De klimaatdoelstelling van de nederlandse overheid is om in 2020 de co2 uitstoot met 30 te reduceren ten opzichte van 1990. Diverse scenario’s gaan uit van een reductie van de co2 met 50% in 2050 [o.a. Uyterlinde 2007]. Voor 2020 wil men de doelstelling bereiken door inzet van 20% duurzame energie en een aanzienlijke efficiencyverbetering in het energiegebruik. Maar als we in 2050 de co2 emissie met 50% verminderd willen hebben, zullen ook andere maatregelen moeten worden genomen. Hierbij wordt onder andere gedacht aan afvang van co2 bij de industrie en elektriciteitsopwekking, en ondergrondse opslag van het afgevangen co2. Ook het wegtransport zal veel efficiënter moeten gaan plaatsvinden. Een belangrijk middel hierbij is om auto’s te laten rijden op een waterstof aangedreven brandstofcel. Alhoewel waterstof zelf geen duurzame brandstof is, kan het wel duurzaam geproduceerd worden met windenergie of uit fossiele energie met afvang van co2. Tot nu toe is er weinig aandacht geweest voor de veiligheidsaspecten van de energietransitiemaatregelen. Als het co2 tijdens het transport van de afvanglocatie naar de ondergrondse opslag door een ongeval vrij zou komen, kan dit gevolgen hebben voor de gezondheid van mensen die in de nabijheid van de transportroute wonen of werken. Het tanken en het vervoeren van het zeer brandbare waterstof (bij een druk van 700 bar), zal zodanig moeten plaatsvinden dat de bestuurder en passagiers even veilig kunnen rijden als in een auto met conventionele brandstoffen.
MULTIFILE
Gebaseerd op huidige trends formuleren een aantal experts uit diverse disciplines hun visie op hoe de informatiemaatschappij van 2023 zich zal presenteren. Een gevarieerd overzicht van visies waarin hel en hemel elkaar afwisselen.
In deze infographic worden de resultaten gedeeld die zijn opgedaan in het Hydelta 2.0 programma (WP10) waar de sociaal-maatschappelijke acceptatie van waterstof binnen de gebouwde omgeving centraal stond. De resultaten zijn gebaseerd op literatuur onderzoek, stakeholder interviews, veldonderzoek en cocreatie sessies. Het belang van communicatiestrategieën (om alle groepen te betrekken), vertrouwen, rechtvaardigheid en veiligheidsperceptie kwam hierin naar voren. Er zijn risico's gedefinieerd die sociale acceptatie kunnen belemmeren, waaronder afnemend draagvlak bij lokale implementatie, het missen van een representatieve groep bewoners en rollen-en verantwoordelijkheidsbepaling. Strategieën voor risicobeheer bij opschaling van de techniek bestaan uit het opstellen van langetermijn-visies en strategieën, het bepalen van relevante informatie per doelgroep, meer centraal verstrekte, doelgroep-gerichte en toegankelijke informatie voor inwoners en een geïntegreerde communicatiestrategie en rolverdeling bij implementatie.