Just-in-time adaptive intervention (JITAI) has gained attention recently and previous studies have indicated that it is an effective strategy in the field of mobile healthcare intervention. Identifying the right moment for the intervention is a crucial component. In this paper the reinforcement learning (RL) technique has been used in a smartphone exercise application to promote physical activity. This RL model determines the ‘right’ time to deliver a restricted number of notifications adaptively, with respect to users’ temporary context information (i.e., time and calendar). A four-week trial study was conducted to examine the feasibility of our model with real target users. JITAI reminders were sent by the RL model in the fourth week of the intervention, while the participants could only access the app’s other functionalities during the first 3 weeks. Eleven target users registered for this study, and the data from 7 participants using the application for 4 weeks and receiving the intervening reminders were analyzed. Not only were the reaction behaviors of users after receiving the reminders analyzed from the application data, but the user experience with the reminders was also explored in a questionnaire and exit interviews. The results show that 83.3% reminders sent at adaptive moments were able to elicit user reaction within 50 min, and 66.7% of physical activities in the intervention week were performed within 5 h of the delivery of a reminder. Our findings indicated the usability of the RL model, while the timing of the moments to deliver reminders can be further improved based on lessons learned.
De Nederlandse media-industrie merkt elke dag hoe groot de impact is van het voortschrijdende proces van digitalisering en dataficering. De transitie van analoge (broadcast) naar digitale (over-the top: OTT) netwerken zorgt er niet alleen voor dat mensen televisie kunnen kijken op ieder gewenst moment met het apparaat naar keuze, het maakt tevens interactie mogelijk met de kijker. Bij die interactie wordt allerhande data over de gebruiker verzameld. De kansen om hiermee nieuwe diensten te ontwikkelen blijven echter veelal onbenut. Vooral voor interactieve mediabedrijven ligt hier een kans omdat het hun apps zijn die grote hoeveelheden gebruikersdata verzamelen. Interactieve mediabedrijven hebben echter momenteel moeite om de gebruikersdata uit hun apps zodanig te analyseren dat nieuwe inzichten ontstaan waarop bestaande diensten (continue) verbeterd kunnen worden, nieuwe diensten voor hun klanten kunnen worden ontwikkeld én zijzelf diensten kunnen gaan vermarkten vanuit een zelfstandige positie. De terugkerende vraag is dan ook: Hoe kunnen nieuwe inzichten uit gebruikersdata systematisch worden verzameld, geanalyseerd en gevalideerd, en welke businessmodellen helpen om deze nieuwe inzichten te borgen in de strategie van de organisatie?
MULTIFILE
More and more seniors are using computers and smartphones on a regular basis. However, research shows that many seniors are only using a small number of the apps available to them, in contrast to younger adults. The current study aims to explore reasons for this selective use of apps by seniors.
LINK
De fashion-industrie is in transitie, nu consumenten steeds meer online zoeken, kopen en communiceren. De meeste retailers hebben inmiddels een webshop gerealiseerd, maar inzicht ontbreekt hoe de fysieke winkel levensvatbaar te maken en houden. Dit betekent in de praktijk dat lastig is om fysieke winkels open te houden hetgeen in veel steden leidt tot teloorgang van winkelstraten en –gebieden. Ook hebben retailers onvoldoende handvatten om de omni-channel consument goed te herkennen en te benaderen en de verschillende kanalen goed op elkaar te laten aansluiten. Veel retailers hebben behoefte aan goede informatie op de winkelvloer over producten en klanten. Graag zouden ze snel willen weten wat consumenten in het verleden hebben gekocht, of ze de nieuwsbrief ontvangen, welke producten er online of in andere filialen nog beschikbaar zijn. Daar kan in een verkoopgesprek op worden ingespeeld. De technologische oplossingen zijn daarvoor beschikbaar, maar deze worden nog maar mondjesmaat gebruikt. Daar waar ze wel beschikbaar zijn, weten medewerkers niet altijd goed hoe ze bijvoorbeeld een medewerkersapp optimaal gebruiken en maken consumenten weinig gebruik van bijvoorbeeld loyalty apps op hun smartphone. Daarnaast bestaat er bij veel retailers wel de wil om te innoveren, maar moeten er eerst barrières worden beslecht. De beschikbare technologie moet zich liefst al in een testsituatie hebben bewezen en men heeft behoefte aan praktische handvatten hoe de technologie optimaal in te zetten. Om tot innovatie in de branche te komen is het daarom nodig om in samenwerking met enkele innovatieve retailers, technologiebedrijven en kennisinstellingen de innovatie markt-fähig te maken. Dit project heeft als doel om een bijdrage te leveren aan de duurzaamheid van de fashion-industrie door relevante klanttechnologie geschikt te maken voor marktintroductie, alsmede de toegevoegde waarde van deze technologie te onderzoeken voor de branche.
