Aantrekkelijke en groene pleinen kunnen bewoners stimuleren om te spelen, tebewegen en anderen te ontmoeten en tevens bijdragen aan klimaatadaptatie.Bij het vergroenen en herinrichten van de openbare ruimte is een integrale aanpak met samenwerking tussen het fysieke en sociale domein essentieel. Hoewel gemeenten dit breed onderkennen, komt een dergelijke aanpak langniet altijd van de grond. Gemeenten hebben behoefte aan kennis en goedevoorbeelden. Daarom is binnen het project ‘Samenscholing op coole pleinen’onderzoek gedaan naar een integrale aanpak bij de herinrichting van pleinen inkwetsbare wijken. Het onderzoek geeft inzicht in hoe de herinrichtingsprocessen zijn verlopen en in kansen en uitdagingen die hierbij zichtbaar zijn geworden. Dit biedt inspiratie aan gemeentelijke professionals die zich bezighouden met de herinrichting van pleinen met betrekking tot mogelijke manieren om deze herinrichting op een integrale manier en in samenwerking met diverse stakeholders aan te pakken.
DOCUMENT
Deze toolbox komt voort uit het onderzoeksproject ‘Samenscholing op coole pleinen’. Een belangrijk onderdeel van dit project was het betrekken van diverse groepen bewoners, om in kaart te brengen hoe zij pleinen in hun eigen woonomgeving ervaren en wat hun behoeften en wensen zijn met betrekking tot de herinrichting hiervan. De ervaring leert dat niet alle groepen bewoners worden bereikt via participatiebijeenkomsten, zoals kinderen en ouderen die minder mobiel zijn. Tijdens het onderzoek zijn daarom diverse creatieve methoden en instrumenten ingezet voor het betrekken van allerlei groepen bewoners.Alle creatieve methoden en instrumenten zijn opgenomen in deze toolbox, zodat gemeenten, onderzoekers en andere partijen deze kunnen gebruiken voor het betrekken van bewoners bij de inrichting van hun leefomgeving.De toolbox kan eenvoudig worden uitgebreid met nieuwe methoden en instrumenten, zodat optimaal kan worden ingespeeld op de context en specifieke uitdagingen van uiteenlopende onderzoekslocaties.
DOCUMENT
Openbare pleinen hebben een enorme impact op de levenskwaliteit van stadsbewoners, vooral in kwetsbare wijken. Ze kunnen lichaamsbeweging, gemeenschapsinteracties, spel en klimaatadaptatie vergemakkelijken, die allemaal de gezondheid van de lokale bevolking beïnvloeden. Er zijn echter vaak veel vragen over hoe de percepties en ervaringen van lokale gemeenschappen kunnen worden vastgelegd bij de (her)ontwikkeling van deze pleinen, waarbij het risico bestaat dat gemarginaliseerde groepen worden uitgesloten. Hoe kunnen openbare pleinen deze verschillende functies en percepties integreren en inclusieve plekken voor iedereen worden? Ontdek het in de korte documentaire 'Eyes on the Square'. Door algemene principes van experts, ervaringen uit best practices door heel Nederland en perspectieven van omwonenden te combineren, pleiten de makers voor meer inclusieve ontwikkelingen voor gezonde steden.
MULTIFILE
DOCUMENT
Waarom dit onderzoek? In de gemeente Den Haag lopen verschillende programma’s die tot doel hebben de sociale en fysieke leefbaarheid en veiligheid van wijken en straten te verbeteren. De Wijkagenda’s en de Aanpak Prioritaire Gebieden zijn in dit kader twee belangrijke, elkaar deels overlappende, programma’s. Beide gemeentelijke programma’s hebben samenwerking met bewoners, ondernemers en partnerorganisaties als uitgangspunt. Bewonersparticipatie speelt een belangrijke rol. De Wijkagenda’s worden in alle Haagse wijken ontwikkeld. Hierin staat wat voor een periode van vier jaar de belangrijkste verbeterpunten zijn. De Aanpak Prioritaire Gebieden richt zich op specifieke straten en pleinen waar ‘wicked problems’ spelen: ingewikkelde vraagstukken waarbij veel verschillende partijen betrokken zijn, er geen eenduidige probleemdefinitie bestaat, en er geen eenvoudige oplossingen voorhanden zijn. Dit is in eerste instantie een tweejarig programma. Het onderzoek heeft als doel de voortgang van deze programma’s te monitoren en evalueren, en aanbevelingen te doen voor structurele monitoring.
DOCUMENT
'Versteende pleinen in steden zijn hitte-eilanden. Gemeenten willen daarom meer groen, maar dat is niet eenvoudig. In Groningen zijn nieuwe bomen geplant in een innovatief waterbergingssysteem. De Grote Markt ging op de schop.'
LINK
De meeste pleinen in Nederland kunnen uitgroeien tot een rijke speel- en beweegomgeving. Het plein wacht … en het wacht niet op de pleinwacht. De schoolomgeving kan voor meerdere onderwijskundige doelen ingezet worden: spel en beweging, ontspanning, sociale vaardigheid, zaakvakken, rekenen entaal. In twee artikelen richten we ons op vijf randvoorwaarden om prettig te kunnen spelen, bewegen en ontdekken op het plein. Dit artikel beschrijft de laatste drie voorwaarden
DOCUMENT
De meeste pleinen in Nederland kunnen uitgroeien tot een rijke speel- en beweegomgeving. Het plein wacht … en het wacht niet op de pleinwacht. De schoolomgeving kan voor meerdere onderwijskundige doelen ingezet worden: spel en beweging, ontspanning, sociale vaardigheden, zaakvakken, rekenen en taal. In twee artikelen richten we ons op vijf randvoorwaarden om prettig te kunnen spelen, bewegen en ontdekken op het plein. Dit artikel beschrijft de eerste twee voorwaarden.
DOCUMENT
De zachte stad. Een term die steeds vaker terugkomt in het debat over de ontwikkeling van onze steden. Een term met een hoog aaibaarheidsgehalte, maar die tegelijkertijd nog veel vragen oproept. In dit magazine van Platform Stad en Wijk duiken we daarom dieper in dit concept. Maar we werpen er ook een kritische blik op: welke blinde vlekken kent dit gedachtegoed en hoe kunnen we de zachte stad in de praktijk brengen?
MULTIFILE