Presteren met profielen is de titel van het rapport van het onderzoek dat het FAC heeft uitgevoerd naar de samenhang tussen de havo-profielkeuze, de hbo-opleidingskeuze en de studieprestaties voor de directe instromers in Fontys Hogescholen vanaf de havo in 2001. Van de totale directe instroom in 2001 met een havo-profieldiploma, zo'n 2000 studenten, is gekeken naar de procentuele verdeling over de 4 verschillende profielen. Dit blijkt Fontysbreed een goede afspiegeling te zijn van de verdeling, zoals die regionaal en landelijk gemiddeld in havo5 een jaar eerder (en in havo4 twee jaar eerder) wordt aangetroffen. Dit heeft enerzijds te maken met de grootte van de toeleverende regio en anderzijds met het brede aanbod van hbo-opleidingen door Fontys Hogescholen. De aantallen directe instromers met havo-profiel per Fontys-opleiding zijn over het algemeen te gering om betrouwbare uitspraken te kunnen doen. Als de opleidingen per hbo-sector geclusterd worden kan dat wel. Ook per hbo-sector kan de procentuele bijdrage vanuit de 4 verschillende havo-profielen bepaald worden.
In het schema zijn 10 kenmerken van de inclusiegerichte sociaal werker op een rij gezet.
Zoals u weet is er in het schooljaar 2000/2001 voor het eerst een kleine groep havisten ingestroomd met een profiel. Wij hebben deze groep en een vergelijkbare groep instromers met een vakkenpakket een enqujte voorgelegd om er achter te komen of er verschillen zijn tussen deze twee groepen. Maakt het studiehuis waar wat het belooft? Sluit de nieuwe tweede fase beter aan bij het hoger onderwijs?? Hierover is in november 2001 een brochure verschenen die u kunt downloaden.
Op 5 september 2019 heeft het College van Bestuur het onderzoeksprofiel ‘Kracht van Relaties. Bouwen aan een gezonde samenleving’ vastgesteld, als oriëntatiepunt van het diverse praktijkgerichte onderzoek op de CHE. Ook is een nieuw organisatiemodel geïntroduceerd, met een directeur onderzoek, met ondersteuners en met de clustering van de lectoraten in het kader van het onderzoeksprofiel. Dit heeft geleid tot een stroomversnelling in het professionaliseren van de uitvoering, organisatie, kwaliteitszorg en communicatie van het onderzoek. Deze Impuls aanvraag is dan ook het juiste middel op het juiste moment. De CHE wil deze impuls aanvraag op de volgende manieren benutten: opvangen impact Covid-19, aanboren van het regionale netwerk voor een nieuwe kennisagenda “mensgerichte ICT”, impuls geven aan de verdere uitwerking van onderzoeksprofiel en het ontwikkelen van sprongkracht voor onderzoek in structurele samenwerkingsverbanden. De Impuls regeling biedt de CHE de sprongkracht om de huidige onderzoeksinfrastructuur op een hoger niveau brengen, en daarmee de doorwerking van het praktijkgericht onderzoek te versterken.