Kansengelijkheid blijft een grote uitdaging in het Nederlandse onderwijs. In dit project onderzoeken we hoe het perspectief van gelaagdheid binnen scholen kan bijdragen aan het bevorderen van het leren van onderwijsprofessionals over kansengelijkheid (kennisstroom). Ook richten we in het project een expertisecoalitie kansengelijkheid op in de context van het Utrechtse onderwijs. Deze expertisecoalitie heeft tot doel om de afstemming tussen onderzoek, beleid en praktijk te verbeteren (praktijkstroom).
We werken aan een praktijkartikel over gelaagdheid binnen lerende scholen op het gebied van kansengelijkheid. De expertisecoalitie schrijft bovendien drie white papers over het toewerken naar duurzame interventies voor kansengelijkheid.
In de kennisstroom doen we onderzoek naar gelaagdheid in leren en de rol van onderwijskundig leiderschap daarbij. In het kader van de praktijkstroom en het ontwikkelen van praktijkgerichte oplossingen voor kansengelijkheid richten we een expertisecoalitie op met onderwijsprofessionals, onderzoekers en beleidsmakers. Vervolgens vindt synthese plaats: we onderzoeken hoe de ontwikkelde inzichten rondom gelaagdheid toegepast kunnen worden op het vraagstuk kansengelijkheid.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend