Op 28 september 2014 sloeg het noodlot toe in de Twentse gemeente Haaksbergen. Wat op deze zonnige dag een hoogtepunt in het motorevenement ‘Auto en Motor Sportief’ had moeten worden, eindigde dramatisch: een monstertruck reed over een aantal stilstaande auto's, verminderde geen vaart, en reed vervolgens in op het publiek dat op enkele meters afstand achter dranghekken stond te kijken.
LINK
Recent werd bekend dat het gooien met kleurenpoeders bij sportevenementen, zoals de Color Runs, kan leiden tot gezondheidsklachten. Deze kwestie roept de vraag hoe het zit met verantwoordelijkheid bij de organisatie van sportevenementen. De beste invulling van verantwoordelijkheid is een integere organisatiecultuur. Een dergelijke cultuur werkt ‘preventief’. Een integere organisatiecultuur heeft een ‘ingebouwde antenne’ voor rechten van stakeholders bij een sportevenement. Zo wordt voorkomen dat rechten van stakeholders geschaad worden.
LINK
Gymleerkrachten zijn als beweegprofessional dagelijks bezig om bij te dragen aan een leven lang bewegen van de leerlingen. Omdat kinderen steeds minder en minder goed bewegen is het ’leren bewegen’ hier ook onderdeel van. In het boek ‘Leer Bewegen!’ wordt op basis van de laatste inzichten rondom motorisch leren handvatten gegeven voor beweegprofessionals om het leren bewegen zo goed mogelijk te begeleiden en stimuleren.
DOCUMENT
1) Welk rendement hebben de door Leader Zuid Twente ondersteunde projecten gehad? 2) Waar ligt voor de toekomst de meeste potentie? Vijf projecten uit de lopende LEADER-periode in het LEADER-gebied Zuid Twente zijn diepgaand onderzocht. De vijf projecten zijn: De Streekmarkt Twente, een markt voor streekproducten in Delden; ARTwekkelo, ateliers in industrieel en agrarisch erfgoed in Twekkelo; De Sortimentstuin, herstel van een educatieve tuin; ’t Kluenven, herstel buitenplaats en ontwikkeling nieuwe functies; De Jordaan, verplaatsing en nieuwe functie geven aan een houten huis dat herinnert aan het textielverleden van de plaats Haaksbergen. De toetsing van de vijf projecten is gedaan aan de hand van de uitgangspunten van de Gebiedsgerichte Plaatselijke Ontwikkelingsstrategie Zuid Twente en aan algemene uitgangspunten die gelden voor LEADER-projecten. Daarnaast zijn de directe en indirecte werkgelegenheidseffecten bepaald. Uiteindelijk zijn, om de rendementen te bepalen, de effecten gerelateerd aan de hoogtes van de LEADER-subsidies.
MULTIFILE
Although there is an array of technical solutions available for retrofitting the building stock, the uptake of these by owner‐occupants in home improvement activities is lagging. Energy performance improvement is not included in maintenance, redecoration, and/or upgrading activities on a scale necessary to achieve the CO2 reduction aimed for in the built environment. Owner‐occupants usually adapt their homes in response to everyday concerns, such as having enough space available, increasing comfort levels, or adjusting arrangements to future‐proof their living conditions. Home energy improvements should be offered accordingly. Retrofit providers typically offer energy efficiency strategies and/or options for renewable energy generation only and tend to gloss over home comfort and homemaking as key considerations in decision‐making for home energy improvement. In fact, retrofit providers struggle with the tension between customisation requirements from private homeowners and demand aggregation to streamline their supply chains and upscale their retrofit projects. Customer satisfaction is studied in three different Dutch approaches to retrofit owner‐occupied dwellings to increase energy efficiency. For the analysis, a customer satisfaction framework is used that makes a distinction between satisfiers, dissatisfiers, criticals, and neutrals. This framework makes it possible to identify and structure different relevant factors from the perspective of owner‐occupants, allows visualising gaps with the professional perspective, and can assist to improve current propositions.
