Legal departments play a pivotal role in the quality of contracts and contracting processes within an organization. This article reflects on current developments and innovations in contracting practice and their impact on the role of legal professionals and legal departments within organizations. Based on empirical research among legal professionals and legal departments in Dutch legal practice, the article positions contracts and contracting within the legal function of an organization and discusses developments in contract management, automated contract assembly and legal design and their potential impact on the role of legal professionals and legal departments. Finally, areas for future research are identified. Throughout the article, the focus is on large commercial organizations.
MULTIFILE
De overheid trekt zich terug en legt steeds meer verantwoordelijkheid bij de burger. Dat is reden tot zorg, want door bezuinigingen op bijvoorbeeld de rechtsbijstand kan de toegankelijkheid van het recht in het gedrang komen. Maar er zijn ook kansen. Voortschrijdende digitalisering stelt mensen in staat zelf oplossingen te zoeken bij juridische problemen. Dit kan meer keuzevrijheid en meer zelfstandigheid betekenen, hoewel onzekerheid over dit palet aan mogelijkheden evenzeer op de loer ligt. Een mogelijk bijeffect is dat er nog meer juridische problemen ontstaan, omdat door onzekerheid of onwetendheid kan worden besloten geen rechtszaak te starten, geen aanvraag in te dienen of niet tot actie over te gaan wanneer rechten worden geschonden. Een ding staat vast: het beroep op de eigen kracht van de burger neemt toe. Maar in hoeverre zijn burgers zelfstandig in staat gebruik te maken van het recht en hun rechtspositie te beschermen? De vraag is niet nieuw. Sinds het einde van de negentiende eeuw is hier aandacht voor. Deze aandacht verloopt in golfbewegingen en verandert in de loop der tijd van accent en betekenis. In het huidige tijdsbestek, waarin een transitie gaande is van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving is de vraag opnieuw actueel. Als mensen meer op zichzelf zijn aangewezen en zelf oplossingen moeten zoeken voor hun juridische problemen, hoe zet je hen dan in hun kracht? De vraag wat legal empowerment kan betekenen voor de toegankelijkheid van het recht in de Nederlandse participatiesamenleving staat hier centraal. In het eerste hoofdstuk worden de belangrijkste ontwikkelingen in de literatuur over de toegankelijkheid van het recht beschreven. De nadruk ligt hierbij op gebruikers van het recht en het daadwerkelijk kunnen gebruiken van het recht. Dit kader helpt om het concept legal empowerment te kunnen plaatsen. Vervolgens wordt in het tweede hoofdstuk een analyse gemaakt van de achtergrond, de kenmerken en de toepassing van legal empowerment om het begrip beter te kunnen duiden. De lessen die we hieruit kunnen trekken, worden in het laatste hoofdstuk toegepast op de situatie in Nederland, met name op thema’s als de terugtredende overheid, decentralisatie, digitalisering en juridische dienstverlening.
DOCUMENT
Introduction: The Legal Services counters (LSC) is the first contact point for legal aid in the Netherlands. Professionals reported dealing with a client group combining problems on several dimensions, next to the legal issue. This combination (multiple problem situation, MP) seems to impair the effectiveness of the provided legal help. Methods: A face-to-face survey among 421 visitors of 4 LSC locations was administered (2019). Analyses: Statistical techniques were used to assess the occurrence of MP, the association with the numbers of contacts with the LSC, the background characteristics of clients with and without MP, and the multivariate association between stress, MP and use of the LSC. Results: 44,1% of the respondents reported MP. Those reported a higher number of contacts with the LSC in the past year. MP clients were older and had a lower education level. Financial (58%), conflictual (56%) and physical health (41%) problems were mostly reported. Stress and number of problems were related to a higher attendance to the LSC. Discussion: Legal aid services should set out systematic collaboration paths with other social services, starting off by an assessment of the problem domains, to contribute to an effective solution of those issues, including the legal one.
DOCUMENT
Legal management is een nieuw vakgebied, dat de praktijkvan juridische professionals vanuit een organisatiekundigperspectief benadert. Binnen organisaties heeft legalmanagement het doel de kwaliteit van de juridische functiete optimaliseren. In deze unieke uitgave schetsen experts deontwikkeling van dit nieuwe vakgebied en gaan zij in op destand van zaken van het legal management in verschillendesectoren van de Nederlandse rechtspraktijk: de centrale endecentrale overheid, het bedrijfsleven en de advocatuur.Voor iedereen die geïnteresseerd is in de organisatie vanjuridische dienstverlening en juridische processen.
