Publinova logo
project

Regeneratieve Open Teeltsystemen


Beschrijving

De landbouw in Nederland staat voor enorme uitdagingen om voldoende voedsel te produceren zonder de
planetaire grenzen te overschrijden. Regeneratieve landbouw (RL) is een productiemethode waarbij
natuurlijke hulpbronnen worden versterkt in plaats van uitgeput. Bij regeneratieve landbouw staat een
gezonde bodem centraal in evenwicht met gewas en teeltsysteem met als doel het versterken van
ecosysteemdiensten. Een nog maar relatief beperkte groep boeren pioniert in Nederland met regeneratieve
landbouwpraktijken. De opschaling van deze praktijken blijft tot op heden beperkt doordat het huidige
landbouwsysteem in een ‘locked in’ zit die gericht is op maximale productie, met name omdat een duidelijk
verdienmodel ontbreekt.
In dit project gaan de hogescholen Van Hall Larenstein, HAS en Aeres tezamen met een breed consortium
van agrariërs, bedrijven, kennisinstellingen en overheden (provincies en waterschap) onderzoeken hoe
regeneratieve landbouwpraktijk bijdraagt aan het verbeteren van de bodemkwaliteit, wat de effecten zijn op
ecosysteemdiensten en wat sociaal-economische kansen zijn. Hiervoor gaan we in 3 gebieden met 5
leernetwerken aan de slag. Mede op basis van de vraagarticulatie gaat in elk gebied een verdiepingsslag
gemaakt worden op de ecosysteemdiensten: waterkwaliteit en -kwantiteit, plantweerbaarheid en
gewaskwaliteit, in relatie tot regeneratieve landbouw. Hierbij bouwen we voort op reeds bestaande kennis
over groen-blauwe diensten en lopende initiatieven. De hogescholen en partners werken nauw met elkaar
samen om verschillende kennisvragen uit de leernetwerken te kunnen beantwoorden. De opgedane kennis
in dit project wordt breed gedeeld met de praktijk en toegepast in het onderwijs.


Doel

De landbouw in Nederland staat voor enorme uitdagingen om voldoende voedsel te produceren zonder de planetaire grenzen te overschrijden. Regeneratieve landbouw (RL) is een productiemethode waarbij natuurlijke hulpbronnen worden versterkt in plaats van uitgeput. Bij regeneratieve landbouw staat een gezonde bodem centraal in evenwicht met gewas en teeltsysteem met als doel het versterken van ecosysteemdiensten. Een nog maar relatief beperkte groep boeren pioniert in Nederland met regeneratieve landbouwpraktijken. De opschaling van deze praktijken blijft tot op heden beperkt doordat het huidige
landbouwsysteem in een ‘locked in’ zit die gericht is op maximale productie, met name omdat een duidelijk verdienmodel ontbreekt.

In dit project hebben de hogescholen Van Hall Larenstein, HAS en Aeres tezamen met een breed consortium van agrariërs, bedrijven, kennisinstellingen en overheden (provincies en waterschap) onderzocht hoe regeneratieve landbouwpraktijk bijdraagt aan het verbeteren van de bodemkwaliteit, wat de effecten zijn op ecosysteemdiensten en wat sociaal-economische kansen zijn. Hiervoor zijn we in 3 gebieden met 5 leernetwerken aan de slag gegaan. Mede op basis van de vraagarticulatie is in elk gebied een verdiepingsslag gemaakt op de ecosysteemdiensten: waterkwaliteit en -kwantiteit, plantweerbaarheid en gewaskwaliteit, in relatie tot regeneratieve landbouw. Hierbij is voortgebouwd op reeds bestaande kennis over groen-blauwe diensten en lopende initiatieven. De hogescholen en partners hebben nauw met elkaar samengewerkt om verschillende kennisvragen uit de leernetwerken te kunnen beantwoorden. De opgedane kennis in dit project is breed gedeeld met de praktijk en toegepast in het onderwijs. Hiervoor hebben we o.a. zogenaamde leaflets gemaakt van de onderzochte maatregelen en zijn van 3 maatregelen de economische kosten doorgerekend en in factsheets gepresenteerd. Hier staat in overzichtelijke en begrijpelijke taal de voornaamste informatie per onderzochte maatregel in weergegeven. De leaflets, factsheets en data zijn vrij beschikbaar en te vinden op GroenKennisNet en op Kenniscentrumbodem.nl.


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld


Thema's



Projectstatus

Afgerond

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend

SIA dossiernummer

PVG.DZ21.04.002