In deze keynote verken ik de balans tussen menselijke expertise en AI: leidt AI tot cognitieve luiheid? En wat zegt de wetenschap hierover? Hoe zet je AI in zonder je vakmanschap te verliezen? Wat gebeurt er als je te veel uit handen geeft aan tools? En wanneer gebruik je technologie juist om beter te worden in je werk?
YOUTUBE
poster voor de EuSoMII Annual Meeting in Pisa, Italië in oktober 2023. PURPOSE & LEARNING OBJECTIVE Artificial Intelligence (AI) technologies are gaining popularity for their ability to autonomously perform tasks and mimic human reasoning [1, 2]. Especially within the medical industry, the implementation of AI solutions has seen an increasing pace [3]. However, the field of radiology is not yet transformed with the promised value of AI, as knowledge on the effective use and implementation of AI is falling behind due to a number of causes: 1) Reactive/passive modes of learning are dominant 2) Existing developments are fragmented 3) Lack of expertise and differing perspectives 4) Lack of effective learning space Learning communities can help overcome these problems and address the complexities that come with human-technology configurations [4]. As the impact of a technology is dependent on its social management and implementation processes [5], our research question then becomes: How do we design, configure, and manage a Learning Community to maximize the impact of AI solutions in medicine?
DOCUMENT
Het doen van onderzoek is een tijdrovend en inspannend proces. Dat is enerzijds heel goed, als we die tijd besteden aan het diep verwerken en nadenken over de onderzoeksinhoud. Maar bij andere aspecten van onderzoek zoals het eindeloos verdwalen in de literatuur of het verwerken van data kunnen we wel wat hulp van AI gebruiken. Gelukkig zijn er allerlei tools die ons hierbij kunnen ondersteunen in de verschillende fases van het onderzoeksproces.
LINK
Vandaag de dag loopt de discussie over AI hoog op: wat betekent AI voor verschillende beroepen? Welke competenties zijn straks wellicht niet meer relevant en welke juist des te meer? En wat betekent AI voor het onderwijs? Hoog tijd dus om in het onderwijs aandacht te besteden aan het versterken van AI-geletterdheid. Ofwel de competenties die nodig zijn om AI-technologieën kritisch te kunnen evalueren, er effectief mee te kunnen communiceren en mee samen te werken, zowel thuis als op de werkplek, zodat studenten klaar zijn voor een wereld vol AI Antwoord op deze en andere vragen vind je in deze publicatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology zodat je in zeven minuten weer bent bijgepraat over AI geletterdheid. # AI-geletterdheid #teachinglearningandtechnology #inholland
DOCUMENT
De Nederlandse AI-sector ontwikkelt zich in razendsnel tempo, met elke maand weer nieuwe tools en bedrijven. Maar waar vinden deze AI-innovaties plaats? Welke sectoren lopen voorop? En welke bedrijven winnen het meeste terrein?
MULTIFILE
De opkomst van Chat GPT laat zien hoe AI ingrijpt in ons dagelijks leven en het onderwijs. Maar AI is meer dan Chat GPT: van zoekmachines tot de gezichtsherkenning in je telefoon: data en algoritmes veranderen de levens van onze studenten en hun toekomstige werkveld. Wat betekent dit voor de opleidingen in het HBO waar voor wij werken? Voor de inspiratie-sessie De maatschappelijke impact van AI tijdens het HU Onderwijsfestival 2023 hebben wij onze collega’s uitgenodigd om samen met ons mee te denken over de recente AI-ontwikkelingen. We keken niet alleen naar de technologie, maar juist ook naar de maatschappelijke impact en wat de kansen en bedreigingen van AI zijn voor een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. Het gesprek voerde we met onze collega’s (zowel docenten als medewerkers van de diensten) aan de hand van drie casussen met. De verzamelde resultaten en inzichten van deze gesprekken zijn samengebracht op een speciaal ontwikkelde poster voor de workshop (zie figuur 1). We hebben deze inzichten gebundeld en hieronder zijn ze te lezen.
DOCUMENT
De zorgsector wordt in toenemende mate geconfronteerd met uitdagingen als gevolg van groeiende vraag (o.a. door vergrijzing en complexiteit van zorg) en afnemend aanbod van zorgverleners (o.a. door personeelstekorten). Kunstmatige Intelligentie (AI) wordt als mogelijke oplossing gezien, maar wordt vaak vanuit een technologisch perspectief benaderd. Dit artikel kiest een mensgerichte benadering en bestudeert hoe zorgmedewerkers het werken met AI ervaren. Dit is belangrijk omdat zij uiteindelijk met deze applicaties moeten werken om de uitdagingen in de zorg het hoofd te bieden. Op basis van 21 semigestructureerde interviews met zorgmedewerkers die AI hebben gebruikt, beschrijven we de werkervaringen met AI. Met behulp van het AMO-raamwerk - wat staat voor abilities, motivation en opportunities - laten we zien dat AI een impact heeft op het werk van zorgmedewerkers. Het gebruik van AI vereist nieuwe competenties en de overtuiging dat AI de zorg kan verbeteren. Daarbij is er een noodzaak voor voldoende beschikbaarheid van training en ondersteuning. Tenslotte bediscussiëren we de implicaties voor theorie en geven we aanbevelingen voor HR-professionals.
MULTIFILE
AI biedt enorme kansen voor webwinkels, maar welke tools zijn écht waardevol? Het initiatief RankMyAI onthult hoe je door de hype navigeert met objectieve data over 25.000+ AI-oplossingen die je e-commerce direct efficiënter, slimmer en winstgevender kunnen maken.
MULTIFILE
In my previous post on AI engineering I defined the concepts involved in this new discipline and explained that with the current state of the practice, AI engineers could also be named machine learning (ML) engineers. In this post I would like to 1) define our view on the profession of applied AI engineer and 2) present the toolbox of an AI engineer with tools, methods and techniques to defy the challenges AI engineers typically face. I end this post with a short overview of related work and future directions. Attached to it is an extensive list of references and additional reading material.
LINK
From the article: The ethics guidelines put forward by the AI High Level Expert Group (AI-HLEG) present a list of seven key requirements that Human-centered, trustworthy AI systems should meet. These guidelines are useful for the evaluation of AI systems, but can be complemented by applied methods and tools for the development of trustworthy AI systems in practice. In this position paper we propose a framework for translating the AI-HLEG ethics guidelines into the specific context within which an AI system operates. This approach aligns well with a set of Agile principles commonly employed in software engineering. http://ceur-ws.org/Vol-2659/
DOCUMENT