Project

Robots in het onderwijs: de moreel verantwoorde inzet van robots assistenten

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
01-11-2017
Eind datum
01-11-2021
Regio

Doel

De robot assistent is een nieuwe, veelbelovende technologie om docenten te ondersteunen en leerprestaties te verbeteren. Echter, een moreel kader voor een aanvaardbare inzet van zulke robots mist nog.


Beschrijving

De robot assistent is een nieuwe, veelbelovende technologie om docenten te ondersteunen en leerprestaties te verbeteren. Echter, een moreel kader voor een aanvaardbare inzet van zulke robots mist nog.

Doel

Het doel van dit project is, het creëren van een richtlijn, in samenwerking

met stakeholders, voor het toepassen van robots in het basisonderwijs op

een moreel verantwoorde manier.

Resultaten

Het hoofddoel van dit project is het creëren van een richtlijn voor het

moreel verantwoord toepassen van sociale robots in het Nederlandse

basisonderwijs. Deze richtlijn kan worden gebruikt door alle belangrijke

belanghebbenden, zoals leraren, robotbedrijven en schoolbesturen, bij het

nemen van beslissingen over het ontwerpen, bouwen en toepassen van

sociale robots.

Looptijd


01 november 2017 - 01 november 2021


Aanpak

Dit project maakt gebruik van de Value Sensitive Design Methodology. Ten

eerste voeren we een grootschalig systematisch literatuuronderzoek uit om

de relevante morele waarden te identificeren. Daarna houden we

focusgroepsessies met belanghebbenden om deze waarden verder te

conceptualiseren. Op basis van de focusgroepsessies zullen we een enquête

ontwikkelen om kwantitatieve gegevens over de stakeholderperspectieven

te verkrijgen. Deze onderzoeken vormen de basis voor de richtlijnen.

Extra informatie
Stel je voor: een robot die de leerkracht helpt in de klas. Interview met

Matthijs Smakman voor De Nationale Wetenschapsagenda (NWA) Relevantie

Bijdrage aan de wetenschap

Meerdere studies benadrukken de dringende behoefte aan ethische

reflectie en richtlijnen voor robotleraren en theoretisch integratie van de

tot dusver bekende, gefragmenteerde resultaten. Dit promotieonderzoek

beoogt dit te doen door het ontwikkelen van een nieuwe moraaltheorie

over de ethische opvattingen die verbonden zijn aan de implementatie van

robotleraren, en test de theoretische aannames empirisch. De resultaten

zullen worden verspreid op wetenschappelijke conferenties, debatten en in

tijdschriftpublicaties.


Bijdrage aan de samenleving

De angst en implicaties van intelligente robots die banen overnemen,

maakt deel uit van een internationaal debat (Brynjolfsson & McAfree, 2016)

en zal een grote impact hebben op de taken van docenten. Robotleraren

zijn een perfecte kandidaat om te helpen leraren in hun toenemende

werkdruk. Er moet echter voorzichtig worden omgegaan met het

introduceren van robotleraren in het klas. Dit doctoraatsonderzoek erkent

de morele overwegingen en zorgt voor de nodige theoretische basis om

een richtlijn te ontwikkelen voor de implementatie van robotleraren op een

moreel gepaste manier. De resultaten wordt via websites, videoclips en

maatschappelijke debatten aan het publiek getoond.

Co-financiering
Dit onderzoek is gefinancierd door NWO, Promotiebeurs voor Leraren, projectnumer: 023.00.066 Aanvullende documenten en doorverwijzingen

Publicaties


Smakman, M.H.J.; Konijn, E.A.; Vogt, P.;

Pankowska, P. Attitudes towards Social Robots in

Education: Enthusiast, Practical, Troubled, Sceptic,

and Mindfully Positive. Robotics 2021, 10, 24.

https://doi.org/10.3390/robotics10010024


Smakman, M., Berket, J., Konijn, E. A. (2020,

October). The Impact of Social Robots in Education:

Moral Considerations of Dutch Educational

Policymakers. In 2020 29th IEEE International

Conference on Robot and Human Interactive

Communication (RO-MAN) (pp. 647-652). IEEE.


Van Ewijk, G., Smakman, M., & Konijn, E. A.

(2020, June). Teacher's perspectives on social robots

in education: an exploratory case study. In

Proceedings of the Interaction Design and Children

Conference (pp. 273-280).


Konijn, E.A., Smakman, M. & van den Berghe, R.

(2020). Use of Robots in Education. In: van den

Bulck, J., Sharrer, E., Ewoldsen, D. & Mares, M-L.

(Eds). The International Encyclopedia of Media

Psychology. Wiley Publisher


Smakman, M., Jansen, B., Leunen, J., & Konijn, E.

(2020) Acceptable Social Robots in Education: A

Value Sensitive Parent Perspective. In INTED2020

Proceedings (pp 7946-7953).


Smakman M., Konijn E.A. (2020) Robot Tutors:

Welcome or Ethically Questionable?. In: Merdan

M., Lepuschitz W., Koppensteiner G., Balogh R.,

Obdržálek D. (eds) Robotics in Education. RiE

2019. Advances in Intelligent Systems and

Computing, vol 1023. Springer, Cham


Goudzwaard, M., Smakman, M., & Konijn, E. A.

(2019). Robots are Good for Profit: A Business

Perspective on Robots in Education. 2019 Joint

IEEE 9th International Conference on Development

and Learning and Epigenetic Robotics (ICDL-

EpiRob), 54–60. 

https://doi.org/10.1109/DEVLRN.2019.8850726


Video


Stel je voor: een robot die de leerkracht helpt in de klas



© 2024 SURF