Het verloop van dit project is in sterke mate beïnvloed door de uitbraak van Corona in maart. De
onderzoeksfocus en de tijdsplanning is hierdoor beïnvloed. De daadwerkelijke productie van de kaas stil
komen te liggen.
Hierdoor is besloten om de focus naar twee andere gebieden te verschuiven:
1. het opstellen van een goed onderbouwde marktanalyse voor Alkmaars Goud.
Door deze verschuiving in focus is een gedegen onderbouwing ontwikkeld om de kaas op een
succesvolle wijze op de markt te brengen. Zowel de meest veelbelovende markten en doelgroepen
als het meest geschikte concept voor de kaas zelf zijn benoemd.
2. het opstellen van een theoretisch kader, waarin concreet wordt benoemd welke ingrediënten en
procesfactoren de eigenschappen van de kaas beïnvloeden. Dit geeft een goed onderbouwd
technologisch inzicht van de wijze waarop de kaas zijn unieke karakter zal krijgen, zowel voor de
eerste producties op kleine schaal en als voor producties op grotere schaal.
De volgende tabel geeft het verloop van het project weer:
periode activiteiten
Januari- maart 2020 Uitvoeren marktanalyse
Produceren van vier soorten testkazen
Eerste avond certificaathouders (crowdfunding actie) waarbij het meest
gewenste type kaas gekozen wordt
Maart-juni 2020 Verder uitwerken marktanalyse
Onderzoek van eerder geproduceerde testkazen
Begeleiden eerste semi-grootschalige productie voor certificaathouders
Juni-oktober 2020 Opstellen van theoretisch kader met daarin overzicht van ingrediënten en
procesfactoren die de eigenschappen van de kaas kunnen beïnvloeden.
Opstellen van diverse recepturen voor productietesten op kleine schaal,
opstellen van beoordelingsformulieren, instellen van deskundig proefpanel.
Organiseren van eerste uitdeelactie van kaas aan certificaathouders uit de
crowdfunding actie.
“Alkmaar is DE kaasstad van Nederland, maar we verkopen hier Goudse kaas.” Dat kan echt niet. Daarom ontwikkelt Het Kaasgenootschap een heel nieuwe kaassoort: een Echte Alkmaarse Kaas. Naam en vorm zijn al vastgelegd. Nu moeten we de receptuur en de smaak van de kaas zo ontwikkelen dat het een echte specialiteit wordt. De exclusieve horeca is de belangrijkste doelgroep; daarnaast de internationale toerist. Echt iets anders dan Goudse: een andere textuur, smaak, met name lekker met een glaasje wijn. Hoe je de receptuur en smaak zo kunt uitwerken dat deze doelgroepen bediend worden is het onderwerp van dit voorstel.