Kwaliteitsstandaarden ondersteunen zorgprofessionals in de wijkverpleging in het professioneel en onderbouwd uitoefenen van hun vak
Kwaliteitsstandaarden ondersteunen zorgprofessionals in de wijkverpleging in het professioneel en onderbouwd uitoefenen van hun vak. In dit project leren zorgprofessionals met innovatieve reflectiemethodieken te werken met de kwaliteitsstandaarden voor eenzaamheid en mantelzorgbelasting. Daarmee vergroten we de kwaliteit van zorg aan cliënten thuis.
DoelEen duurzame en continue cyclus van leren en verbeteren opzetten in de praktijk, door de introductie van reflectiemethodieken die het leren en werken met kwaliteitsstandaarden voor eenzaamheid en mantelzorgbelasting bevordert.
Resultaten
01 maart 2021 - 01 maart 2024
Met een actiegeoriënteerde aanpak gaan onderzoekers en zorgprofessionals gezamenlijk aan de slag met verschillende reflectiemethodieken. De reflectiemethodieken zijn ‘mentoring’, ‘peer-to-peer shadowing’ en ‘het leren van de data’.
Academische werkplaats in de wijkDit project wordt uitgevoerd binnen de Academische werkplaats in de wijk. Dit is een samenwerkingsverband van Hogeschool Utrecht, de leerstoel verplegingswetenschap van het UMCU en vier verschillende zorgorganisaties in de eerstelijnszorg waaronder AxionContinu, Careyn, de Rijnhoven en Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentrum.
Het doel van de Academische werkplaats in de wijk is om de werkpraktijk, het onderwijs en het onderzoek meer met elkaar te verbinden en daarmee bij te dragen aan de kwaliteit van verpleegkundige zorg.
CofinancieringDit onderzoeksproject wordt gefinancieerd door ZonMw, dossiernummer 80-87100-98-004.