Project

Adaptief vermogen in navigeren naar toekomstbestendig leraarschap

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Ga mee op expeditie en ontdek hoe het adaptief vermogen van onderwijspersoneel, scholen, opleidingen en beleid versterkt kan worden.


Beschrijving

Leraarschap van vandaag is veelzijdig en veelvormig. Expeditie Lerarenagenda onderzoekt hoe leraren, teams, scholen, opleidingen en beleid navigeren naar het toekomstig leraarschap van morgen. Adaptief vermogen staat in het onderzoek centraal. Ga mee op expeditie en ontdek hoe het adaptief vermogen van onderwijspersoneel, scholen, opleidingen en beleid versterkt kan worden.

Doel

De opdracht aan het team is onderzoek te doen naar de professionele kwaliteit van de leraar van vandaag en morgen. We zien leraarschap als een systeem van individuen en organisaties waarbij we de zeven thema’s van de Lerarenagenda 2013-2020 van de overheid (www.delerarenagenda.nl) met elkaar verbinden. Ons onderzoek is innovatief, doorkruist grenzen en zoekt onverwachte verbanden.

Resultaten

Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten.

Looptijd


01 april 2020 - 01 april 2024


Aanpak

We bestuderen adaptief vermogen in de context van drie actuele vraagstukken:


  • Jaar 1: Veranderend beroepsbeeld

  • Jaar 2: Curriculumontwikkeling

  • Jaar 3: Groeiende kansongelijkheid

We werken met zeven bouwstenen die zijn gericht op het krijgen van overzicht (wat gebeurt er al?), inzicht (hoe en wat werkt?) en vooruitzicht (werkt het overal?). Elke bouwsteen kijkt op een eigen manier naar het vraagstuk.

Samenwerking met kennispartners

Het expeditieteam bestaat uit:


  • Ditte Lockhorst, senior projectleider bij Oberon

  • Patricia Brouwer, hogeschoolhoofddocent aan de Hogeschool Utrecht

  • Monika Louws, universitair docent aan de Universiteit Utrecht

  • Marieke van der Pers, postdoctoraal onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen Universiteit

  • Bregje de Vries, lerarenopleider en onderzoeker bij de Vrije Universiteit Amsterdam

  • Wouter Schenke, senior onderzoeker bij het Kohnstamm Instituut

  • Amber Walraven, universitair docent aan de universitaire lerarenopleiding aan de Radboud Universiteit Nijmegen

Links

Website Expeditie Lerarenagenda


Website TeacherTappNL



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF