Het meten van de lichaamstemperatuur van patiënten is een basisvaardigheid van verpleegkundigen. Zij doen dit veelvuldig. Nauwkeurige meting van de lichaamstemperatuur is belangrijk voor de tijdige detectie van koorts of onderkoeling bij patiënten. Waar lange tijd rectale lichaamstemperatuur- meting de norm was, worden tegenwoordig vaker niet-invasieve instrumenten gebruikt. Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) maakt sinds eind 2018 op alle verpleegafdelingen gebruik van de voorhoofdthermometer om de lichaamstemperatuur te meten. Dit instrument wordt ook wel Temporal Artery Thermometer (TAT) genoemd (zie figuur 1). Sinds de invoering van de TAT hebben verpleegkundigen en artsen twijfels over de nauwkeurigheid van de metingen, maar zij hadden niet de mogelijkheid deze zorgen voldoende te onderbouwen. Dit was voor de intensive care volwassenen (ICV) van het UMCG, in samenwerking met het lectoraat verpleegkundige diagnostiek van de Hanzehogeschool Groningen, aanleiding om een exploratief, vergelijkend cohortonderzoek uit te voeren. 1
MULTIFILE
Afsluitende brochure van het RAAK-project Op naar beter, nul op de meter! Verschillende auteurs uit het werkveld hebben een bijdrage geleverd. Met een voorwoord van gedeputeerde Nienke Homan.
DOCUMENT
Uitermate kritisch zijn de Amsterdamse sociologen onder aanvoering van Jan Willem Duyvendak en Evelien Tonkens over de participatiemaatschappij, die ‘van bovenaf’ wordt opgelegd. Maar Doortje Kal vindt dat ze daarmee over het hoofd zien dat het ook om een beweging ‘van onderop’ gaat.
DOCUMENT
Is eerder gepubliceerd op de site van de Nederlandse Dalton Vereniging, 2021. april Onderzoek laat zien dat individuele prestatieverschillen een direct gevolg zijn van de hoeveelheid tijd besteed aan doelbewuste oefening. In dit onderzoek is bij 49 basisschoolleraren onderzocht hoeveel tijd zij besteden aan activiteiten die grotendeels voldoen aan de kenmerken van doelbewuste oefening en hoeveel leerwinst zij daarbij ervaren. Doelbewuste oefenactiviteiten zijn activiteiten met een duidelijk doel om het eigen onderwijs te verbeteren, zijn vooraf doordacht en gepland, worden voorzien van informatieve feedback en worden herhaaldelijk en regelmatig uitgevoerd. Leraren vulden via een mobiele logboekapplicatie tweemaal per dag gedurende twee weken een vragenlijst in, waarin ze bijhielden welke activiteiten zij uitvoerden om hun onderwijs te verbeteren en hoeveel tijd ze hieraan besteedden. Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt dat leraren ongeveer 30 procent van de gerapporteerde tijd besteden aan doelbewuste oefenactiviteiten. Doelbewuste oefenactiviteiten bleken significant langer te duren dan niet-doelbewuste oefenactiviteiten. Verder ervaren leraren een significant hogere leerwinst bij het uitvoeren van doelbewuste oefenactiviteiten dan bij niet-doelbewuste oefenactiviteiten. Meters maken dus!
MULTIFILE
Openbare les Prof. Dr. Paul Drijvers, 11 oktober 2018
DOCUMENT
In de drukte en hectiek van het werk lukt het vaak niet om stil te staan, te vertragen en te kijken naar ons handelen. Zo komen we niet op een diepere laag en kunnen we de vragen wat, hoe en waartoe niet voldoende stellen. Hoe komt dat? Volstaan de huidige reflectiemethoden niet, is tijdsdruk een issue, gaat het over het ervaren van veiligheid, of is het toch de angst om gezien te worden? Om wel stil te staan, hebben we de Spiegelreflectie methode bedacht: een nieuwe manier van reflecteren, waarin huidige en toekomstige professionals uit het sociale domein samen leren
LINK
Een assertieve publieke variant van signalering, laat staan een politiserenderol, lijkt in de huidige Nederlandse context ingewikkeld. Marc Hoijtinklegt uit waarom, en op welke manieren sociale professionals dan welsignaleren. ‘Dan word ik link. Kom ik in actie.’
DOCUMENT
De meeste mensen (er)kennen het belang van goede voeding en voldoende beweging, maar toch is de verleiding groot om ’s avonds met een zak chips op de bank neer te ploffen en lekker niks te doen. Voor iedereen herkenbaar: zo rond een uur of 10 ’s avonds op de bank voor de tv het moment dat trek in een lekkere snack opkomt. Eigenlijk wil je niet, want je weet dat je achteraf spijt krijgt. Uiteindelijk zwicht je toch. Echter je belooft jezelf de zak niet helemaal leeg te eten. Twee uur later zet je de tv uit en is de zak chips leeg. Een mooi voorbeeld van gedrag waarbij goedbedoelde, rationele intenties het hebben verloren van intrinsieke impulsen en extrinsieke verleidingen.
DOCUMENT
Woningcorporaties hebben in de afgelopen jaren duizenden Nul-op-de-Meter ofwel NOM-woningen gerealiseerd. Zowel in de nieuwbouw- als renovatiesector. Hoe hebben bewoners de renovatie ervaren? Zijn zij tevreden met de resultaten? En, wat kan de installateur hiervan leren?
DOCUMENT
Full text via link. Uitermate kritisch zijn de Amsterdamse sociologen Jan Willem Duyvendak en Evelien Tonkens over de participatiemaatschappij, die ‘van bovenaf’ wordt opgelegd. Maar Doortje Kal vindt dat ze daarmee over het hoofd zien dat het ook om een beweging ‘van onderop’ gaat.
LINK