This study examines how the contemporary European policy debate addresses the further development of the quality of teacher educators. A classification framework based on the literature on professionalism was used to compare European and Member State policy actions and measures on the quality of teacher educators through an analysis of seven European policy documents and a questionnaire completed by key policy-makers in 16 European countries. The findings show that European Union policy documents pay limited attention to the quality of teacher educators. However, the professionalism of teacher educators receives more policy attention at the level of individual Member States. Most of these policies are part of general policies for higher education teachers, while the initiative lies with governments and teacher education institutes. The role of the professionals themselves in developing policies to strengthen their professionalism seems very limited.
DOCUMENT
In the European policies to increase the quality of teachers, much attention is given to the upgrading of qualifications. However, in European debates on teacher education, e.g. within the context of the Education & Training 2020 program, discussions about the qualification level are mostly restricted to initial teacher education. This raises the question what possibilities there are to raise the qualification level of teachers already working in schools. From this perspective, there is a need to take a closer look at in-service Master’s qualification programs, at existing arrangements and programs, at their focus and their impact on the professionalism of teachers. The paper addresses issues with respect to the conditions for successful in-service Master’s level qualification programs and reflects on content elements that should be part of the curriculum of these programs. In answering the question what content elements should be part of inservice Master’s programs that extend the minimum standards for teachers, the paper focuses on the ‘secondary role’ of teachers that extends beyond the primary process of teaching and learning and connects this to the concept of extended professionalism (Hoyle 1975, Stenhouse 1975). The paper concludes with a frame of reference that can be used to analyse the contribution of in-service Master’s level qualification programs to the professionalism of teachers.
MULTIFILE
Deze publicatie gaat over het leiderschap van leraren, internationaal aangeduid als ‘teacher leadership’. Leraren kunnen veel verschillende vormen van leiderschap uitoefenen. Persoonlijk leiderschap heeft bijvoorbeeldbetrekking op de mate waarin leraren regie over hun eigen werk en eigen ontwikkeling voeren. Pedagogisch leiderschap is de wijze waarop leraren in hun klas leiderschap richting hun leerlingen tonen en invloed uitoefenen op de leerprocessen van leerlingen. In voorliggende publicatie bedoelen we met ‘leiderschap van leraren’ of ‘teacher leadership’ de invloed die leraren uitoefenen op zaken die hun eigen klas of hun eigen vak overstijgen. Met dat leiderschap beïnvloeden ze collega’s, leidinggevenden en anderen binnen de school. Die invloed kan betrekking hebben op het curriculum, het handelen van collega’s, het pedagogisch klimaat binnen de school, het beleid en de organisatie vanzaken binnen en buiten de school, etc. Dat kan door ideeën te opperen, te ontwikkelen, te ondersteunen, te adviseren, te inspireren, rolmodel te zijn en nog op tal van andere manieren.In Nederland wordt in toenemende mate verwacht dat leraren de verantwoordelijkheid en leiding krijgen en nemen ten aanzien van cruciale aspecten van het onderwijs binnen scholen. Leraren moeten dan wel de mogelijkheden hebben om deze rol op zich te kunnen nemen (NRO, 2017). Dit was aanleiding voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek om opdracht te geven tot het schrijven van een overzichtsartikel rond de vraag:Op welke manier(en) kan bereikt worden dat leraren een leidende rol kunnen spelen in individuele scholen (in alle onderwijssectoren), in samenwerkingsverbanden tussen scholen en op landelijk niveau?Voor het beantwoorden van deze vraag zijn we uitgegaan van vier deelvragen:1. Waarom is er in toenemende mate aandacht voor teacher leadership?2. Wat is teacher leadership precies?3. Wat is er uit onderzoek bekend over de effecten van en condities voor teacherleadership?4. Welke vormen van teacher leadership zijn er in de Nederlandse context reedszichtbaar?Op basis hiervan beantwoorden we de hoofdvraag:Hoe kan het leiderschap van leraren in scholen versterkt worden?Voor het beantwoorden van deze vijf vragen hebben we geput uit nationale en internationale praktijk- en beleidspublicaties, gebruik gemaakt van diverse overzichtsstudies en een systematische analyse gedaan van 44 onderzoekspublicaties over teacher leadership die tussen 2014 en 2017 zijn verschenen.
DOCUMENT