In menige basisschoolklas zitten leerlingen met verschillende culturele achtergronden, leerlingen die thuis verschillende gewoonten en tradities kennen en/of andere talen spreken. Leerkrachten kunnen hun onderwijs verrijken als ze gebruik maken van de diversiteit aan (familie)culturen, (taal)achtergronden, ervaringen en kennis van leerlingen. Hiervoor is kennis over de culturele achtergrond van leerlingen van belang. Het is echter niet duidelijk wat precies wordt verstaan onder culturele kennis. Meer inzicht in het begrip culturele kennis kan leerkrachten helpen om hun cultureel responsief lesgeven te verrijken.Daarom is een scoping review uitgevoerd om het begrip culturele kennis te identificeren, structureren en concretiseren. Er is gezocht in vijf databanken. In totaal werden 1399 artikelen beoordeeld aan de hand van inclusiecriteria. In totaal zijn er 33 artikelen opgenomen in de review.In deze artikelen zijn vijftien domeinen van culturele kennis gevonden. Gevonden domeinen zijn bijvoorbeeld hobby’s, de plek waar leerlingen wonen en de sociaal economische status van de buurt. Ons verkregen inzicht in domeinen van culturele kennis kan leerkrachten helpen om zich in de culturele achtergrond van leerlingen te verdiepen. In een volgende fase willen we verder denken over de manier waarop die kennis in de klas kan worden gebruikt.
DOCUMENT
De maat is vol: jonge mensen spijbelen voor het klimaat. Maar de ecologische crisis is een crisis in ons denken, en daarmee ook een crisis in ons onderwijs. Het aangaan van de grote ecologische en economische uitdagingen is niet geholpen met ‘oud denken’. Ze vragen om mensen die minder atomistisch en meer ecologisch kunnen denken over hoe zaken elkaar beïnvloeden en met elkaar verbonden zijn. Leren kritisch te denken is niet genoeg. Ontwerpgericht leren denken en samen nieuwe kennis construeren, is cruciaal. Velen zien leren als een neurologisch of cognitief informatieverwerkingsproces. Leren is vooral een psychologisch proces waarbij kennis in-ter-actie ontstaat. In de rede wordt deze stelling conceptueel besproken en onderbouwd met semantische, sociale netwerkanalyses van student-interacties. De rede eindigt met handreikingen voor studenten en docenten voor responsief en kennisconstruerend leren.
DOCUMENT
In 2020 heeft het SIA Lectorenplatform Sport en Bewegen in opdrachtvan Topteam Sport gewerkt aan de ontwikkeling van een praktijkgerichtekennis- en innovatieagenda op het gebied van sport en bewegen.Doel van het opstellen van deze kennis- en innovatieagenda is om thema’ste identificeren die bij kunnen dragen aan het oplossen van de maatschappelijke uitdagingen waar we mee te maken hebben. Voorbeelden daarvanzijn de stijgende bewegingsarmoede en zorgkosten onder diverse bevolkingsgroepen, de stijgende gezondheidsverschillen tussen mensen met een hogeen lage opleiding en de toenemende segregatie tussen bevolkingsgroepen.De praktijkgerichte kennis- en innovatieagenda draagt bij aan het oplossenvan de handelingsverlegenheid van sport- en beweegprofessionals bij dezeuitdagingen en het professionaliseren en innoveren van de beroepspraktijk.
DOCUMENT
Vier redenen waarom investeren in een rijker kennisfundament prioriteit moet krijgen in het basisonderwijs. De vier redenen zijn: 1. De aanwezigheid van kennis is een voorwaarde voor het leren van nieuwe kennis. 2. Gedeelde kennis maakt samenwerken mogelijk. 3. Meer kennis, meer kansengelijkheid. 4. Alleen een leraar met kennis kan lesgeven. Het gaat vooral over het belang van kennis voor de leraar en de leerling.
DOCUMENT
Een belangrijke taak van de leraar is het ophalen van voorkennis, het verbinden van nieuwe kennis aan die voorkennis en het leggen van verbanden tussen al deze kennis. In dit artikel worden een aantal voorbeelden gegeven van de manier waarop je daarmee als leraar in de klas aan de slag kunt gaan. Rob Verra, leraar van groep 6 van basisschool de Floreant (Stichting Aves) in Luttelgeest is samen met KPZ-docent Christie Sluiter aan de slag gegaan met een kennismuur over het thema uitvinders.
DOCUMENT
Het 'Communicatie handboek' is al meer dan 10 jaar het bestverkochte standaardwerk op het gebied van communicatie. Het 'Communicatie handboek' geeft een heldere uitleg van de diverse vormen van communicatie. Het besteedt veel aandacht aan identiteit en imago, huisstijl, interne communicatie bij veranderingen, concern- en marketingcommunicatie. Uitgebreid wordt het maken van een communicatieplan beschreven. Verder wordt ingegaan op mediaselectie en het omgaan met de pers.
DOCUMENT
Met meer dan 70.000 exemplaren is dit het best verkochte basisboek in het vakgebied. Succesvolle communicatie betekent gerichte keuzes maken. Dit basisboek geeft antwoord op communicatievragen die in veel organisaties spelen. Wat is de identiteit en het imago? Hoe bereikt u uw doelgroep? Wat zijn mogelijkheden om onderscheidend te communiceren? Wat is de rol van de interne communicatie bij veranderingstrajecten? Kenmerkend is de geïntegreerde aanpak van de communicatie. Daarbij maken we onderscheid in concern-, marketing- en interne communicatie. Ingewikkelde theorieën worden zeer helder vertaald naar de dagelijkse praktijk. Erg concreet is de uitgebreide uitleg over hoe u het communicatieplan opstelt. Door de vele adviezen en checklists kunt u met dit boek direct aan de slag om de in en externe communicatie beter vorm en inhoud te geven.
DOCUMENT
In 24 praktijkverhalen en 9 Ziens- en werkwijzers wil hij voor aankomende vakgenoten het werkterrein van het communicatievak verduidelijken. Saillante momenten uit zijn veertigjarige loopbaan in de public relations worden beschreven : van crisiscommunicatie bij een Libische vliegtuigkaping en stakeholdermanagement in Rusland tot en met de sponsoring van de Groningse cultuurwereld. Recensie voor blad C, vakblad van Logeion, 2015.
DOCUMENT