Elektrisch rijden staat aan de vooravond van een schaalsprong. De ambitie van zowel de Nederlandse overheid als internationale overheden is om binnen nu en 12 jaar alleen nog maar elektrische auto’s nieuw op de markt toe te laten. De elektrisch vervoer (EV) keten staat voor de grote uitdaging om deze schaalsprong op tijd met voldoende laadinfrastructuur te faciliteren. Nederlandse keten-partners willen, net als de afgelopen jaren, koploper blijven op het gebied van EV-laadinfrastructuur en daarom goed voorbereid zijn op deze schaalsprong.
Het doel van Future Charging is om bij te dragen aan de doorbraak van elektrisch rijden door kennis over de laadbehoefte van nieuwe gebruikersgroepen te ontwikkelen en toekomstig laadgedrag in een agent-based model te simuleren. Simulaties geven EV-ketenpartners concrete inzichten in effecten van toekomstscenario’s op het gebruik van laadinfrastructuur, de impact op het elektriciteitsnet en openbare ruimte. Deze kennis ondersteunt EV-ketenpartners bij de uitrol van toekomstbestendige laadinfrastructuur.
In totaal brengt dit project 18 consortiumpartners bij elkaar waarmee de volledige EV-keten voor laadinfrastructuur vertegenwoordigd is: gemeenten, netbeheerders, laadpaal-exploitanten, energiebedrijven en gebruikers. De partners bieden hiermee een rijke praktijkomgeving waar continu kan worden geleerd over de veranderende laadbehoefte van verschillende gebruikersgroepen en in verschillende ruimtelijke settings: van grootstedelijk tot “laden in de regio”.
Elektrisch rijden staat aan de vooravond van een schaalsprong. De ambitie van zowel de Nederlandse overheid als internationale overheden is om binnen nu en 12 jaar alleen nog maar elektrische auto’s nieuw op de markt toe te laten.
De elektrisch vervoer (EV) keten staat voor de grote uitdaging om deze schaalsprong op tijd met voldoende laadinfrastructuur te faciliteren. Nederlandse ketenpartners willen, net als de afgelopen jaren, koploper blijven op het gebied van EV-laadinfrastructuur en daarom goed voorbereid zijn op deze schaalsprong.
De centrale praktijkvraag van de EV-ketenpartners is “Hoe kan de toekomstige laadbehoefte voor elektrische voertuigen in een snel groeiende markt met nieuwe gebruikersgroepen goed worden ingevuld?”
Het doel van Future Charging is om bij te dragen aan de doorbraak van elektrisch rijden door kennis over de laadbehoefte van nieuwe gebruikersgroepen te ontwikkelen en toekomstig laadgedrag in een agent-based model te simuleren. Simulaties geven EV-ketenpartners concrete inzichten in effecten van toekomstscenario’s op het gebruik van laadinfrastructuur, de impact op het elektriciteitsnet en openbare ruimte. Deze kennis ondersteunt EV-ketenpartners bij de uitrol van toekomstbestendige laadinfrastructuur.
In totaal brengt dit project 17 consortiumpartners bij elkaar waarmee de volledige EV-keten voor laadinfrastructuur vertegenwoordigd is: gemeenten, netbeheerders, laadpaal-exploitanten, energiebedrijven en gebruikers. De partners bieden hiermee een rijke praktijkomgeving waar continu kan worden geleerd over de veranderende laadbehoefte van verschillende gebruikersgroepen en in verschillende ruimtelijke settings: van grootstedelijk tot “laden in de regio”.
Sinds 2014 beheert en monitort de Hogeschool van Amsterdam de laaddata voor G4/MRA-E. Meer dan 8,5 miljoen laadsessies zijn opgeslagen in een professioneel datawarehouse en middels beveiligde accounts toegankelijk voor onderzoek. Future Charging slaat de brug tussen theorie over laadbehoefte, laadgedrag en agent-based simuleren en de praktijk van laadinfrastructuur. Het resultaat is een praktisch toepasbaar simulatiemodel waarmee ontwerpstudies en praktijkcases worden doorgerekend.