijdperk van maatwerk, waarin de behoeften van de gebruiker centraal staan. De interactie tussen de technologie en de gebruiker zal een steeds belangrijker plaats in gaan nemen, en juist op dit vlak zal de Utrechtse ingenieur zich onderscheiden.
Dit promotieonderzoek richt zich op het faciliteren van het ontwerpen en beoordelen van digitale interventies voor de geestelijke gezondheidszorg door de perspectieven van belanghebbenden (beoefenaars in de geestelijke gezondheidszorg, gebruikers en ontwerpers) te bekijken en co-gecreëerde ontwerp- en beoordelingsprincipes op te leveren die de ontwikkeling van effectieve digitale interventies voor geestelijke gezondheid mogelijk maken, zoals gesprekspartners en mobiele gezondheidsapps.Doel Het doel is om ontwerpers te helpen bij het creëren van effectieve hulpmiddelen en om deskundigen op het gebied van geestelijke gezondheid en patiënten in staat te stellen het ontwerp van deze interventies te herzien. Daarmee wordt er gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en het ontwerpproces van deze interventies. Resultaten In kaart brengen van de technische en ontwerpeisen, motiverende factoren en perspectieven voor acceptatie en continu gebruik van digitale gezondheidsinterventies (gebruikersinterfaces van gesprekspartners en toepassingen voor geestelijke gezondheid) door samen te werken met de belanghebbenden. Ontwerpers voorzien van evidence-based principes bij het ontwerpen van digitale interventies (gebruikersinterfaces van gesprekspartners en GGZ-applicaties) voor de GGZ. Zorg voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg met richtlijnen voor het beoordelen van het ontwerp van digitale gezondheidsinterventies vanuit het perspectief van meerdere belanghebbenden voordat ze worden geïmplementeerd. Patiëntvertegenwoordigers voorzien van kaders en hulpmiddelen om de acceptatie van digitale interventies in de geestelijke gezondheidszorg te beoordelen. Looptijd 01 september 2023 - 01 september 2027 Aanpak In dit promoieonderzoek combineren we een systematische literatuurstudie met beschrijvende casestudy's en de inzichten verkregen uit de ontwerpprocessen. Samen zullen ze een ontwerpstudie makkelijker maken. Tijdens de ontwerpstudiefase zullen we de principes (inzichten voor de casestudy's en literatuurstudie) vertalen naar proof-of-concepts en lo-fi prototypes met behulp van een co-designaanpak. De toepasbaarheid van de principes en kaders en de bruikbaarheid van het resulterende ontwerp uit de ontwerpstudie zullen door belanghebbenden worden beoordeeld. Oproep voor studenten Er zijn mogelijkheden voor studenten om mee te werken aan het verkennen en evalueren van bestaande ontwerpprincipes tijdens het ontwerpen van chatbots, mobiele applicaties, immersive designs (VR) etc. en hoe deze kunnen worden ontworpen voor de geestelijke gezondheidszorg.