Moet ieder bedrijfsonderdeel binnen de Rabobankorganisatie op zijn eigen wijze een afzonderlijk Management Informatiesysteem (MIS)ontwikkelen? Is het realistisch om een geintegreerd Executive Information System (EIS) op te zetten voor iedereen? Of is het beter om ieder een eigen EIS te geven, maar dan wel volgens een standaard recept? De antwoorden op deze vragen zijn het centrale thema in dir artikel. Ook lichten wij het begrip EIS tie in vergelijking met het traditionele MIS. En wij informeren u over een EIS-proef binnen het WAB.
DOCUMENT
De bestuurlijke informatievoorziening voor het tactische en strategische management kan tegenwoordig tot stand komen op basis geavanceerde Executive Information Systems (EIS). Maar 'bestuurlijke informatievoorziening met EIS' vraagt om essentiele basiskennis omtrent besturen en bestuurlijke informatie binnen organisaties. In dit artikel staan met name de toepassing van de tools centraal.
DOCUMENT
Dat niet alleen bedrijven een steeds sterkere belangstelling voor Executive Information Systems krijgen, bewijst de door de Technische Universiteit Eindhoven georganiseerde themadag over EIS. De vakgroep Informatica & Technologie binnen de Faculteit Technische Bedrijfskunde verzorgde op 25 november 1994 deze themadag waarbij naast een aantal praktijksituaties ook concrete onderzoeksresultaten op dit gebied naar voren kwamen.
DOCUMENT
Door een werkgroep van het NGI zijn negen Executive Information Systems (EIS) van diverse leveranciers tegen het licht gehouden. De pakketten moesten via een case kun kunnen tonen. Een overduidelijke winnaar is er niet; ze hebben alle hun voors en tegens.
DOCUMENT
Ingezonden reactie op de (on)mogelijkheden van een Executive Information System.
DOCUMENT
De bestuurlijke informatievoorziening voor het tactische en strategische management kan tegenwoordig tot stand komen op basis geavanceerde Executive Information Systems (EIS). Maar 'bestuurlijke informatievoorziening met EIS' vraagt om essentiele basiskennis omtrent besturen en bestuurlijke informatie binnen organisaties. In dit artikel komt met name de organisatorische vereisten en inbedding aan bod.
DOCUMENT
Naast de vele publicaties in de media en het materiaal, dat de leveranciers van EIS-pakketten verspreiden, hebben vorig twee onafhankelijk van elkaar opererende werkgroepen onderzoeksrapportages uitgebracht over de praktijkervaringen met Executive Information Systems (EIS) in Nederland.
DOCUMENT
The presentation of management information on screens and paper is aimed at the initiation of control actions in order to bring about predefinied goals. The terms and concepts used in this control information can be interptreted in different ways. It is of vital importance that adequate definitions for these terms and concepts are provided, because of the area of tension betrween those that control and those being controlled. The creation of a common conceptual framework and the maintenance of concepts and definitions can be supported by the construction of an organization-specific lexicon and the use of modern IT tools.
DOCUMENT
Door middel van de planningscyclus en het besturingsmodel wordt in het algemeen inzicht gegeven in de essentievan het besturen (Wie, Wat en Hoe wordt bestuurd), de richting die de organisatie in wil slaan en de doelstellingen die men op termijn wil bereiken. Als dat is vastgesteld, kan de informatiemanager (geautomatiseerde) instrumenten aanbieden, die de informatiebehoefte van de managers analyseren en administreren, alsmede het plannings- en meetproces op efficiente wijze ondersteunen.
DOCUMENT
More than 80 % of all information in an organization is unstructured, created by knowledge workers engaged in peer-to-peer networks of expertise to share knowledge across organizational boundaries. Enterprise Information Systems (EIS) do not integrate unstructured information. At best, they integrate links to unstructured information connected with structured information in their databases. The amount of unstructured information is rising quickly. Ensuring the quality of this unstructured information is difficult. It is often inaccessible, unavailable, incomplete, irrelevant, untimely, inaccurate, and/or incomprehensible. It becomes problematic to reconstruct what has happened in organizations. When used for organizational policies, decisions, products, actions and transactions, structured and unstructured information are called records. They are an entity of information, consisting out of an information object (structured or unstructured) and its metadata. They are important for organizational accountability and business process performance, for without them reconstruction of past happenings and meaningful production become an impossibility. Organization-wide management of records is not a common functionality for EIS, resulting in [1] a fragmentation in the management of records, where structured and unstructured information objects are stored in a variety of systems, unconnected with their metadata; [2] a fragmentation in metadata management, leading to a loss of contextuality because metadata are separated from their information objects; and [3] a declining quality or records, because their provenance, integrity, and preservation are in peril. Organizational accountability is based on records and their context to reconstruct the past. Because records are not controlled by EIS, they can only marginally be used for accountability. The challenge for organizational accountability is to generate trusted records, fixed and contextual information objects inseparately linked with metadata that capture context to regain evidential value and to allow for the reconstruction of the past. The research question of this paper is how to capture records and their context within EIS to regain the evidential value of records to allow for a more robust organizational accountability. To find an answer, we need to pay attention to the concept of context, on how to capture context in metadata, and how to embed and manage records in EIS.
DOCUMENT