Project

iXpact: Netwerk Gepersonaliseerd leren met en over ict

Overzicht

Projectstatus
Anders
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Het consortium ‘iXpact: Gepersonaliseerd leren met en over ict’ richtte zich op het verbeteren van onderwijs
en (leraren)opleidingen met behulp van ict en ten behoeve van de digitale samenleving. Digitalisering in het
onderwijs is een complexe innovatie die vraagt om een integrale benadering en transformatief leren op alle
niveaus in de onderwijsorganisatie. Toen het consortium in januari 2020 officieel gelanceerd werd, zag de
wereld er heel anders uit dan toen een paar maanden later partners razendsnel moesten omschakelen naar
het verzorgen van onderwijs op afstand, fysieke bijeenkomsten uit ten boze waren en er op afstand
samengewerkt moest worden. En hoewel het belang van gepersonaliseerd leren met en over ict als gevolg
van COVID-19 meer dan ooit duidelijk werd, waren de gevolgen van lockdowns en onderwijs op afstand nog
lang duidelijk merkbaar bij de partners. Leraren en docenten, maar ook leidinggevenden (een van de andere
doelgroepen) stonden onder nog hogere druk dan voorheen. Dat maakte het voor partners vaak moeilijk om
deelnemers af te vaardigen voor bijeenkomsten of professionaliseringstrajecten. Online kennisdeling en
overleg had het voordeel van het ontbreken van reistijd, was efficiënt en voor iedereen bekend terrein, maar
ook bij het samenwerken in een netwerk was het langdurig ontbreken van fysieke bijeenkomsten een
verarming.
Ondanks deze uitdagingen heeft iXpact voort kunnen bouwen op de verbindingen van het iXperium Centre
of Expertise Leren met ict op het gebied van gepersonaliseerd leren met en over ict. Er is een duurzame,
sectoroverstijgende samenwerking van lectoren, practoren, universitair en overige onderzoekers op het
thema ontstaan. Er zijn kennisproducten ontwikkeld, de professionaliseringstrajecten voor verbinders,
leidinggevenden, procesbegeleiders en onderzoekers zijn ontwikkeld, uitgevoerd, geëvalueerd en
doorontwikkeld. De resultaten worden ook buiten het oorspronkelijke consortium ingezet en zijn een
integraal onderdeel geworden van het grotere iXperium-netwerk waar partners over de sectoren heen met
elkaar samen blijven werken.


Beschrijving

Het consortium ‘iXpact: Gepersonaliseerd leren met en over ict’ richt zich op het verbeteren van onderwijs en (leraren)opleidingen met behulp van ict en tbv de digitale samenleving. Digitalisering in het onderwijs is een complexe innovatie die vraagt om een integrale benadering en transformatief leren op alle niveaus in de onderwijsorganisatie. De centrale focus van het iXpact-consortium, dat wat praktijkpartners, lerarenopleidingen en onderzoekers verbindt, is de vraag hoe (aankomend) onderwijsprofessionals effectief kunnen worden toegerust en ondersteund voor deze innovatie.
Het consortium iXpact heeft tot doel om reeds aanwezige kennis sectordoorsnijdend (po, vo, mbo, hbo) te bundelen en verder uit te bouwen en met die kennis de onderwijspraktijk en lerarenopleidingen beter te voeden. iXpact richt zich op het organiseren van de processen die nodig zijn om bestaande kennis (verder) toepasbaar te maken in de praktijk ten behoeve van de onderwijsprofessionals (leraren/docenten, lerarenopleiders, leidinggevenden) en de processen die nodig zijn om de vraagarticulatie ten behoeve van nieuwe onderzoeksvragen te versterken en de benodigde onderzoeksexpertise bijeen te brengen. Het doel is dat bestaande en nieuwe onderzoeksresultaten méér zichtbaar effect hebben in de schoolorganisaties en lerarenopleidingen en beter bijdragen aan de beoogde onderwijsinnovatie met ict.
iXpact bouwt voort op de verbinding van het iXperium/Centre of Expertise Leren met ict van de HAN in structurele regionale en/of sectorale samenwerkingen en langlopende projecten. In deze samenwerkingsverbanden en projecten participeren vele onderwijspartners in po, vo en mbo, lerarenopleidingen, diverse hogescholen en onderzoekspartners. Het consortium beoogt deze verbinding te versterken in een landelijke, sectoroverstijgende structurele kennisinfrastructuur. Om dat te realiseren bouwt iXpact aan: een kennisorganisatie rond het thema van lectoren, practoren, universitair en overige onderzoekers met een gerichte kennisagenda als basis voor het ontsluiten van kennisproducten en nieuw onderzoek; een landelijke, sectoroverstijgende community van onderwijspraktijk, lerarenopleidingen en onderzoek; professionalisering en een netwerk van kartrekkers, leidinggevenden en procesbegeleiders/onderzoekers.


© 2024 SURF