Aantrekkelijke en groene pleinen kunnen bewoners stimuleren om te spelen, tebewegen en anderen te ontmoeten en tevens bijdragen aan klimaatadaptatie.Bij het vergroenen en herinrichten van de openbare ruimte is een integrale aanpak met samenwerking tussen het fysieke en sociale domein essentieel. Hoewel gemeenten dit breed onderkennen, komt een dergelijke aanpak langniet altijd van de grond. Gemeenten hebben behoefte aan kennis en goedevoorbeelden. Daarom is binnen het project ‘Samenscholing op coole pleinen’onderzoek gedaan naar een integrale aanpak bij de herinrichting van pleinen inkwetsbare wijken. Het onderzoek geeft inzicht in hoe de herinrichtingsprocessen zijn verlopen en in kansen en uitdagingen die hierbij zichtbaar zijn geworden. Dit biedt inspiratie aan gemeentelijke professionals die zich bezighouden met de herinrichting van pleinen met betrekking tot mogelijke manieren om deze herinrichting op een integrale manier en in samenwerking met diverse stakeholders aan te pakken.
DOCUMENT
Gemeenten zetten in op het samenspel tussen professionals (formele zorg) en informele zorgers (mantelzorgers, naasten en vrijwilligers). De druk op mantelzorgers en vrijwilligers neemt toe. Veel gemeenten hebben aandacht voor het samenspel in het beleid, maar in de uitvoering moet dit nog vorm krijgen (Mezzo, 2014). Hierbij rijst de vraag in hoeverre mantelzorgers in beeld zijn bij de gemeenten? De informele zorgers (waaronder naast de mantelzorgers ook de naasten en de vrijwilligers) rondom mensen met een beperking vormen een aanzienlijke groep. Zij werken in het belang van degene met een beperking en hebben soms ook een ondersteuningsbehoefte in het verlengde hiervan. Nu de rol van het netwerk steeds sterker aangesproken wordt en die rol steeds belangrijker wordt, zullen we ook moeten kijken naar de inspraakmogelijkheden van deze groep informele zorgers. Deze notitie spitst zich toe op het beleid rondom de mantelzorger en de wijze waarop mantelzorgers invloed kunnen hebben op (gemeentelijke) politiek. De centrale vraag in deze notitie is hoe de inspraakmogelijkheden van mantelzorgers vorm gegeven kan worden vanuit het perspectief van de mantelzorgers zelf, vanuit professionele organisaties en vanuit de gemeente.
DOCUMENT
In februari 2016 startte Hogeschool Utrecht (HU) met de pre-bachelor: een onderwijsprogramma speciaal gericht op studenten met een vluchtelingachtergrond waarin zij zich voorbereiden op een opleiding in het Nederlands hoger onderwijs. Inmiddels zijn we drie jaar verder en blikken we terug op dit veelzijdige programma.
LINK
Deze toolbox komt voort uit het onderzoeksproject ‘Samenscholing op coole pleinen’. Een belangrijk onderdeel van dit project was het betrekken van diverse groepen bewoners, om in kaart te brengen hoe zij pleinen in hun eigen woonomgeving ervaren en wat hun behoeften en wensen zijn met betrekking tot de herinrichting hiervan. De ervaring leert dat niet alle groepen bewoners worden bereikt via participatiebijeenkomsten, zoals kinderen en ouderen die minder mobiel zijn. Tijdens het onderzoek zijn daarom diverse creatieve methoden en instrumenten ingezet voor het betrekken van allerlei groepen bewoners.Alle creatieve methoden en instrumenten zijn opgenomen in deze toolbox, zodat gemeenten, onderzoekers en andere partijen deze kunnen gebruiken voor het betrekken van bewoners bij de inrichting van hun leefomgeving.De toolbox kan eenvoudig worden uitgebreid met nieuwe methoden en instrumenten, zodat optimaal kan worden ingespeeld op de context en specifieke uitdagingen van uiteenlopende onderzoekslocaties.
DOCUMENT
Hoe moet ik handelen op moment X, bij bedrijf Y, in context Z?
DOCUMENT
Dit artikel laat zien hoe artistiek onderzoek gegrond kan worden in wat we “de artistieke attitude” noemen en begrepen kan worden vanuit het performatieve paradigma. De kern is dat artistiek onderzoek niet zozeer op zoek is naar ‘objectieve’ kennis, maar naar een meer ecologisch gevoelige benadering, waarin onverwachte verwevingen ontstaan en ontmoetingen mogen plaatsvinden.
