Project

Stage-App helpt studenten beter te leren op de werkplek

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Wij onderzoeken hoe technologie het leerproces van studenten kan ondersteunen. Hiervoor hebben we ontwerpprincipes en de Stage-App ontwikkeld.


Beschrijving

Hbo-studenten doen tijdens hun opleiding werkervaring op, bijvoorbeeld door stage te lopen. Wij onderzoeken op welke manier technologie het leerproces van studenten op de werkplek kan ondersteunen. We ontwikkelen ontwerpprincipes en de daarop gebaseerde Stage-App.

Doel

Studenten leren op de werkplek heel anders dan op de hogeschool. Het leren gebeurt vaak onbewust en impliciet. De Stage-App helpt studenten bewuster te worden van dit leerproces en hier actiever mee bezig te zijn, om uiteindelijk meer uit hun stage te halen.

Resultaten

Dit onderzoek loopt. We hebben de resultaten tot nu toe gedeeld via posters, presentaties en artikelen.


Gepubliceerde artikelen


  • Exploring Design Principles for Technology-Enhanced Workplace Learning

  • Design Propositions for Technology-Enhanced Workplace Learning

  • Design & Implementation of Technology-Enhanced Workplace Learning

  • Learning Analytics voor Stages en Werkplekleren

  • Workplace Learning Analytics in Higher Engineering Education

  • Automated Feedback for Workplace Learning in Higher Education

De open-source Stage-App is beschikbaar via Github.com. 


 

Looptijd


01 november 2015 - 31 december 2020


Aanpak

In het eerste deel van onderzoek hebben we uitgezocht wat er nodig is om een app voor het leerproces te ontwerpen. Vervolgens hebben we de Stage-App ontwikkeld. Daarin kunnen studenten registreren wat ze hebben geleerd en dit koppelen aan de leerdoelen die ze vanuit hun opleiding meekrijgen.


We ontwikkelen de app zoveel mogelijk vanuit het perspectief van de student. Om de app aan te laten sluiten op de wensen en eisen van studenten houden we interviews, enquêtes, gebruikerstesten en co-design-sessies. Tegelijkertijd baseren we de functionaliteiten op literatuuronderzoek over werkplekleren en 'technology enhanced learning', om te zorgen dat de app het leerproces zo goed mogelijk ondersteunt.



© 2024 SURF