MULTIFILE
Dit boek geeft een tour de horizon van de crisisbeheersing in Nederland anno 2014. In deze publicatie worden zeventien bijzondere gebeurtenissen uit dat jaar beschreven en beschouwd. Aan bod komt uiteraard de vliegramp MH17, een van de grootste crises waar Nederland de afgelopen decennia mee te maken kreeg. Daarnaast is er aandacht voor verschillende 'mini-crises' waaronder de fatale overval in Deurne, de grote brand op de Veluwe, het noodweer tijdens Pinkpop, de IS-demonstraties in Den Haag, het monstertruckdrama in Haaksbergen en de uitbraak van vogelgriep. De verschillende situaties leveren de nodige stof tot leren op. De auteurs beschouwen de bestuurlijke en operationele dilemma's die zich voordeden en welke lessen daaruit te trekken zijn. Bestuurders en professionals werkzaam op het terrein van crisisbeheersing en veiligheidsmanagement kunnen hier hun voordeel mee doen. Centrale thema's zijn onder andere: omgaan met maatschappelijke en politieke onrust, flexibele toepassingen van GRIP, de samenwerking tussen ketens, strafrechtelijk onderzoek en aansprakelijkheidsprocedures, de bijzondere rol van burgemeesters en de wisselwerking tussen reguliere en sociale media. Bron: www.picarta.nl.
LINK
Dit boek is het resultaat van het SIA Raak MKB project “Biocomposieten voor civiele en bouwkundige toepassingen; Biobased brug”. Het is geschreven voor bedrijfsleven en studenten van het MBO, het HBO en de universiteiten. Het project leverde een haalbaarheidsonderzoek van een volledig biocomposieten voetgangersbrug. Materialenonderzoek bij Inholland Composites en stijfheid en sterkte berekeningen toonden aan dat een volledig biocomposieten voetgangersbrug haalbaar was. De Dommelbrug is met succes door ruim 100 studenten gebouwd.
DOCUMENT
De economische crisis raakt ook de Nederlandse huishoudens. Een op de zes huishoudens had het afgelopen jaar te maken met een daling van hun inkomen. Een op de tien had te maken met baanverlies. De meest gehanteerde strategieën om een achteruitgang in inkomen op te vangen zijn bezuinigen en nagaan wat financiële producten zoals geld lenen of rood staan kosten. Gemiddeld lijken huishoudens met deze strategieën best goed in staat te zijn om een achteruitgang op te vangen. Toch is er alle reden om aandacht te besteden aan de financiële positie of kwetsbaarheid van de Nederlander. Want ook al kunnen de meeste huishoudens een achteruitgang in inkomen best goed opvangen, toch komen steeds meer mensen in financiële problemen
DOCUMENT
Met deze SchuldPreventiewijzer willen we iedereen die aan de slag wil met schuldpreventie op weg helpen. We hebben een strategisch stuk opgesteld over het belang van schuldpreventie. Ook hebben we een concreet stappenplan uitgewerkt om een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van lokaal preventiebeleid. Om elkaar op weg te helpen, hebben we een database ingericht met talloze voorbeelden van preventieactiviteiten. Door de activiteiten in de database te voorzien van een toelichting, achtergrondmateriaal en contactgegevens slaan we bruggen en bevorderen we de onderlinge uitwisseling. Door jullie uit te nodigen nieuwe activiteiten aan te leveren, beogen we van de database een centrum van kennisdeling op het terrein van schuldpreventie te maken. De database is toegankelijk via onze websites. Daarmee onderstrepen we onze samenwerking op het gebied van schuldpreventiebeleid.
DOCUMENT
Gemeenten hebben maatschappelijke taken en verantwoordelijkheden, speciaal de zorg voor openbare orde en veiligheid. De samenleving digitaliseert en dus doen gemeenten nu hun werk in een digitaliserende samenleving. Daarop moeten zij zich instellen. Gemeenten zijn sinds ongeveer 2013 bezig met een inhaalslag op dit vlak. De eerste fase in zo’n proces is bewustwording. Inmiddels hebben gemeenten vooral door online aangejaagde ordeverstoringen gezien welke rol de online wereld reeds speelt in openbare orde en veiligheid − én dat dit om aanpassingen vraagt. Gemeenten moeten hun typische gemeentetaken, dus hun werk aan openbare orde en veiligheid, nu doen in een digitale context. Daarover gaat dit essay. Meer in het bijzonder gaat het over een specifieke stap in deze ontwikkeling: een handelingskader dat ‘digibewuste’ gemeenten kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van concrete werkwijzen.
DOCUMENT