Dit onderzoek is een exploratief onderzoek naar welke aspecten van belang zijn bij het interpreteren en begrijpen van hedendaagse informatiebronnen door mensen met beperkte basisvaardigheden.
DOCUMENT
Bespreking van competenties waarover de 'Digitale Bibliothecaris' dient te beschikken op het gebied van management en organisatie, managen van informatiebronnen, managen van informatiediensten, toepassen van ict-hulpmiddelen. Het hoofdstuk eindigt met 10 eisen die je aan de 'ideale digitale bibliothecaris' zou mogen stellen. [Peter Becker en Jos van Helvoort]
DOCUMENT
-De opbrengst van het Omgevingslab Fries Platteland bestaat uit drie delen: 1. De “SYNTHESE” van omgevingslabs. De Synthese is een beknopt overzicht van de resultaten en een overzicht van de meest opvallende punten die uit de Omgevingslabs Fries Platteland naar voren komen. 2. Het “PROCESVERSLAG” van de opbrengsten van het Omgevingslab Fries Platteland. Dit verslag is bedoeld als terugkoppeling naar de deelnemers aan de omgevingslabs. Voor de leesbaarheid is deze opgenomen in bijlage 1. 3. Het “MENGPANEEL FRIES PLATTELAND” met bijbehorende gebruiksaanwijzing. Dit hoofdstuk kent als doelgroep/lezerspubliek de opstellers van omgevingsvisies die in samenspraak met hun bestuurders tot een passend invulling van de omgevingsvisie moeten. Het Mengpaneel Fries Platteland is het instrument dat de overheidspartijen in Fryslân kunnen (gaan) gebruiken om hun omgevingsvisies te maken. Het mengpaneel geeft relevante informatie en kan aangevuld worden met andere informatiebronnen zoals om in het onderdeel ‘gebruiksaanwijzing wordt uitgelegd.
DOCUMENT
A description how technology has alienated us from nature. The currentsocial-technical-ecological system (STES) tends to drive us towards techniques where connection with nature is more difficult. However, techniques can also play a role in restoring human–nature connectedness in (at least) two ways: (1) directly by restoring interest in nature through e.g. new materials, experiences, emotions and/or knowledge (case study 1 and 2); and (2) indirectly by organizing people around an environmental topic (case study 3). Citizen participation may help to counter this alienation and to accelerate the transition to sustainability. Finally, a reflection on the potential for designing technology that contributes to restoring human connectedness to nature or to the reinvention of our relationship with nature.
LINK
The 2018 arrival of African swine fever (ASF) in China was followed by reports of wild pig deaths across most countries in Southeast Asia. However, the magnitude and duration of population-level impacts of ASF on wild pig species remain unclear. To elucidate the spatiotemporal spread of ASF in the region for native pig species, we gathered qualitative information on wild pig population dynamics in Southeast Asia between 2018 and 2024 from 88 expert elicitation questionnaires representing sites in 11 countries. Peak reported population declines occurred in 2021 and 2022, with more than half of respondents reporting declining wild pig populations, far higher than in earlier years. The reported declines waned to 44.23% in 2024, whereas simultaneously, the number of populations reported to be “increasing” increased from 11.3%–13.2% in 2019–2022 to 28.9% in 2024. These reports suggest that the ASF outbreak may have peaked for wild boars and bearded pigs in mainland Southeast Asia, Borneo, and Sumatra, with some subsequent recovery. However, the disease is still expanding into the ranges of island endemic species, such as new reports for the Sulawesi warty pig (Sus celebensis) in September of 2024. Island endemics remain particularly vulnerable to extinction from ASF and require urgent monitoring and conservation action.
LINK
Siberian boreal forests have experienced increases in fire extent and intensity in recent years, which may threaten their role as carbon (C) sinks. Larch forests (Larix spp.) cover approximately 2.6 million km2 across Siberia, yet little is known about the magnitude and drivers of carbon combustion in these ecosystems. To address the paucity of field‐based estimates of fuel load and consumption in Siberian larch forests, we sampled 41 burned plots, one to two years after fire, in Cajander larch (Larix cajanderi) forests in the Republic of Sakha (Yakutia), Russia. We estimated pre‐fire carbon stocks and combustion with the objective of identifying the main drivers of carbon emissions. Pre‐fire aboveground (trees and woody debris) and belowground carbon stocks at our study plots were 3.12 ± 1.26 kg C m−2 (mean ± standard deviation) and 3.50 ± 0.93 kg C m−2. We found that combustion averaged 3.20 ± 0.75 kg C m−2, of which 78% (2.49 ± 0.56 kg C m−2) stemmed from organic soil layers. These results suggest that severe fires in Cajander larch forests can result in combustion rates comparable to those observed in North American boreal forests and exceeding those previously reported for other forest types and burning conditions in Siberia. Carbon combustion was driven by both fire weather conditions and landscape variables, with pre‐fire organic soil depth being the strongest predictor across our plots. Our study highlights the need to better account for Siberian larch forest fires and their impact on the carbon balance, especially given the expected climate‐induced increase in fire extent and severity in this region.
LINK
HBO studenten gaan vaak niet kritisch om met informatiebronnen en hebben moeite met het beoordelen en verwerken van informatie. Dit heeft zijn weerslag op de kwaliteit van hun producten. De eisen vanuit de overheid ten aanzien van het gewenste afstudeerniveau worden echter steeds strenger. Zijn studenten wel voldoende informatievaardig? En hoe staat het met hun onderzoekend vermogen? Hogeschoolbibliotheken strijden al jaren voor een stevige verankering van informatievaardigheid in het curriculum, bijvoorbeeld door in trainingen en workshops aansluiting te zoeken bij verschillende (onderzoek)leerlijnen. Bij het Instituut ICT van de Faculteit Natuur & Techniek (FNT) Hogeschool Utrecht (HU) zien het management en de docenten in toenemende mate het belang in van structurele onderwijsondersteuning door informatiespecialisten van de HU bibliotheek (HUB). In een kwalitatief ontwerponderzoek is nader onderzocht hoe de HUB zou kunnen bijdragen aan het verbeteren van de competentie informatievaardigheid van ICT bachelor studenten. Met behulp van de literatuur zijn de bouwstenen voor een adviesrapport aangeleverd. Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat er vooral in het tweede en derde leerjaar behoefte is aan inbedding van instructies en trainingen in het curriculum. Hierbij is integratie in de nieuwe leerlijn Professional Skills één van de aanbevelingen. Een andere conclusie is dat de instructies en workshops van de HUB nog beter kunnen aansluiten bij de onderzoeksmethodiek en specifieke bronnen die worden gebruikt bij het Instituut ICT. Tenslotte is HUB ondersteuning bij het toetsen van informatievaardigheid een belangrijk issue. 1
DOCUMENT
With the rise of the knowledge-based economy, Higher Education Institutions not only have to produce (under)graduates that are skilled in their profession but who also are competent as knowledge workers. This study focused on the enabling competences of the knowledge worker. Our aim was to develop a framework of enabling competences of knowledge work and to devise instruments to help undergraduate students create awareness of their own areas of competence in relation to knowledge work. We developed a Personal Priority Questionnaire (PPQ) that can be used in a one hour facilitated group discussion, and a Personal Mastery Questionnaire (PMQ) that can be used for individual awareness raising. We did a preliminary test of the PPQ within the competence-based educational program of a university of professional education in The Netherlands and found that facilitated group discussion seems to be an effective method of raising awareness in relation to the competences of the knowledge worker
DOCUMENT