De behoefte vanuit de orthopedische branche naar opleidingsmogelijkheden van werknemers naar HBO niveau heeft geleid tot de ontwikkeling van een duale opleiding. De opleiding heeft tot doel werknemers de mogelijkheid te bieden om zich te laten opeleiden tot Orthopedisch Technoloog. Tegelijkertijd wordt de ontwikkeling ter hand genomen om de specialisatie orthopedische schoentechnologie op te zetten.
DOCUMENT
Fontys introduceert afstudeerrichting othopedische schoentechnologie
DOCUMENT
De weg naar de vormgeving en uitvoering van een duale opleidingsariant Orthopedische Technologie. Een update
DOCUMENT
Update van de ontwikkeling van de duale opleiding orthopedische technologie. Deze ontwikkeling vindt in samenwerking met de branche (Orthobanda en NVOS) plaats en wordt gefinancieerd door de OFOM.
DOCUMENT
Abstract van een symposium ter gelegeheid van de ondertekening van een intentieverklaring tussen Fontys, de branchevereniging NVOS en Orthobanda en SVGB op 12 september 2005. Dit ter gelegeheid van de start van de duale opleidingsvariant van de Hogere Beroepsopleiding Orthopedische Technologie. Onder redctie van C. Beers.
DOCUMENT
De standaarden voor de opleiding en diplomering voor de orthopedische schoentechniek lopen van land tot land sterk uiteen. Er is een nieuw initiatief opgezet dat moet leiden tot internationale standaarden.
DOCUMENT
Een samenwerking tussen Fontys, NVOS, SVGB en Orthobanda die leidt tot de ontwikkeling van een duale opleidingsvariant Orthopedische Technologie.
DOCUMENT
Vorig jaar november heeft een kwartiermakersbezoek plaatsgevonden aan het Vietnamese Centre for Orthopaedic Technologists (VietCot) in Hanoi, Vietnam. Het Vietcot is onderdeel van de universiteit voor sociale zaken in Hanoi. Zij verzorgt internationale opleidingen op het gebied van protheses en ortheses. Het kwartiermakersbezoek vond plaats in het kader van het project "These Shoes are made for Walking" met als doel de opzet en realisatie van een orthopedische schoen technische opleiding. In de vorige uitgaven van het vakblad Orthopedische Technologie is hier uitvoerig over verteld.
DOCUMENT
MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT Voor het vakgebied van de orthopedische technologie is de Bacheloropleiding Orthopedische Technologie (B-OT) van de Fontys Paramedische Hogeschool in Eindoven een belangrijk opleidingsprogramma voor studenten die in de orthopedische techniek willen gaan werken. Een opleiding op het snijvlak tussen medische zorg en techniek als antwoord op de vraag vanuit de branche en beroepsverenigingen. Vanuit de behoefte om het beroep van, wat tot nu toe de orthopedisch schoentechnicus en instrumentmaker was, te professionaliseren is de opleiding vormgegeven. Voorheen bekwaamde de als vakman opgeleide orthopedisch instrumentmaker zich verder in de dagelijkse praktijk. Nu is daar de B-OT bijgekomen die studenten zodanig opleidt dat zij technische-, gezondheidszorg- en maatschappelijke ontwikkelingen kunnen vertalen naar het orthopedisch-technische vakgebied op vlak van pro-, orthesiologie en schoentechnologie. Het onderzoek: “Onderwijs in de orthopedische(schoen) technologie: van vorm naar functie” vindt plaats op de afdeling revalidatiegeneeskunde van het het VUmc in Amsterdam en wordt uitgevoerd door Fred Holtkamp.
DOCUMENT
Het lectoraat wil de rol en de bijdrage van technologie aan zorg in onze ouder wordende samenleving onderzoeken vanuit een persoonsgerichte visie. Met de titel Technologie, onze zorg geef ik uitdrukking aan mijn relationele mensbeeld binnen de zorgpraktijk. Hierin wordt houdbare zorg gecreëerd door een combinatie van zelfzorg, mantelzorg, zorg door vrijwilligers én professionele zorg. Persoonsgerichtheid is essentieel om recht te doen aan eenieder die hierin is betrokken. Technologie biedt kansen om in deze ‘samenzorg’ een bemiddelende rol te spelen. Voorbeelden zijn surveillance-, zelfredzaamheidsondersteunende-, belevingsgerichte-, informatie- en communicatietechnologie. De implementatie van deze vormen van technologie vraagt om een aanpak op verschillende niveaus: Micro-niveau: het betekent voor het primaire proces, daar waar zorgvraag en zorgaanbod elkaar ontmoeten, dat we denken en handelen vanuit wederzijds respect en gedeelde besluitvorming; Meso-niveau: via regionale samenwerking tussen zorg-, onderwijs- en onderzoeksorganisatie en bedrijfsleven kunnen we ván en mét elkaar leren; Macro-niveau: overheidsbeleid kan randvoorwaarden scheppen om een persoonsgerichte benadering van technologie in samenzorg te stimuleren.
MULTIFILE