As interactive systems become increasingly complex and entwined with the environment, technology is becoming more and more invisible. This means that much of the technology that people come across every day goes unnoticed and that the (potential) workings of ambient systems are not always clearly communicated to the user. The projects discussed in this paper are aimed at increasing public understanding of the existence, workings and potential of screens and ambient technology by visualizing its potential. To address issues and implications of visibility and system transparency, this paper presents work in progress as example cases for engaging people in ambient monitoring and public screening. This includes exploring desired scenarios for ambient monitoring with users as diverse as elderly people or tourists and an interactive tool for mapping public screens.
ICT in intelligente voertuigen levert innovatieve systemen op. Deze innovatieve systemen richten zich op maatschappelijke knelpunten (verkeersveiligheid, milieubelasting en congestie) en consumenten waarde. Recent wordt meer nadruk gelegd op maatschappelijke knelpunten. Vijf (5) a tien (10) jaar geleden werd de nadruk gelegd op het creëren van consumenten waarde. Deze innovatieve systemen moeten wel geaccepteerd worden door de eindgebruikers. Er is nog maar beperkt onderzoek gedaan naar acceptatie van veiligheidssystemen in intelligente voertuigen. Uit literatuuronderzoek komt naar voren dat verschillende vormen van acceptatie gehanteerd worden. Tevens blijkt dat veel onderzoekers spreken over acceptatie maar de acceptatie niet (kunnen) meten. Om inzicht te krijgen in het gedrag en beleving van bestuurders wordt in dit onderzoek voorgesteld om de evolutie van de cruise control (CC) naar adaptive cruise control (ACC) en naar cooperative adaptive cruise control (C-ACC) te gebruiken om acceptatie te voorspellen en te beoordelen. Er zijn bijzonder veel acceptatiemodellen en theorieën. Deze worden in de praktijk veelvuldig gebruikt binnen de Informatie en Communicatie Technologie (ICT). In deze paper wordt een route uitgezet voor het opzetten van een onderzoek waarbij gebruik gemaakt wordt van het UTAUT-acceptatiemodel. Dit onderzoek moet uitwijzen welke criteria de acceptatie beïnvloeden.
The user’s experience with a recommender system is significantly shaped by the dynamics of user-algorithm interactions. These interactions are often evaluated using interaction qualities, such as controllability, trust, and autonomy, to gauge their impact. As part of our effort to systematically categorize these evaluations, we explored the suitability of the interaction qualities framework as proposed by Lenz, Dieffenbach and Hassenzahl. During this examination, we uncovered four challenges within the framework itself, and an additional external challenge. In studies examining the interaction between user control options and interaction qualities, interdependencies between concepts, inconsistent terminology, and the entity perspective (is it a user’s trust or a system’s trustworthiness) often hinder a systematic inventory of the findings. Additionally, our discussion underscored the crucial role of the decision context in evaluating the relation of algorithmic affordances and interaction qualities. We propose dimensions of decision contexts (such as ‘reversibility of the decision’, or ‘time pressure’). They could aid in establishing a systematic three-way relationship between context attributes, attributes of user control mechanisms, and experiential goals, and as such they warrant further research. In sum, while the interaction qualities framework serves as a foundational structure for organizing research on evaluating the impact of algorithmic affordances, challenges related to interdependencies and context-specific influences remain. These challenges necessitate further investigation and subsequent refinement and expansion of the framework.
LINK