Art sociologist Pascal Gielen defends the hypothesis that global art scene is an ideal production entity for economic exploitation. These days the workethic of the art world with its ever-present young dynamic, flexible working hours, thematic approach, short-term contracts or lack of contracts and its unlimited energetic freedom is capitalized within the cultural industry and has been converted into a standard production model. In the glow of the creative cities and the creative industry governmetns embrace this post-Henry Ford work model and seamlessly link it to the globally-dominant neo-liberal market economy.
In the game of online visibility; cuddly animals, selfies, houseplants, bro-culture, health mantras, and Fiji water bottles are now strangely powerful tools. It is no coincidence that these images and sub-cultures are also commonly utilized in the rapidly growing category called ‘post-internet art’. There is a definite link between the kinds of images and meme strategies used in many post-internet practices, and the swift proliferation of post-internet art into the gallery and collecting scene.
MULTIFILE
Willem Post is senior fellow bij instituut Clingendael, gespecialiseerd in Amerikaanse politiek en geschiedenis, met een focus op het presidentschap. Hij heeft meerdere boeken over de Verenigde Staten geschreven en is commentator voor Nederlandse en buitenlandse media. In dit gesprek met Mendeltje van Keulen en Ruud Schapenk van de Haagse Hogeschool, laat hij zijn licht schijnen op de veranderende politieke relatie tussen Nederland en de Verenigde Staten in tijden van Trump, Brexit en Corona.
MULTIFILE
Diverse partijen, zowel marktpartijen als kennisinstellingen, gaan in 2020 samenwerken in een pilot om te toetsen in hoeverre zij de plant kardoen (familie van de artisjok distel) in haar volle potentieel kunnen gebruiken voor diverse commerciële doeleinden, zoals bloemen, voedsel, composiet en een lamp. Er wordt in deze pilot onderzoek gedaan naar: - Gebruik van reststromen als bodemverbeteraar - Teelt van kardoen - Verwerking van kardoen
The production of denim makes a significant contribution to the environmental impact of the textile industry. The use of mechanically recycled fibers is proven to lower this environmental impact. MUD jeans produce denim using a mixture of virgin and mechanically recycled fibers and has the goal to produce denim with 100% post-consumer textile by 2020. However, denim fabric with 100% mechanically recycled fibers has insufficient mechanical properties. The goal of this project is to investigate the possibilities to increase the content of recycled post-consumer textile fibers in denim products using innovative recycling process technologies.
De wereldbevolking groeit van 7 miljard nu naar 9 miljard in 2040. De productiegroei van voedsel loopt hierop flink achter. Uit onderzoek van de FAO in 2011 komt naar voren dat wereldwijd elk jaar 1,3 miljard ton voedsel verloren gaat, ruim een derde van de voedselproductie. Binnen de EU gooien we 20% van het totaal voor de EU inwoners geproduceerde voedsel weg, inclusief het onvermijdbare verlies. Dat komt neer op 173 kg per EU inwoner per jaar. Ongeveer de helft daarvan wordt weggegooid in de productieketen tot en met de supermarkt. Agri-food reststromen zijn te vinden bij de voedselindustrie, boeren, veilingen, supermarkten etc. Die worden momenteel laagwaardig verwerkt in diervoeder, compost, potgrond, vergisting etc. Hoogwaardig verwerken gebeurt zelden, bv via de Voedselbank of de Verspillingsfabriek (soepen etc.). Dit project heeft primair als doel om reststromen vanuit de food industrie hoogwaardig te verwaarden, met 3D food printing als primaire technologie. 3D food printing is in 2006 ontstaan en sinds 2016 in een stroomversnelling gekomen. (Michelin) chefs, chocolatiers, patissiers, fooddesigners en catering hebben deze nieuwe techniek nu omarmd. Vanuit de voedselindustrie is er ook veel belangstelling, met name voor industriële toepassing en voorgevulde cartridges. Daarmee kan het Nespresso businessmodel voor een doorbraak in 3Dfoodprinting zorgen, een goedkope 3Dprinter voor consumenten waarbij verdiend wordt aan de cartridges. Belangrijk dus om toepassingen te vinden die de mogelijkheden van 3D food printing voor verwaarding van reststromen volop benutten.