Teacher education is in a state of change. There is a new focus on professional competence, including the competence for further development and learning, conceived of as workplace learning. Teacher shortages put pressure on the development of alternative routes to teaching. The arrival of prospective teachers with experience and qualifications in other areas than education requires adaptive programs, with a greater emphasis on professional learning in school. It is argued that promoting professional workplace learning asks for a conceptual clarification, based on new theory of learning and concepts of professionalism. A definition of professional learning is proposed. Some examples of new practice in teacher education are discussed.
Het begrip ‘teacher leader’ duikt steeds vaker op, in publicaties, masteropleidingen en (boven)bestuurlijke professionaliseringstrajecten. Het verwijst naar leraren die rollen op zich nemen die de eigen lespraktijk overstijgen en een bijdrage leveren aan onderwijsontwikkeling en onderwijskwaliteit. Die rollen bieden steeds meer leraren een aantrekkelijke carrièremogelijkheid. Teacher leadership zou je kunnen vertalen als leiderschap van leraren, maar een echt mooi Nederlands equivalent voor teacher leader is er niet, vandaar dat ik de Engelse term aanhoud. In dit hoofdstuk is de kernvraag hoe leraren zich kunnen ontwikkelen tot teacher leader. Ik maak daarbij een onderscheid tussen formeel en informeel en tussenindividueel en collectief leiderschap van leraren. In het laatste geval is leiderschap een vanzelfsprekende opdracht voor iedere leraar. Ik ga kort in opde benodigde kwaliteiten voor teacher leaders en de voorwaarden die binnen de school aanwezig moeten zijn. Daarmee wordt duidelijk wat leraren die ditloopbaantraject ambiëren, nodig hebben.
Onderdeel van het symposium 'De-minimalising teacher education' op het ATEE annual conference 2009 in Boedapest over opvattingen over professionaliteit en de consequenties daarvan voor leraren en lerarenopleidingen.