Schutterijen in Heel en Panheel aan het begin van de 20e eeuw
Onderzoek naar de ouderdom van de schutterijen van Heel en Panheel, eind 19e, begin 20e eeuw. Ook een instructie hoe men oude foto's zou kunnen interpreteren en analyseren.
DOCUMENT
product
Niet S, maar XL
De geschiedenis van Strijp S gelezen als spiegel van de ontwikkeling van de stedebouw in de 20e eeuw.
DOCUMENT
product
Mid-Size Urbanism
Middelgrote steden zijn gedurende de 20e eeuw vaak aangepakt met een metropolitaan instrumentarium. Vraag is wat er gebeurt als we steden, regio's en zelfs metropolen benaderen vanuit een middelgrootstedelijk perspectief.
DOCUMENT
product
Innovatie 3.0
Dit artikel is gewijd aan de kernbegrippen van dit themanummer: innoveren, ondernemen, globalisering en de
relaties daartussen. Uiteenlopende invalshoeken en disciplines zijn nodig om die verbanden te duiden. Gebruikmakend van kennis over innovaties en innovatieprocessen laten zich verschillende typen innovaties
schetsen. Door innoveren in historisch perspectief te plaatsen laat zich de relatie leggen naar globalisering. Economie en economische wetenschap maken het mogelijk om de relatie tussen innoveren en ondernemen te expliciteren. Sociale psychologie tenslotte helpt bij het beantwoorden van een hele praktische vraag: innoveren – hoe doe je dat?1
DOCUMENT
product
Nikola Tesla: een biografie
De Technische uitvinder Tesla heeft 700 patenten op zijn naam staan als hij overlijdt. Zijn uitvindingen hebben de wereld in de 20e eeuw volledig veranderd. Zijn wisselstroom generator hebben heel de VS van elektriciteit voorzien. Radioverkeer , remote control werd mogelijk dankzij Tesla. Volgens Tesla zou onbeperkte energie mogelijk zijn via vacuümenergie of nulpuntsenergie.
LINK
product
Een eeuw innovatie in de bouw: De specifieke rol van de handel en toelevering
Geen samenvatting beschikbaar
DOCUMENT
product
Romantisering en Demonisering
Sinds ik zo’n vijf jaar geleden bij de Hogeschool van Amsterdam (HvA) kwam werken belandde ik van de ene bijeenkomst in de andere waar ‘leefwereld en systeemwereld’ over tafel vlogen. Zowel binnen, als ook buiten de hogeschool was er bijna geen ontkomen aan. In beleidstukken, op discussiebijeenkomsten en in het onderwijs stelden ambtenaren, burgers, experts op allerlei terreinen en docenten vast dat de kern van de problematiek welke die ochtend of middag centraal stond, was terug te brengen tot de ‘kloof’ tussen de ‘systeemwereld’ en de ‘leefwereld’. Mijn verwondering was groot en mijn nieuwsgierigheid gewekt. Want hoe werd dit begrippenpaar, afkomstig uit een van de meest complexe theoretische verhandelingen van de 20e eeuw van de Duitse socioloog en filosoof Jürgen Habermas, zo gemeengoed?
LINK
product
De student als docent
Wereldwijd voeren studenten sinds de 20e eeuw in toenemende mate gestructureerde onderwijstaken uit bij hogeronderwijsinstellingen. Deze Inleiding beschrijft wat hierover uit onderzoek bekend is op basis van literatuuroverzichten en een recente overzichtsstudie die in het kader van het StuKO-project werd uitgevoerd. Uit deze overzichtsstudie kwam naar voren dat het inzetten van studenten in het hoger onderwijs van grote meerwaarde kan zijn voor de deelnemende studenten en de onderwijsorganisatie. Een belangrijke voorwaarde voor succes is een goede voorbereiding van studenten op en een heldere afbakening van de onderwijstaken die ze uitvoeren. Deze studie biedt bovendien succesfactoren die we aan de hand van voorbeelden uit dit inspiratieboek en specifieke studies illustreren.
DOCUMENT
product
Het Europese ideaal - Schuman anno 2006?
Dat er in brede kring in Nederland een grote Euroscepsis bestaat, is wel duidelijk. De publieke opinie wil na het referendum van 2005 eigenlijk even niets weten van Europa, hoewel de voor- én tegenstanders van de Europese Grondwet in koor hebben geroepen, dat zij vóór Europa waren. De regering heeft zich vervolgens in de EU-contributiestrijd geworpen, en daar een grote overwinning geboekt.