In 2023 en 2024 is door de Hogeschool Inholland onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van bewoners op Rozenburg. Dit onderzoek vond plaats in opdracht van de gemeente Rotterdam. Uit het onderzoek komt naar voren dat Rozenburgers zich op het gebied van veiligheid vooral zorgen maken over geweldscriminaliteit en jongerenoverlast. Meerdere ernstige geweldsincidenten die zich in relatief korte tijd op Rozenburg hebben voorgedaan en de overlast die wordt ervaren van groepen jongeren rond het Raadhuisplein spelen een belangrijke rol in het ontstaan van genoemde veiligheidszorgen. De impact daarvan wordt versterkt doordat het dorp - de gemeenschap én de overheid – in de ogen van Rozenburgers onvoldoende in staat is veiligheidsproblemen het hoofd te bieden. De collectieve weerbaarheid, het vertrouwen in elkaar en in professionals, staat in Rozenburg onder druk. Het onderzoek vond plaats aan de hand van 100 straatinterviews met bewoners, groepsinterviews met professionals, jongeren, ondernemers en ouderen, omgevingswandelingen met professionals, waaronder de wijkagent, een media-analyse en een analyse van de cijfers uit het wijkprofiel van de gemeente Rotterdam. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zijn drie aanbevelingen geformuleerd waarmee de gemeente de veiligheidsbeleving op Rozenburg verder kan versterken.
DOCUMENT
Misschien heb je het zelf van dichtbij meegemaakt of heb je er via via wel eens van gehoord. Anonieme Instagram-accounts waarop pikante foto’s of video’s van vrouwen worden gedeeld, zonder dat zij daar toestemming voor hebben gegeven. Of privé-foto’s die rondgaan in whatsapp-groepen met de boodschap dat de dame in kwestie een ‘hoer’ of ‘slet’ is. Slutshaming en exposing kan grote invloed hebben op de levens van de slachtoffers.
LINK
Societal aspects play an important role in successful implementation of renewable energytechnologies such as hydrogen. In Work package 10 (WP10) within the Hydelta 2.0 research program,we investigated the societal challenges and lessons learned for deploying hydrogentransport/distribution and application within the built environment in the Netherlands. Furthermore,we studied how these societal challenges can be successfully embedded within an implementationstrategy. In this deliverable (D10.3), the conducted field research of four cases, each in a differentphase of implementation (Rozenburg, Lochem, Wagenborgen, Stad aan ’t Haringvliet), is described.The central themes that we covered in this research are public support, (risk) communication, safetyand the experience of safety, and perceived success of the project. For each case, we interviewedlocal stakeholders (24 interviews in total) and residents, including people living nearby the hydrogenpilot (17 interviews, 68 questionnaires and approximately 90 conversations). The results show mostlypositive indications for public support (although this is not yet known for Stad aan ‘t Haringvliet). Inall cases, the importance of communication between stakeholders and between stakeholders andpotentially participating residents is acknowledged, even though there seems to be a lack ofcommunication with residents living in the vicinity of hydrogen pilots. This is a missed opportunityand a potential risk, as these residents may have questions and doubts, for instance about theprogress and decisions that have been made in the project. Positive attitudes concerning the safetyare partly attributed to the trust people have in the involved stakeholders. It also seems importantthat there is a contact person whom people can reach in case of questions or concerns. Additionally,in some of the cases a demonstration house, where people can experience what it means when ahouse is heated with hydrogen, seems successful. Thus, the findings emphasize the importance ofbroad and frequent communication, not only with the directly involved residents, but also withpeople who live in the vicinity of a hydrogen pilot. Communication is not only important in theplanning and implementation phase of the project, but also at the end of the implementation phase.Finally, shared ownership of the project and inclusion of all stakeholders in all phases of the projectseems important to prevent delays in the project.
LINK
In een tijd waar corona hoogtij vierde en er meerdere lockdowns achter elkaar volgden, werd de eerste online ontmoetingsplek van het Leger des Heils (hierna: LdH) gestart. In maart 2021 werd de plek opgezet door Tineke Kleinhuis en kreeg de naam Dichtbij, omdat ze Dichtbij willen zijn voor bezoekers die het nodig hadden. Een ontmoetingsplek van het LdH waar bezoekers welkom zijn om op meerdere dagen in de week, live of achteraf meekijkend, deel te nemen aan diverse activiteiten. De activiteiten zijn onderverdeeld in drie categorieën: ‘Dichtbij God’, ‘Dichtbij elkaar’ en ‘Dichtbij doen’. De inhoud van de activiteiten worden bepaald door de bezoekers en mede vorm gegeven door vrijwilligers. De werkwijze heeft als doel om bezoekers online samen te brengen en is gericht op inspiratie, ontspanning en (geestelijke) groei. Volgens de organisatoren van Dichtbij is het online contact waardevol en kan het een brug slaan naar fysieke ontmoetingen. Als dit (eerste) online contact moeizaam verloopt is er ondersteuning vanuit Dichtbij door vrijwilligers. De tien beschreven bouwstenen in drie fasen die in deze werkwijze zijn beschreven kunnen anderen helpen om een online ontmoetingsplek op te zetten.
DOCUMENT