'Zijinstromers in het beroep' werken als leraar op een school terwijl zij het leraarsvak nog leren. Zij zijn een oplossing voor het grote lerarentekort, maar hun werk-opleidingstraject is zwaar; de uitval is 50%. Kennis over hoe zijinstromers leren lesgeven is beperkt, maar wel nodig om hen op maat te kunnen begeleiden.
Doel is om de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers in het beroep in kaart te brengen. Deze ontwikkeling wordt vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de individuele ontwikkeling van zijinstromers van start tot certificering bekeken; hoe duiden zijinstromers deze ontwikkeling zelf? Dit geeft inzicht in de begeleidingsbehoefte van zijinstromers en hoe lerarenopleiders hieraan kunnen voldoen.
Inzicht in:
- de ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers;
- hoe dit verschilt van reguliere studenten primair onderwijs;
- welke handvatten dit geeft voor begeleiders vanuit opleiding en school en het verder op maat maken van opleidingstrajecten.
HUpabo leidt leraren op met ontwikkelingsgerichte coaching. Lesobservatie, feedbackgesprekken, lesvoorbereidingsformulieren en ontwikkelplannen staan centraal. De ontwikkeling van leerkrachtvaardigheden van zijinstromers wordt gevolgd en vergeleken met die van reguliere studenten. Ook wordt de ontwikkeling van individuele zijinstromers van start tot certificering in beeld gebracht en tijdens een semigestructureerd interview met de betreffende zijinstromer besproken.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend