De basis van elk gesprek is luisteren, samenvatten en doorvragen. Deze vaardigheden beschreef Wim Donders in Praktische gespreksvoering (Boom Onderwijs, 2007). Coachende gespreksvoering gaat verder waar het eerste boek eindigt. Het is bestemd voor iedereen die verantwoord kennis wil maken met een reeks van gesprekstechnieken voor gevorderden. Wim Donders vroeg een aantal experts om hun kennis en praktijkervaring te beschrijven en realiseerde zo een staalkaart van methodes die ervaren coaches gebruiken. In elk hoofdstuk worden de theorie en de belangrijkste vaardigheden toegelicht.
DOCUMENT
Dit trainingsboek helpt studenten van verpleegkundige opleidingen om effectieve strategieën voor motiverendegespreksvoering te ontwikkelen. Het combineert basiskennis met nieuwe inzichten en oefeningen op verschillende niveaus. Daardoor is het geschikt voor studenten die een hbo- of masteropleiding volgen, en voor deelnemers aan specialistische verpleegkunde-opleidingen of trainingen motiverende gespreksvoering.Motiverende gespreksvoering voor verpleegkundigen - Nieuwe inzichten in gespreksstrategieën is opgebouwduit twee delen. Het eerste deel behandelt de basis: wat is motiverende gespreksvoering, wanneer is het goed om het te gebruiken, en wanneer niet? Dit deel gaat ook in op de basishouding, -processen en -vaardigheden. Het tweede deel richt zich op gevorderde studenten, en behandelt onder meer die onderdelen van motiverende gespreksvoering die het effect van het gesprek kunnen bepalen (actieve ingrediënten), de verandermechanismen en de manier waarop dit in een gespreksstrategie kan worden verwerkt. Beide delen bevatten oefeningen en audiofragmenten van motiverende gesprekken.Jannet de Jonge is GZ psycholoog, trainer motiverende gespreksvoering, lid van het Motivational Interviewing Network of Trainers en onderzoeker aan het Center of Expertise Urban Vitality, Hogeschool van Amsterdam.Jos Dobber is hoofddocent aan de HBOV van de Hogeschool van Amsterdam en onderzoeker aan het Center of Expertise Urban Vitality.Beiden zijn gepromoveerd op het onderwerp motiverende gespreksvoering
DOCUMENT
Praktische Gespreksvoering Wim Donders Er zijn tientallen boeken op de markt over gespreksvoering. Het bijzondere van het boek 'Praktische gespreksvoering' is, dat basisvaardigheden, zoals op de goede manier samenvatten en doorvragen, systematisch worden aangeleerd. Stap voor stap worden de gesprekken, aan de hand waarvan wordt geoefend, ingewikkelder. Het boek begint met het bekijken van wat er gebeurt in een alledaags gesprek bij een kennismaking. Daarna wordt geleerd hoe op een efficiënte manier informatie over feiten en meningen verkregen kan worden. De hierbij verworven vaardigheden worden daarna ingezet en uitgebreid in situaties waarin iemand om hulp vraagt of waarin je als professional slecht nieuws moet vertellen. Een bijzondere plaats neemt het hoofdstuk over de Human Social Functioningmethode in. Hierin wordt uitgegaan van de vraag hoe je mensen helpt om hun eigen levenservaring om te zetten bij het oplossen van een concreet probleem. Deze methode is ontwikkeld door Eugene Heimler en wijkt af van andere methodes in het concreet doorvragen op gedrag, waardoor het probleem wordt verhelderd. Ook wordt aandacht besteed aan communicatie met mensen afkomstig uit een andere cultuur. Het boek is de neerslag van ruim dertig jaar ervaring met gesprekstrainingen in een sociale opleiding. Er is bij het boek een website: www.praktischegespreksvoering.nl Daarop staat extra materiaal en antwoorden op oefeningen uit het boek. Via de site kan een docentenhandleiding worden opgevraagd. Daarop staat een uitwerking voor zestien bijeenkomsten voor een training in gespreksvoering. De dialogen en de praktijkvoorbeelden maken het boek geschikt voor studenten die pas beginnen met gespreksvoering maar ook voor degene die al meer ervaring heeft en zijn vaardigheden wil bijspijkeren. Toepassingsgebieden zijn: personeelsmanagement, onderwijs, (geestelijke) gezondheidszorg, psychosociale en juridische dienstverlening en loopbaanbegeleiding.
DOCUMENT
Hoewel motiverende gespreksvoering (MGv) veel gebruikt wordt om intrinsieke motivatie voor gedragsverandering te bevorderen, is het onduidelijk hoe MGv werkt. De vraag is dus welke ingrediënten verantwoordelijk zijn voor succes: wat zijn de actieve ingrediënten en verandermechanismen van MGv? Na een literatuurstudie naar potentiële actieve ingrediënten en verandermechanismen van MGv, werden twee multiple casestudies uitgevoerd. De eerste naar MGv ter bevordering van langdurig medicatiegebruik bij cliënten met schizofrenie, de tweede naar MGv om stoppen met roken te ondersteunen bij cliënten met een hartaandoening. In de literatuurstudie werden negen cliëntfactoren en negen therapeutfactoren als potentiele actieve ingrediënten, en vier potentiële verandermechanismen van MGv gevonden. In beide multiple casestudies bleken deze potentiële actieve ingrediënten geen enkelvoudige factoren of korte combinaties tussen een therapeutfactor en een cliëntfactor te zijn, maar te ontstaan over een langere gespreksperiode waarin verschillende therapeutfactoren en cliëntfactoren betrokken waren. De actieve ingrediënten en de daardoor geactiveerde verandermechanismen bleken cliënt- en context-specifiek te zijn.
MULTIFILE
Na de succesvolle verschijning van het boek Interculturele gespreksvoering van Hoffman en Arts in 1994 heeft Hoffman in deze volledig herziene uitgave het TOPOI-model verder ontwikkeld. Het letterwoord TOPOI staat voor 'taal, ordening, personen, organisatie en inzet'. Het zijn de vijf gebieden waar zich in de communicatie cultuurverschillen en misverstanden kunnen voordoen. Het TOPOI-model omvat een praktisch analyse- en interventiekader om deze cultuurverschillen en misverstanden in de gespreksvoering op te sporen en aan te pakken. Het vernieuwende van het TOPOI-model is dat het vertrekpunt de interpersoonlijke communicatie is, en niet de cultuur. Voortbouwend op de algemene communicatie- en systeemtheorie van Watzlawick introduceert de auteur een nieuw concept van interculturele communicatie. Interculturele communicatie wordt omschreven als de interpersoonlijke communicatie waarin expliciet aandacht is voor de culturele factoren die van invloed op de communicatie zijn. Vanuit de systeemtheoretische invalshoek hangen deze culturele factoren niet alleen samen met iemands nationale of etnische achtergrond, maar evenzeer met sekse, leeftijd, sociale klasse, opleiding, seksuele voorkeur, beroep, religie en sociaal-geografische herkomst. Het TOPOI-model is dan ook een algemeen model dat voor elke communicatie inzetbaar is. Binnen deze brede definitie van interculturele communicatie zijn verschillende invalshoeken mogelijk. In het boek Interculturele gespreksvoering is gekozen voor de etnisch-culturele invalshoek omdat momenteel de ontmoeting en confrontatie tussen autochtonen en allochtonen van groot maatschappelijk belang is. Etniciteit is dus weliswaar het vertrekpunt, maar in het boek wordt steeds aangeknoopt bij de andere genoemde culturele dimensies en daarmee bij andere mogelijke sociale identiteiten van een persoon.
DOCUMENT
AIM: To contribute to the knowledge and understanding of the active ingredients and mechanisms of change in Motivational Interviewing (MI), to enable MI-counsellors to optimise their MI-strategies in daily practice.METHOD: The body of this dissertation are two multiple case studies, one in 14 patients with schizophrenia receiving MI for medication adherence; another in 24 patients with a coronary artery disease receiving MI for smoking cessation.FINDINGS: We found that the active ingredients of MI consist of combinations of clinician factors and patient factors, mostly built up during longer interactions. ‘Arguing oneself into change’ was the most frequently observed mechanism of change.DISCUSSION AND CONCLUSION: Active ingredients in MI consist off combinations of factors contributed by the clinician and factors contributed by the patient. These factors can be employed in a person-centred MI-strategy to trigger a mechanism of change in the patient.This dissertation adds to the understanding of MI since it provides an explanation of how MI may work. It offers a general idea how counsellors can effectively execute MI. This ‘how-possibly’ explanation may be a building block in the development of a ‘how-actually’ explanation of the interactions leading to the active ingredients and mechanisms of change in MI.--De vraagstelling van het proefschrift is hoe MGv werkt: wat zijn de actieve ingrediënten en de verandermechanismen van motiverende gespreksvoering? De twee patiëntengroepen laten zien dat de actieve ingrediënten van MGv bestaan uit een wisselende combinatie van zorgverlener- en patiëntfactoren. Actieve ingrediënten ontstaan gedurende een langer lopende interactie tussen patiënt en professional.
DOCUMENT
Sociaal werkers spelen een belangrijke rol spelen in de aanpak van eenzaamheid. Zij kunnen niet alleen signalen opvangen, maar het onderwerp ook bespreekbaar maken. Train jezelf daarom in gespreksvoering, zegt Eric Schoenmakers, zodat je kunt bepalen of iemand lijdt onder eenzaamheid, je de ander kunt helpen bij het ordenen van zijn of haar gedachten en naar de juiste hulp kunt verwijzen.
LINK
Sociaal werkers spelen een belangrijke rol spelen in de aanpak van eenzaamheid. Zij kunnen niet alleen signalen opvangen, maar het onderwerp ook bespreekbaar maken. Train jezelf daarom in gespreksvoering, zegt Eric Schoenmakers, zodat je kunt bepalen of iemand lijdt onder eenzaamheid, je de ander kunt helpen bij het ordenen van zijn of haar gedachten en naar de juiste hulp kunt verwijzen.
LINK