Samenwerking tussen leraren en ouders ondersteunt de ontwikkeling van kinderen. Leraren zetten daarom in op educatief partnerschap. Samenwerking met ouders in het nieuwkomersonderwijs brengt echter specifieke uitdagingen met zich mee, zoals verschillen in talen, schoolsystemen en rolpercepties. Dit project onderzoekt hoe educatief partnerschap er in die praktijk uitziet.
Doel van het project is meer kennis over wat werkt in educatief partnerschap in een meertalige context. Daarvoor beschrijven we welke aspecten relevant zijn in het bouwen aan educatief partnerschap. Daarmee dragen we bij aan de professionalisering van leraren, met als ultiem doel nieuwkomersleerlingen beter te ondersteunen in hun cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling en hen helpen een plaats te vinden in onze samenleving.
Leraren en ouders worden uitgenodigd hun ervaringen, behoeften en verwachtingen te delen. De uitkomsten worden vertaald in professionaliseringsactiviteiten. De bruikbaarheid van de professionalisering wordt beoordeeld door lerarenopleiders en leraren in het onderwijs aan nieuwkomers.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend