Publinova logo
project

Mbo-Student in Actie voor Plantaardig voedsel


Beschrijving

Hoewel duidelijk is dat als jongeren ouder worden ze vaker hun eigen voedselkeuzes maken, weten we weinig over hoe jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 20 dat doen, welke rol gezondheid en duurzaamheid daarbij spelen, en hoe jongeren te bewegen zijn tot gezonder en duurzamer voedsel. Dat is daarom de focus van dit onderzoek. Daarbij richten we ons specifiek op plantaardig voedsel omdat dat één van de beste en duidelijkste manieren is om gezondheid en duurzaamheid te verenigen.
In de loop der jaren zijn verschillende interventies bedacht en uitgevoerd om jongeren gezonder te laten eten. Die interventies vinden vaak plaats op scholen omdat dat settingen zijn met een relatief afgebakende fysieke en sociale voedselomgeving. Wel mist kennis over gedrag en interventiemogelijkheden gedurende de hele dag (ook buiten schooltijd). Ook weten we niet welke interventies jongeren zelf interessant, nuttig en/of veelbelovend vinden.
Voor deze aanvraag richten wij ons specifiek op mbo-studenten, omdat deze groep niet alleen goed overeenkomt met de doelgroep van 16 tot en met 20 jaar oud, maar ook minder in beeld is en slechter bereikt wordt dan bijvoorbeeld middelbare scholieren en studenten aan hbo of wo instellingen.
Doel van dit project is om, in co-creatie met jongeren (16-20 jaar, mbo student), hun voedselkeuzegedrag te onderzoeken en interventies te ontwerpen die op deze doelgroep aansluiten en plantaardig voedselkeuzegedrag stimuleren.
We maken gebruik van de expertise van 7 deelnemende hogescholen - zoals psychologie, actieonderzoek, design thinking en challenge-based learning - om het gedrag van mbo-studenten van 8 mbo-instellingen in 4 regio’s in Nederland in kaart te brengen, en hen binnen hun eigen curricula te inspireren tot het creëren van interventies die het eten van plantaardig voedsel voor de eigen doelgroep stimuleren. Hbo-studenten en docent-onderzoekers begeleiden dit proces, analyseren de uitkomsten en organiseren de doorwerking naar de praktijk.


Doel

Het doel van dit project is om:

1.  Het gedrag van mbo-studenten t.a.v. plantaardig voedsel vanuit 4 regio's in kaart te brengen.

2. M.b.v. een divers pallet aan mbo-challenges mbo-studenten uit te dagen om oplossingen aan te dragen.

3. Onderzoeken wat de potentiële impact is van de diverse mbo-challenges en van de oplossingen die Mbo-studenten binnen de challenges ontwikkelen.


Resultaten

tekst toevoegen


Aanpak

tekst toevoegen


Producten

    product

    De Resistance to Meat Reduction Scale: inzicht in weerstand tegen minder vlees bij mbo-studenten

    De Resistance to Meat Reduction Scale (RMRS) is een vragenlijst die ontwikkeld is om verschillende vormen van psychologische weerstand tegen vleesvermindering te meten. Kennis over deze weerstand biedt aanknopingspunten voor effectieve interventies om vleesreductie te stimuleren. De RMRS onderscheidt vijf typen subschalen die elk een bepaald type weerstand meet: Reactance, Skepticism, Inertia, Social Validation en Psychological Distance. Binnen het MAP-project is de RMRS toegepast onder 124 mbo-studenten om hun gevoelens van weerstand ten opzichte van minder vlees eten te onderzoeken. Juist mbo-studenten vormen een relevante doelgroep voor toekomstig duurzaam eetgedrag. De resultaten laten zien dat mbo-studenten vooral hoge scores vertonen op Inertia, een passieve vorm van weerstand die samenhangt met gewoontegedrag en lage motivatie om te veranderen. Ook Psychological Distance scoorde hoog, wat betekent dat veel studenten klimaatproblematiek als abstract en niet-urgent ervaren. Mannen bleken significant meer weerstand te tonen dan vrouwen op bijna alle sub-schalen, behalve op de sub-schaal Social Validation. Er werden geen verschillen gevonden tussen studenten uit dorp, stad of middelgrote gemeenten. Deze studie laat zien dat gedragsverandering bij mbo-studenten op het gebied van vleesconsumptie vooral wordt belemmerd door gewoonte en een lage urgentiebeleving. Op basis van deze resultaten wordt aanbevolen om kleine, haalbare stappen te stimuleren, de psychologische afstand te verkleinen met persoonlijke verhalen, positieve mannelijke rolmodellen te benutten en groepsgerichte interventies op scholen te ontwikkelen die keuzevrijheid benadrukken. Dr. Patricia Bulsing is senior onderzoeker bij het Lectoraat Data-driven Marketing bij De Haagse Hogeschool in Den Haag. Dr. Esther Veen is lector Stedelijke Voedselvraagstukken bij Aeres Hogeschool in Almere. Dr.ir. Antien Zuidberg is lector Design Methoden in Food bij HAS green academy in ‘s-Hertogenbosch. Dit rapport is een onderdeel van het subsidieproject Mbo-student in Actie voor Plantaardige voeding (MAP), SIA dossiernummer PVG.DZ23.07.002.

    DOCUMENT