This paper explores how AI-driven storytelling can transform news articles into fictional narratives using structured retelling techniques. We introduce NewsReteller, a system that explores the generative capabilities of Large Language Models to create stories from news content through three distinct approaches: genre-based storytelling, which adapts narratives to established literary styles; structured storytelling, which reshapes events using predefined biased schemes (story skeletons); and data-driven storytelling, which emphasizes factual clarity and analytical framing. To assess the system’s ability to reinterpret factual content, we generated multiple stories from a single news article using each of these approaches. The results illustrate how different retelling strategies influence narrative framing, thematic emphasis, and information presentation, highlighting the potential of our method to generate creative reinterpretations of real-world events.
LINK
Many visitor studies make social background variables the central point of departure to explain participation patterns. How the past is 'staged', however, also has an influence on those to whom it appeals. This relational perspective calls for new conceptual tools to grasp empirical reality. Inspired by the historical philosophy of Georg Simmel and the literary theory of Mikhail Bakhtin a number of concepts which enable us to grasp the subtle relationship between museum presentations and visitors are presented. Bakhtin's notion of chronotopy serves as a key concept. By linking museum presentations and visitor perceptions with each other, it is also possible to identify certain tendencies within the contemporary museum landscape.
DOCUMENT
De vraag wat Bourgondische letterkunde is, is niet eenduidig te beantwoorden daar ruimte en tijd van invloed zijn op de definitie.
DOCUMENT
Hoe kunnen lerarenopleidingen, pabo-studenten stimuleren om enthousiaste en belezen leesbevorderaars te worden? In dit onderzoek worden eigenschappen van pabo-studenten en de omgeving geïdentificeerd die invloed kunnen hebben op de leesfrequentie, leesattitude en kennis van kinderliteratuur. Daarnaast worden de leesfrequentie, leesattitude en kennis van kinderboeken bij pabo-studenten beschreven.
DOCUMENT
In het hoger beroepsonderwijs moeten studenten praktijk- en beroepsgerichte teksten schrijven zoals gezinsanalyses (in pedagogische opleidingen), verslagen van praktijkproeven (in technische opleidingen), enzovoort. Daarbij gelden vorm- en inhoudseisen van het schrijfproduct, wordt het gebruik van vak- en academische taal verwacht en moet de student zijn vakkennis correct benutten en verwoorden. Voor hbo-docenten betekent dit dat zij idealiter aandacht besteden aan ontwikkeling van vakkennis én aan taalontwikkeling bij hun studenten – bij voorkeur geïntegreerd. Om hbo-docenten hierin te trainen zijn lessen van enkele van hun collega’s gefilmd als good practices.
DOCUMENT
Verzamelde werken van leerling-docent-interactie bij schrijven in de vakken: een ontmoeting tussen wetenschap en praktijk. In: Evers-Vermeul, J. e.a. (Red). Schrijven is een effectief middel om te leren, en vindt plaats in alle vakken. Hoe kunnen taal- en vakdocenten door interactie en feedback bijdragen aan het schrijfproces en -resultaat van hun leerlingen? Hoe kunnen leerlingen en studenten leren om adequate school- en vaktaal te gebruiken en hun tekst goed te structureren? Taalgericht vakonderwijs biedt mogelijkheden om leerlingen zich deze vaardigheden eigen te laten maken. Expliciete instructie en op de leerling afgestemde feedback zijn hierbij essentieel, oftewel: de interactie tussen docent en leerling speelt een belangrijke rol.
LINK
Schrijven is een effectief middel om te leren, en vindt plaats in alle vakken. Hoe kunnen taal- en vakdocenten door interactie en feedback bijdragen aan het schrijfproces en -resultaat van hun leerlingen? Hoe kunnen leerlingen en studenten leren om adequate school- en vaktaal te gebruiken en hun tekst goed te structureren? Taalgericht vakonderwijs biedt mogelijkheden om leerlingen zich deze vaardigheden eigen te laten maken. Expliciete instructie en op de leerling afgestemde feedback zijn hierbij essentieel, oftewel: de interactie tussen docent en leerling speelt een belangrijke rol.
DOCUMENT
During the medieval and early modern periods, the mock sermon was one of the most widely staged festive rituals. There are records of its performance in most European countries and cultures. But despite its clear popularity in England, few of these texts are extant in English. Fewer still have been translated in their entirety. To remedy this situation, we provide here a translation of the sixteenth century Dutch poem Spotsermoen over Sint Niemand. This piece embodies most of the key features of the mock sermon; the text's rhetorical strategies, its content, and the details it reveals about its performance are all typical of the genre. Thus, the poem is offered as a specimen of the mock sermon's overall conventions and forms.
DOCUMENT
Binnen de kamers van retorica namen de refereinen een aparte plaats in. Goede refereinen waren gebonden aan strikte regels en werden op de juiste manier voorgedragen op festivals waar de beste refereinen werden bekroond met een prijs. In dit artikel worden de drie prijswinnenende refereinen van het Rotterdamse rhetorijcfeest van 1561 onder de loep genomen.
DOCUMENT
Audience studies is not the vibrant field it was in its 1980s and early 1990s heyday. Cultural studies today has a more balanced interest in production, audiences and texts. A renewed focus in audience studies on everyday meaning production, identity and relations of power could benefit from recent developments. Theorization of power especially has benefited from recent work on governmentality. In accord with recent work on ‘affect’, there is an opportunity for renewed vitality and urgency. Was audience studies damaged beyond repair by the charge that it is a populist field that celebrates rather than interrogates everyday media culture? Could a concept such as cultural literacy provide a bridge to help re-establish the critical credibility of audience studies or would it burden this field with its implied notions of standards, distinction and cultural exclusion? The article discusses recent work with youth audiences to inquire into the possibilities of ‘critical literacy’. It proposes taking up questions and insights raised by affect theory, to merge appreciation, criticism and understanding of the forces that drive (the possibility of) change, and to embed critical literacy in cultural studies’ ongoing interest in the construction of (cultural) citizenship.
MULTIFILE