Investering in sociale innovatie duikt op in verschillende regio’s, zoals Brabant, Zeeland, Limburg (D’havé en Rooijackers, 2012), NoordNederland en Utrecht (Bolland, Gründemann en Renkema, 2013). Ze richten zich op economische stimulering langs andere wegen dan technologische innovatie en ze concentreren zich vaak op het midden- en kleinbedrijf. Ons onderzoek naar een project over sociale innovatie in de regio Utrecht, dat plaatsvond onder de noemer ‘Mijn Bedrijf 2.0’, laat zien dat ondernemers profijt hebben van deelname aan een dergelijk project (De Vroome et al., 2012; Gründemann et al., 2013; Oeij et al., 2013). In dit artikel belichten we het Utrechtse project en stellen we dat zulke initiatieven gunstig zijn voor de regionale economie. Tevens laten we zien dat meedoen aan zulke projecten voor MKBbedrijven een slimme manier is om te innoveren en om de concurrentiepositie te versterken. Onze centrale vraag is: Versterkt het innovatieproject Mijn Bedrijf 2.0 de innovatiekracht van MKB-bedrijven? Drie deelvragen beantwoorden we: 1. Welke initiatieven zijn ontplooid door Mijn Bedrijf 2.0? 2. Heeft het project voor de deelnemende bedrijven bijgedragen aan hun sociale innovatiekracht? 3. Welk type interventies komen voor en wat leveren deze op?
DOCUMENT
Publicatie bij de rede, uitgesproken bij de aanvaarding van de functie van lector Toegankelijkheid van het Recht aan Hogeschool Inholland te Rotterdam op 18 september 2018.
DOCUMENT
De maatschappij verandert razendsnel en vraagt een meer ondernemende en nieuwsgierige houding van studenten en professionals. Kennis en vaardigheden die hiervoor essentieel zijn noemen we binnen Fontys TEC: Technology, Entrepreneurship en Creativity. Wie over TEC-skills beschikt, begrijpt hoe technologie vraagstukken kan oplossen, durft te ondernemen en zoekt naar creatieve oplossingen en samenwerkingen. Onze studenten, afgestudeerden, docenten en onderzoekers leveren zo een proactieve bijdrage aan een duurzame en inclusieve samenleving. Jonge mensen opleiden tot TEC-professionals, dat zien we binnen Fontys als onze hoofdtaak. Deze vaardigheden worden zowel in het onderwijs als in het praktijkgerichte onderzoek aangeleerd en gestimuleerd. De komende jaren bepaalt het thema TEC for Society grotendeels de koers van het onderwijs binnen Fontys. Met vijf inhoudelijke onderzoeksthema’s zet Fontys in op de ontwikkeling naar een kennisintensieve netwerkorganisatie die verbonden is met vraagstukken in de samenleving en het bedrijfsleven. Deze thema’s zijn: • High Tech Systems and Materials • Health • Learning Society • Smart Society • Creative Economy Het thema Learning Society wil een bijdrage leveren aan het leven lang leren en het ontwikkelen van de wenbaarheid en weerbaarheid van de inwoners in onze regio. Binnen dit onderzoeksthema wordt door lectoren uit verschillende domeinen samengewerkt en onderzoek verricht. Dit literatuuronderzoek was een van de startactiviteiten binnen het thema Learning Society. We wilden vanuit verschillende disciplines een beeld krijgen van wat al bekend is over future skills, innovatieve leer- en werkomgevingen en de vragen die daarbij spelen. In deze rapportage delen we onze eerste inzichten.