DOCUMENT
Recent years have seen a massive growth in ethical and legal frameworks to govern data science practices. Yet one of the core questions associated with ethical and legal frameworks is the extent to which they are implemented in practice. A particularly interesting case in this context comes to public officials, for whom higher standards typically exist. We are thus trying to understand how ethical and legal frameworks influence the everyday practices on data and algorithms of public sector data professionals. The following paper looks at two cases: public sector data professionals (1) at municipalities in the Netherlands and (2) at the Netherlands Police. We compare these two cases based on an analytical research framework we develop in this article to help understanding of everyday professional practices. We conclude that there is a wide gap between legal and ethical governance rules and the everyday practices.
MULTIFILE
Legal professionals working in city and municipal government face changes in expectations about their roles within the organisation. Where in the past they mostly took on the reactive and detached role of guardians of legal quality, these days they are expected to take a more flexible, solution-oriented and cooperative stance. How do these legal professionals handle this shift? How far do they go in adapting and which factors play a role? Based on three different positions within the organisation I describe this process, focusing in particular on their perception of their professional roles, and their willingness to change. I conclude with some critical comments on the changing expectations from legal professionals.
DOCUMENT
Zet in de juridische dienstverlening de mens centraal en begin bij de rechtsbehoeften van mensen. Daar pleiten lector Ineke van den Berg en interdisciplinair designer Peter van den Heuvel voor. Beiden zijn actief voor de onderzoekslijn Toegankelijkheid van het Recht. Afgelopen december publiceerden ze hun Basisboek legal design waarmee studenten en professionals leren hoe je met een designaanpak het recht toegankelijk maakt.
LINK
Project objectives Radicalisation research leads to ethical and legal questions and issues. These issues need to be addressed in way that helps the project progress in ethically and legally acceptable manner. Description of Work The legal analysis in SAFIRE addressed questions such as which behavior associated with radicalisation is criminal behaviour. The ethical issues were addressed throughout the project in close cooperation between the ethicists and the researchers using a method called ethical parallel research. Results A legal analysis was made about criminal law and radicalisation. During the project lively discussions were held in the research team about ethical issues. An ethical justification for interventions in radicalisation processes has been written. With regard to research ethics: An indirect informed consent procedure for interviews with (former) radicals has been designed. Practical guidelines to prevent obtaining information that could lead to indirect identification of respondents were developed.
DOCUMENT
Legal design is een interdisciplinaire ontwerpaanpak om juridische problemen te voorkomen of op te lossen. Voorbeelden van ontwerpen zijn toegankelijke documenten, laagdrempelige dienstverlening, gebruiksvriendelijke apps en toegankelijke rechtspleging. Het sluit aan bij de rechtsbehoeften van mensen, en het doel is dat de toegang tot recht voor iedereen mogelijk wordt. Basisboek legal design beschrijft de kernconcepten die van belang zijn bij legal design, zoals inleven in de ander, met andere ogen kijken, ideeën opdoen en uitwerken. Het boek bespreekt verschillende manieren om legal design te benaderen. Ook bevat het tools en methoden waarmee studenten vaardigheden kunnen ontwikkelen om de beschikbare technieken te gebruiken. Het boek maakt de verbinding tussen theorie en praktijk door middel van kleine en omvangrijke juridische cases, vragen en opdrachten. Op de bijbehorende website komen extra opdrachten en design formats en er komt een docentenhandleiding beschikbaar. Dit boek is geschreven voor hbo-studenten van juridische opleidingen, zoals HBO-rechten en Sociaal Juridische Dienstverlening. Het is ook zeer geschikt voor juridische professionals die willen kennismaken met legal design en voor mensen die in de dagelijkse praktijk te maken hebben met juridische professionals, zoals designers, ict’ers, taalkundigen, psychologen en managers.
DOCUMENT
This research examines the legal capabilities of social care practitioners involved in a new decision-making process, ‘the kitchen table conversation’, used since the introduction of the 2015 Social Support Act in the Netherlands. This law delegates social care allocation to the local authorities, who employ social care practitioners to assess and decide upon the needs of applicants for personalised services. Dit onderzoek focust op de juridische competenties van sociale professionals die betrokken zijn bij het ‘keukentafelgesprek’, een manier van werken die is geïntroduceerd met de transities in het sociaal domein. Sinds de implementatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) zijn Nederlandse gemeenten verplicht onderzoek te doen naar de persoonlijke situatie van mensen die zich melden met een ondersteuningsvraag. De wet delegeert de toekenning van maatschappelijke zorg aan de lokale overheden, die sociale professionals inzetten om de behoeften aan maatschappelijke ondersteuning van cliënten te onderzoeken.
LINK