Zo’n 30% van de 65-plussers valt minimaal eens per jaar en door de vergrijzing zal dit percentage alleen maar toenemen. De gevolgen van een val zijn enorm, zowel voor de persoon die valt als voor de maatschappelijke zorgkosten. De aandacht voor valpreventie neemt dan ook toe. Valpreventieve beweeginterventies zijn effectief om het risico op een val te verkleinen. Otago is één van de drie erkende valpreventie beweeginterventies in Nederland. Naast face-to-face begeleiding door een fysiotherapeut, bestaat het programma uit kracht- en balansoefeningen in de thuissituatie. Bekend is dat de therapietrouw voor huiswerkoefeningen laag is. Nieuwe digitale toepassingen, zoals smartphone-apps, beogen duurzame uitvoering van de oefeningen te ondersteunen en kunnen in potentie het effect van valpreventie beweeginterventies bestendigen. De eerste internationale ervaringen met smartphone-apps ter ondersteuning van face-to-face valpreventie zijn positief. Het huidige project onderzoekt in hoeverre Otago aangeboden in een blended vorm bruikbaar is voor 65-plussers en betrokken fysiotherapeuten. Partners in het project zijn Kenniscentrum Letselpreventie VeiligheidNL en een ontwikkelaar van zorgoplossingen HealthTrain. De branchevereniging voor fysiotherapeuten vormt de klankbordgroep, welke uitgebreid wordt met een wisselende groep van vertegenwoordigers van fysiotherapiepraktijken en 65-plussers. Het nieuw te vormen consortium ontwikkelt gezamenlijk een blended variant van de Otago valpreventieve beweeginterventie in de vorm van een nieuw programma voor een bestaande smartphone-app, gebruikt in de geriatrische doelgroep. Na user-tests met een prototype van het nieuwe programma binnen de bestaande smartphone-app in een kleine groep 65-plussers en hun fysiotherapeuten, vindt een bruikbaarheidsonderzoek inclusief procesevaluatie plaats in een grotere groep (eind-)gebruikers. Het project besluit met het beschrijven van de projectresultaten in een Nederlandstalige publicatie en het beschrijven van aanbevelingen voor vervolgonderzoek naar de effectiviteit van een blended valpreventieve beweeginterventie voor de 1,1 miljoen thuiswonende 65-plussers in Nederland met een verhoogd valrisico.
Lage rugpijn is een groot maatschappelijk probleem. Smartphone-apps als onderdeel van de fysiotherapie kunnen de patiënt ondersteunen in zelfmanagement en therapietrouw. Helaas blijven de mogelijkheden van deze apps in de praktijk nog grotendeels onbenut. In IMPALA willen we implementatiewetenschap inzetten om het gebruik van smartphone-apps bij lage rugpijn te verbeteren..Doel Het doel van IMPALA is het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van op theorie gebaseerde, contextspecifieke implementatiestrategieën voor het gebruik van smartphone-apps in de fysiotherapeutische, eerstelijnszorg voor patiënten met aspecifieke lage rugpijn. Resultaten Tijdens de looptijd van het project zullen we behaalde resultaten hier publiceren. Na afronding vind je hier een samenvatting van de eindresultaten van het project. Voor dit project werken we samen met Academische Werkplaats Eerstelijns Fysiotherapie Looptijd 08 maart 2022 - 07 maart 2027 Aanpak Na het selecteren van de best beschikbare apps wordt een implementatiestrategie ontwikkeld die aansluit bij de context. Deze strategie zal worden uitgevoerd binnen de eerstelijns fysiotherapie en het implementatie-effect ervan zal vervolgens worden geëvalueerd. Relevantie/Impact De kennis die binnen dit project wordt opgedaan over het implementeren van smartphone-apps binnen de fysiotherapie voor patiënten met aspecifieke lage rugpijn, zal gebruikt worden om het onderwijs binnen het Instituut voor Bewegingsstudies te versterken. Dit onderzoek wordt gefinancierd door NWO (Promotiebeurs voor leraren).