Presentatie tijdens het Landelijk Geurcongres 2018. Geuren spelen een belangrijke rol in de kwaliteit van de leefomgeving. Vaak in aangename zin, maar regelmatig ook niet. Een belangrijk effect van ongewenste geur is hinder, variërend van ergernis tot slaapverstoring. Het congres ‘Geurhinder: landelijk en lokaal’ op 20 maart 2018 belicht de mogelijkheden om overlastsituaties te verminderen.
MULTIFILE
Kunnen we tot een bestendig voedselsysteem komen dat goed is voor boeren, consumenten én het klimaat? En voeren we de dialoog over de uitdagingen die voor ons liggen wel op de goede manier? Onze huidige voedselconsumptie en -productiepatronen lopen tegen de planetaire klippen op. We moeten richting een voedselsysteem dat werkelijk goed is voor mens en planeet, in plaats van alleen minder slecht. Hoe komen we daar en voeren we nu wel de juiste gesprekken? De Green Deal zorgt voor een revolutionair nieuw landbouwbeleid, maar het botst in Brussel. Boeren en klimaatactivisten staan op de barricaden, maar niet zij aan zij: ze strijden voor ogenschijnlijk tegengestelde belangen. Maar zijn hun belangen wel zo tegenstrijdig? In plaats van te kijken naar de beperkingen die boeren opgelegd worden, kunnen we ook eerst kijken naar de gewenste uitkomst: een beter menu voor de toekomst. Om vervolgens te bepalen hoe we op een duurzame manier tot deze gewenste uitkomst kunnen komen. Van bord tot boer dus, en niet van boer tot bord. Het kan immers niet zo zijn dat alleen boeren concessies moeten doen: aan een duurzame toekomst moet iedereen meewerken. De Balie gaat langs bij Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid, en Ruud Zanders, medeoprichter van pluimveehouderij Kipster. De Koplopers Vergroenen, bouwen, verduurzamen, innoveren. De ambities voor Nederland zijn groot, maar de ruimte beperkt. We komen nu al drie keer Nederland te kort. Hoe kunnen we al deze plannen waarmaken en voorkomen dat het Nederlandse landschap versnippert?
LINK
Onderwijsvernieuwingen zijn vaak weinig succesvol. De reden is vaak onduidelijk. “We weten weinig over waarom iets wel of niet werkt”, stelt dr. Kristin Vanlommel, lector Organiseren van Verandering in Onderwijs bij Hogeschool Utrecht. Ondersteuning, monitoring en professionalisering kunnen volgens haar leiden tot minder veranderen maar wel met meer succes.