Project

Multilingual Voices in STEM Education

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Meertalige leerlingen krijgen les in een taal die zij (vaak) nog aan het verwerven zijn, het Nederlands. Daardoor is meedoen in vakken zoals rekenen en W&T lastiger. In dit project onderzoekt de HU samen met verschillende partners hoe het benutten van thuistalen bijdraagt aan betere leerprestaties en inclusiever onderwijs.


Beschrijving

Meertalige leerlingen krijgen les in een taal die zij (vaak) nog aan het verwerven zijn, het Nederlands. Daardoor is meedoen in vakken zoals rekenen en Wetenschap&Techniek lastiger. In dit project onderzoekt de HU samen met verschillende partners hoe het benutten van thuistalen bijdraagt aan betere leerprestaties en inclusiever onderwijs.

Doel

Multi-STEM beoogt de participatie van meertalige leerlingen bij rekenen en W&T te bevorderen, niet alleen op school, maar ook thuis en in musea. Leerkrachten, ouders en museummedewerkers leren hoe ze ruimte kunnen maken voor thuistalen, waardoor alle leerlingen een stem krijgen.

Resultaten

Wat?


  • Een toolbox met meertalige strategieën en lesactiviteiten.

  • Kennis over het benutten van thuistalen in het STEM-onderwijs.

Wie?


  • Professionals: zij handelen inclusiever door de inzet van thuistalen.

  • Meertalige leerlingen: zij voelen zich meer gehoord en presteren beter.

Looptijd


01 juni 2021 - 01 juni 2027


Aanpak

Onderzoekers en maatschappelijke partners ontwikkelen samen meertalige strategieën. Samen evalueren ze of en hoe deze strategieën werken. Kennis en opbrengsten worden niet alleen na, maar ook al tijdens het onderzoek verspreid.

Downloads en links



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF