Onderzoek naar de ouderdom van de schutterijen van Heel en Panheel, eind 19e, begin 20e eeuw. Ook een instructie hoe men oude foto's zou kunnen interpreteren en analyseren.
DOCUMENT
De geschiedenis van Strijp S gelezen als spiegel van de ontwikkeling van de stedebouw in de 20e eeuw.
DOCUMENT
Middelgrote steden zijn gedurende de 20e eeuw vaak aangepakt met een metropolitaan instrumentarium. Vraag is wat er gebeurt als we steden, regio's en zelfs metropolen benaderen vanuit een middelgrootstedelijk perspectief.
DOCUMENT
De Technische uitvinder Tesla heeft 700 patenten op zijn naam staan als hij overlijdt. Zijn uitvindingen hebben de wereld in de 20e eeuw volledig veranderd. Zijn wisselstroom generator hebben heel de VS van elektriciteit voorzien. Radioverkeer , remote control werd mogelijk dankzij Tesla. Volgens Tesla zou onbeperkte energie mogelijk zijn via vacuümenergie of nulpuntsenergie.
LINK
Stedebouwkundige ontwerpers hadden in de 20e eeuw een reputatie van dromen en drammen. Kan stedebouw echter wel zonder ideologie? Een pleidooi voor visionaire plannenmakerij.
LINK
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
The first physician assistant (PA) program in Germany began in 2005. As of 2013 there are three PA programs operational, with a fourth to be inaugurated in the fall of 2013. The programs have produced approximately 100 graduates, all with a nursing background. The PA model of shifting tasks from medical doctors to PAs appears to be growing among senior physicians and hospital administrators. While the development of a German PA movement is in its nascent stage, the training, deployment, and evolution of PA training programs appears underway.
LINK
Sinds ik zo’n vijf jaar geleden bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA) kwam werken belandde ik van de ene bijeenkomst in de andere waar ‘leefwereld en systeemwereld’ over tafel vlogen. Zowel binnen, als ook buiten de hogeschool was er bijna geen ontkomen aan. In beleidstukken, op discussiebijeenkomsten en in het onderwijs stelden ambtenaren, burgers, experts op allerlei terreinen en docenten vast dat de kern van de problematiek welke die ochtend of middag centraal stond, was terug te brengen tot de ‘kloof’ tussen de ‘systeemwereld’ en de ‘leefwereld’. Mijn verwondering was groot en mijn nieuwsgierigheid gewekt. Want hoe werd dit begrippenpaar, afkomstig uit een van de meest complexe theoretische verhandelingen van de 20e eeuw van de Duitse socioloog en filosoof Jürgen Habermas, zo gemeengoed?
LINK
Wereldwijd voeren studenten sinds de 20e eeuw in toenemende mate gestructureerde onderwijstaken uit bij hogeronderwijsinstellingen. Deze Inleiding beschrijft wat hierover uit onderzoek bekend is op basis van literatuuroverzichten en een recente overzichtsstudie die in het kader van het StuKO-project werd uitgevoerd. Uit deze overzichtsstudie kwam naar voren dat het inzetten van studenten in het hoger onderwijs van grote meerwaarde kan zijn voor de deelnemende studenten en de onderwijsorganisatie. Een belangrijke voorwaarde voor succes is een goede voorbereiding van studenten op en een heldere afbakening van de onderwijstaken die ze uitvoeren. Deze studie biedt bovendien succesfactoren die we aan de hand van voorbeelden uit dit inspiratieboek en specifieke studies illustreren.
DOCUMENT
In dit artikel wordt de literatuur verkend op het terrein van een meer sociaalparticipatieve benadering van actief burgerschap. In deze literatuur wordt de ontwikkeling van burgerschap verbonden met de noodzaak zicht te ontwikkelen op handelingscontexten die voor zowel burgers als sociale professionals van belang zijn. We verkennen relevante literatuur van onder andere De Tocqueville, Dewey, Putnam, Lichterman en Biesta. Door aandacht te besteden aan burgerschap als praktijk beogen we dichter op de huid van het werk van sociale professionals te kruipen, waardoor de huidige ontwikkelingen rondom de bevordering van actief burgerschap bevraagd kunnen worden. Wat deze literatuurverkenning in beeld brengt is dat actief burgerschap niet tot bloei komt vanuit een opgelegde moraal, maar verbonden dient te worden met het dagelijkse handelen van burgers, waarin het “al doende leren” samen op gaat met de ontwikkeling van betekenisvolle praktijken. Sociale professionals hebben vooral tot taak dit type praktijken te ondersteunen en te faciliteren.
DOCUMENT