Na de toekenning van de subsidie is het team direct aan de slag gegaan. De eerste paar
maanden verliepen volgens plan en de gesprekken met onze ´launching´ partners verliepen
goed. Het team werd voorzien van feedback uit de markt en de prototypes verliepen zoals
gepland. Echter kwam na een aantal maanden in het traject de covid-19 crisis om de hoek
kijken en werden zowel de werkplaats van het team op het TU/e terrein en de testlocatie (Coen
Dillen Promenade, Philips Stadion) gesloten.
Ook leveranciers van materieel kregen te maken met nieuwe uitdagingen. Hierdoor kon de
planning zoals ingediend niet meer nageleefd worden en heeft het team continue aanpassingen
hierop moeten doen. Een aantal begrote kosten waren hierdoor ook niet meer nodig en dus
werd het prototyping plan ook aangepast. In plaats van 3 volwaardige prototypes heeft het team
gekozen om eerst het inwendige skelet van het apparaat te bouwen als zijnde prototype 1.
Hierin alle bewegende mechanische delen en al een voorproefje van de software. In prototype
2, wat inmiddels afgerond is en klaar is om te duurtesten, zijn alle software en mechanica met
elkaar verbonden. Dit betekent dat de klant via het interface zijn/ haar bier kan bestellen, kan
betalen, de ID-scan uitgevoerd kan worden en het bier ook uitgeserveerd kan worden aan de
klant. Dat is de belofte die het team initieel heeft gemaakt om te voltooien met prototype 3, maar
zoals hierboven beschreven is het vanwege omstandigheden verschoven naar ‘slechts’ twee
prototypes.
Gedurende het project zijn er serieuze gesprekken op gang gekomen met partners uit de regio
zoals VDL en Swinckels Family Brewers. Omdat het team op managementniveau moest
onderhandelen over voorwaarden heeft het team erg veel ervaring op kunnen doen. Echter zijn
dit wel erg serieuze gesprekken en heeft het team gekozen om een vierde aandeelhouder toe te
voegen in de vorm van Jeroen Vos, een Financieel Directeur van een multinational. Zo heeft het
team niet alleen de technische haalbaarheid bewezen, maar ook de interne bedrijfsvoering een
flinke professionaliseringsslag laten maken. Alle interne processen zijn duidelijk geregeld, de
financiën overzichtelijk, de operationele kosten vrijwel nihil en heeft het team een duidelijke visie
voor ogen richting te toekomst. Momenteel lopen er gesprekken met Internationale brouwerijen
over samenwerkingen en zal VDL in de toekomst als assemblagepartner optreden. Het team
wacht op de eerste mogelijkheid om live met publiek te kunnen testen.
Wie heeft er nou geen hekel aan wachten? Wij in ieder geval wel. Regelmatig als wij een voetbalwedstrijd bezoeken of een ander groot evenement komt het weer voor: ellenlange wachtrijen en doodgeslagen bier. Dat moet en kan beter in onze ogen. De oplossing? Het plaatsen van onze biermachine, de Bierport. Een innovatief apparaat dat een concrete oplossing biedt voor organisatoren van festivals, uitbaters van stadionbars of andere grootschalige evenementen. In nog geen halve minuut een kant en klaar traytje met jouw bier.
Dit wordt de nieuwe standaard.