LINK
Deze publicatie beschrijft het actieonderzoek van het Project ‘De Haagse Verbindt Jong en Oud in de Wijk’, dat binnen de Werkplaats Sociaal Domein heeft plaatsgevonden in het studiejaar 2023-2024. Opdrachtgevers en samenwerkingspartners zijn Wijkz, de Gemeente Den Haag en het lectoraat Urban Ageing van De Haagse Hogeschool. Het project genaamd ‘De Haagse Verbindt Jong en Oud in de wijk’ (DHVJO) onderzoekt de ervaringen en behoeften van ouderen en hun mantelzorgers bij de Haags Ontmoeten locaties van Wijkz en de WoonZorgcentra Haaglanden. Deze organisaties verzorgen ontmoetingsactiviteiten voor zelfstandig wonende senioren onder de noemer Haags Ontmoeten. Bij de locaties van Haags Ontmoeten kunnen ouderen in de wijk terecht zonder een Wet maatschappelijke ondersteuning indicatie (Rijksoverheid, 2015). Het eerste deel van het project vond plaats in 2022-2023 (Kroon, 2023). Uit dit project blijkt dat Haags Ontmoeten een waardevolle wijze van elkaar treffen is tussen ouderen en jongeren. Ook komen de ouderen graag in de Haags Ontmoeten locaties en voelen zij zich erbij betrokken. Voor de eerstejaars studenten Social Work is het project een goede leerervaring in het ouderenwerk en voor de locaties van Haags Ontmoeten een bijdrage aan hun activiteitenaanbod voor de ouderen in de wijk. Het vervolg in studiejaar 2023-2024 gaf de mogelijkheid nog meer ouderen te spreken, portretteren en activiteiten voor hen te bedenken en te organiseren. Bij alle interviews is gekozen meer de focus te leggen op de levensgebieden zoals die door het Kennisplatform zijn benoemd. In samenwerking met de programmacoördinatoren van Haags Ontmoeten zijn er zo’n 25 Haags Ontmoeten locaties benaderd en beschikbaar gesteld en er is met zo’n 186 ouderen gesproken. De activiteiten zijn in subgroepjes uitgevoerd op één middag per locatie. De projectleider heeft de 20 betrokken professionals van de Haags Ontmoeten organisaties benaderd (in studiejaar 2023-2024) en zo mogelijk geïnterviewd om ook hun visie, kennis en ervaringen bij het antwoord op de onderzoeksvragen te betrekken.
DOCUMENT
Het gaat de goede kant op met de criminaliteitscijfers en veiligheidsbeleving van burgers in Zeist. Toch hebben de burgemeester en gemeenteraad van Zeist zich voorgenomen om een trendbreuk in de onveiligheid in Zeist te realiseren. De ambitie is om een versnellingsimpuls te realiseren in de verbetering van de veiligheid in Zeist. In dit innovatieonderzoek staat het verder bestendigen van professionals in de aanpak van veiligheid op het niveau van wijken en buurten in Zeist centraal. De hoofdvraag bij dit onderzoek luidt: Hoe kan de gemeente Zeist met al haar partners, binnen de grenzen van het mogelijke, meer veiligheid in wijken en buurten stimuleren? Om indrukken voor heel Zeist op te kunnen doen is er samen met de gemeente Zeist gezocht naar twee wijken die wat betreft veiligheid en bevolkingssamenstelling exemplarisch zijn voor de diversiteit in Zeist. Deze gebieden hebben wij gevonden in de wijken Vollenhove en Brugakker. Binnen de wijken zoomen we verder in op diversiteit in buurten. Voor Vollenhove onderzochten wij de Geroflat en omgeving en de Pedagogenbuurt. In Brugakker lag onze focus op de koopwoningen in het noordwesten van de wijk en de huurwoningen in ‘de Hoge Rug’. Via een verdiepende blik in de cijfers, gesprekken met buurtbewoners en betrokken professionals werkten wij naar gezamenlijk handelingsperspectief voor burgers en professionals op basis van verbonden veerkracht.
DOCUMENT
Infographic voor het realiseren van een online leer-ontmoetingsruimte.
MULTIFILE