Op 28 september 2014 sloeg het noodlot toe in de Twentse gemeente Haaksbergen. Wat op deze zonnige dag een hoogtepunt in het motorevenement ‘Auto en Motor Sportief’ had moeten worden, eindigde dramatisch: een monstertruck reed over een aantal stilstaande auto's, verminderde geen vaart, en reed vervolgens in op het publiek dat op enkele meters afstand achter dranghekken stond te kijken.
LINK
Although there is an array of technical solutions available for retrofitting the building stock, the uptake of these by owner‐occupants in home improvement activities is lagging. Energy performance improvement is not included in maintenance, redecoration, and/or upgrading activities on a scale necessary to achieve the CO2 reduction aimed for in the built environment. Owner‐occupants usually adapt their homes in response to everyday concerns, such as having enough space available, increasing comfort levels, or adjusting arrangements to future‐proof their living conditions. Home energy improvements should be offered accordingly. Retrofit providers typically offer energy efficiency strategies and/or options for renewable energy generation only and tend to gloss over home comfort and homemaking as key considerations in decision‐making for home energy improvement. In fact, retrofit providers struggle with the tension between customisation requirements from private homeowners and demand aggregation to streamline their supply chains and upscale their retrofit projects. Customer satisfaction is studied in three different Dutch approaches to retrofit owner‐occupied dwellings to increase energy efficiency. For the analysis, a customer satisfaction framework is used that makes a distinction between satisfiers, dissatisfiers, criticals, and neutrals. This framework makes it possible to identify and structure different relevant factors from the perspective of owner‐occupants, allows visualising gaps with the professional perspective, and can assist to improve current propositions.
MULTIFILE
Recent werd bekend dat het gooien met kleurenpoeders bij sportevenementen, zoals de Color Runs, kan leiden tot gezondheidsklachten. Deze kwestie roept de vraag hoe het zit met verantwoordelijkheid bij de organisatie van sportevenementen. De beste invulling van verantwoordelijkheid is een integere organisatiecultuur. Een dergelijke cultuur werkt ‘preventief’. Een integere organisatiecultuur heeft een ‘ingebouwde antenne’ voor rechten van stakeholders bij een sportevenement. Zo wordt voorkomen dat rechten van stakeholders geschaad worden.
LINK
Het project ‘Circulaire Business Modellen in een Innovatienetwerk’ beoogt ondersteuning te bieden aan het MKB bij het verkennen van afzetmogelijkheden van reststromen en de opzet van een business model rondom het ‘van afval naar grondstof’ systeem. De casuïstiek in dit project is gericht op de opwaardering van (niet-herdraagbaar) textiel. De Nederlandse textielbranche biedt grote kansen voor hergebruik van producten en materialen. Jaarlijks wordt in Nederland 75 miljoen kilo textiel ingezameld. Ongeveer 135 miljoen kilo verdwijnt echter nog bij het restafval. Zeker 65% van de weggegooide textiel kan prima gerecycled worden. De ingezamelde niet-herdraagbare kleding kan worden verwerkt tot een breed scala van producten, enerzijds laagwaardig, zoals poetsdoeken, dweilen, dekens en isolatiemateriaal, anderzijds hoogwaardig door garenontwikkeling met een gerecyclede post consumer content. Vervezeling van textiel gebeurt in Nederland alleen bij Frankenhuis in Haaksbergen. Door vervezeling van textiel kunnen kwalitatief goede vezels herwonnen worden. Uit deze vezels kunnen vervolgens weer nieuwe producten worden gemaakt, lastige factor is de vezelsamenstelling en kleur mengeling. Daarbij ligt de uitdaging in het vinden van afzet voor deze verschillende stromen binnen een rendabele business case. Noble Environmental Benelux BV is een bedrijf dat inspeelt op cellulose houdende reststromen die overal ter wereld aanwezig zijn. Het bedrijf heeft een technologie ontwikkeld waarbij cellulose houdende reststromen zonder toevoeging van andere materialen omgezet kunnen worden in alternatieve voor op hout en op papier gebaseerde materialen. Dit materiaal, ECOR, is een geavanceerd omgevingscomposiet gevormd door de conversie van overvloedige cellulosevezels, druk en warmte. Beide bedrijven staan voor de uitdaging de juiste reststromen te identificeren en het vinden van bijbehorende afzetkanalen. Hiermee samenhangend ligt er een grote uitdaging in de afspraken en afstemming tussen de partners en belanghebbenden. Voor een circulaire systeem is het denken in waardennetwerken het uitgangspunt. Dit projectvoorstel beoogt de vraag te beantwoorden: Welke factoren spelen een rol bij de ontwikkeling van een circulair business model rondom de verwaarding van een cellulose reststroom in een innovatienetwerk? Mogelijkheden en valkuilen worden hierbij expliciet gemaakt. Het project wil een bijdrage bieden aan het versnellen van de transitie naar een circulaire economie door ondersteuning te bieden bij het identificeren van afzetmogelijkheden van reststromen en bij de ontwikkeling van circulaire business modellen, waarbij verschillende partners samen werken in een innovatienetwerk. Dit onderzoek wordt ondersteund door bestaande en eerder ontwikkelde tools op het gebied van duurzame innovatie en partnerschappen.
Op 13 oktober 2016 lanceerde de gemeente Enschede het programma Multiply, een samenwerking tussen Saxion, Gemeente Enschede, Rabobank Enschede-Haaksbergen, The Golden Egg Check BV en CeeCee, met ondersteuning van de Industriekring Twente, Technologiekring Twente en MKB Twente (Gemeente Enschede, 2016). De gedachte achter Multiply is dat veel mkb’ers elke dag druk zijn met het runnen van hun bedrijf en er weinig tijd en aandacht overblijft om in te springen op nieuwe ontwikkelingen terwijl innoveren en snel kunnen schakelen juist noodzakelijk zijn om gezond ondernemer te blijven. Multiply springt daarop in door met creativiteit en studentondersteuning een nieuwe business kans te verkennen voor betreffende ondernemer. Inmiddels vindt ook uitrol plaats in Deventer, samen met MKB Deventer. Kennis delen en business vermenigvuldigen, Multiply dus. Saxion ondersteunt dit programma, omdat zij samenwerking op gebied van innovatie, creativiteit en ondernemerschap hoog in het vaandel heeft. Saxion koppelt studenten aan Enschedese mkb-ers om hen te helpen met een nieuw business- en/of verdienmodel, om zodoende een boost te geven aan de bedrijvigheid in de gemeente. Dit zal positief werken op werkgelegenheid en uiteindelijk ook op de leefbaarheid. Met dit KIEM-project onderzoeken we de business impuls vanuit Multiply, door de impact van creative thinking binnen business transformation te meten. We gaan Enschedese ondernemers meenemen in de gedachten van Smart Society, Creative Futures en de voordelen van intrinsiek creatief innoveren. Multiply is een cyclus van 10 weken, waarin ondernemers en studenten sámen een innovatietraject doormaken. Er is aandacht voor creatief denken, trendwatching en het ontdekken van andere business kansen volgens de Golden Egg Check. Door vanuit een creatieve invalshoek om te gaan met business development, leren we ondernemers (en studenten!) anders aan te kijken tegen hun bedrijf. Hieruit ontwikkelen we een innovatieframe waarmee we het bestaande, vastgeroeste en slapende mkb wakker schudden en aanzetten tot nieuwe kansen, nieuwe wegen en nieuwe markten. Met deze KIEM onderzoeken we de effectiviteit van deze aanpak, om te zien of deze shake-up tot echte nieuwe business leidt.