DOCUMENT
Cliënten, hun naasten en voedingsprofessionals (diëtisten en voedingskundigen) worden geconfronteerd met technologieën gericht op het verbeteren of behouden van gezondheid en/of kwaliteit van leven. Technologieën worden tevens ingezet om de efficiëntie en/of kosteneffectiviteit van zorg te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn beeldschermzorg en ziekte specifieke apps voor de smartphone. De perspectieven van alle betrokkenen in een praktijksituatie in de gezondheidszorg bepalen hoe technologieën gebruikt worden. In dit hoofdstuk worden verschillende perspectieven op technologie, gezondheid en zorg bediscussieerd en worden dilemma’s beschreven die hieruit kunnen ontstaan. Theorie en praktijk tonen het belang van bewust nadenken over de eigen, persoonlijke perspectieven op technologie, gezondheid, voeding en zorg en over perspectieven van anderen. Conclusie: diëtisten en voedingskundigen hebben de verantwoordelijkheid om sensitiviteit te ontwikkelen voor potentiële dilemma’s bij het gebruik van technologieën om daar in de praktijk zorgvuldig mee om te gaan.
DOCUMENT
Paperbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Although professional performance at the workplace is essential in VET, little is known about what educators do when assessing students’ performance. This study aims to explore how workplace educators inform their judgements of students’ performance by looking at strategies and potentially influencing factors.
DOCUMENT
Symposiumbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Learning across the contexts of school and the workplace is highly relevant to the VET-sector. This contribution analyses these cross-contextual learning processes with three key issues in mind: (1) guidance by vocational educators, (2) assessment of students’ development and (3) design of VET-learning environments. Guidance, assessment and overarching VET-curriculum designs form the basis for constructive alignment as an approach to optimize conditions for high quality cross-contextual learning processes. We used the theoretical framework of boundary crossing to clarify the complex, multilevel nature of these key issues.
DOCUMENT
Paperbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Universities of Applied Sciences (UAS) that offer Professional Studies (PS) are required to educate students to become starting professionals with research competence, that enable them to deal with challenging tasks that professionals face in a dynamic knowledge society (e.g. Heggen, Karseth, & Kyvik, 2010). To assess professional and research competence, students at UAS in the Netherlands mostly develop a professional product for an external bidder as their graduation project. The professional product is an artefact that is ideally representative for students’ future professions within a specific domain, e.g. a strategic advice within the economic domain (e.g. Losse, 2016). Due to the integrative and complex character of this task, supervision is essential and we thus need to understand what expertise supervisors need and which are good pedagogic strategies. However, little is known about graduation project supervision at UAS. This literature review aims at providing knowledge about graduation project supervision and at revealing what further inquiry on graduation project supervision should aim at, by answering the following questions: 1. What expertise do supervisors need and what is known about pedagogic strategies in graduation project supervision at UAS? 2. What should further inquiry after graduation project supervision at UAS aim at?
DOCUMENT
Posterbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Although literature shows the important supportive role of experienced colleagues to stimulate novices’ workplace learning, the question of how this support is provided is usually answered in general terms (e.g. Mikkonen et al. 2017; Tynjälä 2008). Therefore, this study aims to explore how members of vocational communities, both individually and as a collective, enact specific pedagogic practices to contribute to novices’ learning. The systematic literature review that will be presented in the interactive poster session is the first study of a PhD project and provides an overview of situational pedagogic practices which attempt to support novices’ learning at the workplace.
DOCUMENT
Abstract: Climate change is related with weather extremes, which may cause damages to infrastructure used by freight transport services. Heavy rainfall may lead to flooding and damage to railway lines, roads and inland waterways. Extreme drought may lead to extremely low water levels, which prevent safe navigation by inland barges. Wet and dry periods may alternate, leaving little time to repair damages. In some Western and Middle-European countries, barges have a large share in freight transport. If a main waterway is out of service, then alternatives are called for. Volume- and price-wise, trucking is not a viable alternative. Could railways be that alternative? The paper was written after the unusually long dry summer period in Europe in 2022. It deals with the question: If the Rhine, a major European waterway becomes locally inaccessible, could railways (temporarily) play a larger role in freight transport? It is a continuation of our earlier research. It contains a case study, the data of which was fed into a simulation model. The model deals with technical details like service specification route length, energy consumption and emissions. The study points to interesting rail services to keep Europe’s freight on the move. Their realization may be complex especially in terms of logistics and infrastructure, but is there an alternative?
MULTIFILE