Project

Designing the place to be: De rol van servicedesign in de orkestratie en vormgeving van bezoekersbeleving van stedelijke kernen

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Het project Designing the place to be is een verkennend onderzoek naar de mogelijke meerwaarde van retail en cultuur bij de ontwikkeling van toekomstbestendige en duurzame winkelgebieden. De toekomst van retailsector staat nauw in verband met die van binnensteden. Niet alleen het winkelbedrijf verandert, ook de binnenstad transformeert. Enerzijds ervaart de binnenstedelijke retail sociale en technologische veranderingen. Anderzijds geven retailers – van mkb tot grootbedrijf – mede vorm aan de binnenstad. Dit geldt ook voor de cultuursector en hun programmering, vooral voor instellingen waarbij het publiek ter plaatse bijeenkomt, zoals theaters, musea, galeries, bibliotheken en cultuureducatieve instellingen. Door hun aanwezigheid dragen ze bij aan de vorm en identiteit van de binnenstad. Net als voor de retail verandert de rol en betekenis van cultuur in de urbane context onder invloed van vergelijkbare sociale en technologische (en digitale) veranderingen.

Het ligt niet voor de hand dat deze twee vakgebieden elkaar automatisch vinden of zelfs kunnen ondersteunen. Maar zij zijn beiden tegelijkertijd actor in het proces van verandering. Met het huidige toekomstperspectief is de aanwezigheid van zowel retail als cultuur geen vanzelfsprekendheid; één van de redenen waarom we juist kiezen voor het onderzoeken van de synergie tussen cultuur en retail in tegenstelling tot andere sectoren. Een belangrijke vraag (en uitdaging) tijdens het project was hoe retail en cultuur kunnen samenwerken in de binnenstedelijke context om hun positie te versterken en te waarborgen, en ook hoe ze daarmee kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de binnenstad beleving.

Er is in kaart gebracht wat de rol van servicedesignbureaus zijn bij het versnellen van de transformaties die nodig zijn om de uitdagingen in Nederlandse stedelijke kernen aan te pakken. De creatieve industrie is bij uitstek in staat oplossingen voor stedelijke kernen te ontwikkelen en in dit project is onderzocht hoe zij met Key Enabling Methodologies (KEM’s) bezoekersbelevingen in steden kunnen orkestreren en ontwerpen. Zij ondersteunen hierbij niet alleen individuele retail- en cultuurorganisaties in hun functie, maar dragen daarbij ook bij aan het oplossen van meer algemene problematiek van stedelijke kernen, zoals leegstand en verminderde leefbaarheid.

Met servicedesignbureaus, retailers en kennisinstellingen, waarbij studenten en docent-onderzoekers betrokken waren, hebben co-creatie sessies, interviews en gesprekken plaats gevonden. Hieruit zijn een workshop, publicaties en blogs voortgekomen waarbij een set van ontwerpeisen om servicedesignbureaus optimaal in staat te stellen de gezamenlijke orkestratie van de bezoekersbeleving van cultuur- en retail instellingen vorm te geven. Tegelijkertijd is er binnen het project in kaart gebracht hoe een innovatie-ecosysteem waarin cultuur en retail samenwerkt met servicedesignbureaus gestructureerd kan zijn. De resultaten zijn gebundeld en terug te vinden op de website van het Lectoraat Creative Media for Social Change: www.hva.nl/creativemedia


Beschrijving

Dit project richt zich op het in kaart brengen van de rol van servicedesignbureaus in het versnellen van de transformaties die nodig zijn om de problemen in Nederlandse stedelijke kernen aan te pakken. De creatieve industrie is bij uitstek in staat oplossingen voor stedelijke kernen te ontwikkelen en in dit project onderzoeken hoe zij met Key Enabling Methodologies bezoekersbelevingen in steden kunnen orkestreren en ontwerpen. Zij ondersteunen hierbij niet alleen individuele retail- en cultuurorganisaties in hun functie, maar dragen daarbij ook bij aan het oplossen van meer algemene problematiek van stedelijke kernen, zoals leegstand en verminderde leefbaarheid.

We richten ons in het bijzonder op:
1) De rol van servicedesign in de orkestratie en vormgeven van een gezamenlijke bezoekersbeleving van cultuur- en retailorganisaties om de kwaliteit en leefbaarheid van stedelijke gebieden en de noodzakelijke innovatie te realiseren.
2) Verkennen en uitwerken van passende sleutelmethodologieën (KEM’s) om deze orkestratie en vormgeving en samen met stakeholders (in het bijzonder retail en cultuur) uit te voeren.
3) Opbouwen van het consortium voor een SIA-RAAK-aanvraag.

Dit project levert een set van ontwerpeisen om servicedesignbureaus optimaal in staat te stellen de gezamenlijke orkestratie van de bezoekersbeleving van cultuur- en retailinstellingen vorm te geven. Tegelijkertijd brengt het project in kaart hoe een innovatie-ecosysteem waarin cultuur en retail samenwerken met servicedesignbureaus gestructureerd kan zijn. Dit project vormt de opmaat naar een SIA-RAAK-aanvraag met dezelfde of vergelijkbare stakeholders.

De deliverables van het project zijn:
1. Visualisatie en rapport met overzicht van KEM’s en de toegevoegde waarde.
2. Visueel overzicht verschillende soorten stakeholders, belangen en posities in het winkelgebied voor een drietal binnenstedelijke gebieden.
3. Visualisatie van het orkestratie proces en de benodigde KEM’S
4. Toolkit cultuur/retail: methodieken en tools voor samenwerking cultuur en retail in winkelgebied
5. Verslag van kick-off en vraagarticulatieproces
6. Concept RAAK-aanvraag
7. Blog op platformdenieuwewinkelstraat.nl


Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF