Recensie van Braggaar, D-J. (2006) Nederlandse letterkunde voor dummies
DOCUMENT
De vraag wat Bourgondische letterkunde is, is niet eenduidig te beantwoorden daar ruimte en tijd van invloed zijn op de definitie.
DOCUMENT
Recensie van Esser, R. van (2008) Visser, roman over geschiedenisleraar Visser.
DOCUMENT
Korte besprekingen van de 100 belangrijkste boeken uit de Nederlandse literatuur
DOCUMENT
In c.1330 the Antwerp public servant Jan van Boendale composed Der Leken Spieghel (The Layman's Mirror), a free adaption of several earlier Latin treatises on education. Van Boendale evidently wanted to ensure that a clear and reliable handbook was available to the laity, who lacked sufficient training in Latin to access the original texts. Der Leken Spieghel consists of four books, each divided into numerous smaller sections. This article presents a fresh translation of paragraph 113, which outlines the four characteristics needed to conduct an honourable life.
DOCUMENT
Binnen de kamers van retorica namen de refereinen een aparte plaats in. Goede refereinen waren gebonden aan strikte regels en werden op de juiste manier voorgedragen op festivals waar de beste refereinen werden bekroond met een prijs. In dit artikel worden de drie prijswinnenende refereinen van het Rotterdamse rhetorijcfeest van 1561 onder de loep genomen.
DOCUMENT
Recensie van de editie en vertaling van Jacob Jacobsz. Jonck, Een Spul van Sinnen van den Siecke Stadt (Een Spel van zinnen van de Zieke Stad), een 16e-eeuws rederijkersdrama.
DOCUMENT
In dit artikel wordt verslag gedaan van een literatuurstudie binnen het onderzoeksproject Lezen en laten lezen. Leraren als leesbevorderaars in het po en vo. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een professionaliseringstraject rondom leesbevordering voor basisschoolleraren en tweedegraadsleraren Nederlands, en het onderzoeken van de effecten daarvan op de leesfrequentie, leesmotivatie en het leesbegrip van leerlingen. De literatuurstudie had tot doel inzicht te verkrijgen in verschillende aspecten: de wijze waarop in de vakliteratuur het opbouwen van repertoirekennis door leraren wordt beschreven, welke leesbevorderingscompetenties van leraren kunnen worden onderscheiden, en wat de kenmerken zijn van een leescultuur op school. De bevindingen uit de studie bieden handvatten waarmee lerarenteams en lerarenopleidingen het gesprek over leesbevordering binnen scholen kunnen vormgeven.
LINK
Welke social media gebruiken studenten? Waarom gebruiken studenten deze media? Welke verwachtingen hebben ze van het onderwijs? In dit whitepaper delen we de resultaten van ons onderzoek naar de betekenis van social media in het leven van de hedendaagse student.
DOCUMENT