Groene daken duiken steeds vaker op in het straatbeeld – van kleine postzegels op schuurtjes tot uitgestrekte groene oases op fabrieksdaken. Hoewel je ze vanaf de straat niet altijd goed kunt zien zijn ze wel hard nodig voor de leefbaarheid van dorpen en steden: ze vangen regenwater op, zorgen voor verkoeling en dragen bij aan een gezondere leefomgeving. En toch neemt de ontwikkeling van groene daken geen vaart. Veel gebouwen zijn in privébezit, waardoor gemeenten afhankelijk zijn van bewoners en bedrijven die zelf de stap zetten om een groen dak aan te leggen. Het inzetten van subsidies is daarom een populaire maatregel om groene daken aantrekkelijker te maken. Maar werken dit soort subsidies eigenlijk wel? Wie maakt er wel of niet gebruik van, hoe worden de subsidies bepaald en gecommuniceerd, en wat werkt daarin wel en juist niet? In opdracht van de Gemeente Westerkwartier doken we als Hanze met een groep studenten in dit vraagstuk. Waarom blijven aanvragen achter? Wat doen andere gemeenten met deze subsidie? En hoe krijgen we meer mensen enthousiast? Ontdek de antwoorden op al deze vragen in dit gebundelde verslag van studentonderzoeken!
DOCUMENT
Today, Dutch National Non-profit Sports Organizations (NNSFs) experience financial pressures. Two indications for this are described in this paper i.e. increased competition in the sports sector and changes in subsidy division. Decreasing incomes from subsidies can be compensated with either increasing incomes from a commercial domain or increasing incomes from member contributions. This last solution has been the motive for the increasing interest in the use of marketing techniques as a solution for the growing uncertainties. Many NNSFs have participated in a special marketing program in order to enlarge their marketing awareness and create a marketing strategy. This paper deals with possible impediments resulting from the implementation of the marketing strategies. It is primarily based on a literature review, however, the first results from a qualitative research to the increasing use of marketing techniques among NNSFs provides insights in the experienced impediments of NNSFs .
DOCUMENT
In publications addressing literary reflections on Europe, little attention has been paid to emerging cultural networks, the role of EU subsidies, or literary organisations engaging writers in initiatives aimed at contemplating the challenges that the European Union faces. This dissertation aims to explain the role of new initiatives by presenting four recent, transnational literary projects as case studies: the “Literatur Express Europa 2000”; “The European Constitution in Verse”; “Narratives for Europe”; and “The Return of Europe”. The projects were analysed through an examination of three fundamental aspects: the expectations held by the cultural organisations regarding their initiatives; the cultural artefacts resulting from the projects; and the effects of the projects in the public sphere. By selecting literary projects about Europe as case studies, rather than individual authors or texts, this research allows for an interdisciplinary approach that reveals the interaction between EU politics, civil society, cultural networks, and individual authors.
LINK
Verlengingsaanvraag lectoraat Nieuwe Energie in de Stad
DOCUMENT
DOCUMENT
Het lectoraat Image in Context van het Kenniscentrum Kunst en Samenleving heeft enkele jaren geleden een expertisecentrum opgezet om licht te werpen op de wijzen waarop fotografie (lens based images) wordt ingezet als vorm van artistiek onderzoek dat helpt ons te situeren in de wereld. Dit expertisecentrum heet Priccapractice, Photographic Research in a Crosscultural and Crossdisciplinary Artistic Practice. Het richt zich op fotografie als onderzoekende praktijk in plaats van als representerende praktijk, als een co-creërende praktijk van kunstenaar/fotograaf in een crossculturele wereld in plaats van als de autonome praktijk van een enkele kunstenaar. Daarnaast heeft het aandacht voor fotografie als een zich ontwikkelende praktijk binnen de voortschrijdende informatietechnologische mogelijkheden die andere vormen van maken, distribueren en exposeren mogelijk maakt. De focus van het expertisecentrum is uniek binnen Nederland, en waarschijnlijk zelfs binnen Europa. Het expertisecentrum kent een redactie bestaande uit de lector Image in Context dr. Anke Coumans, gepromoveerd op het dialogische karakter van het fotografische beeld als publiek beeld, fotografe/PhD onderzoeker Andrea Stultiens promotieonderzoeker met als specialiteit de fotografische representatie van en in Afrika in het algemeen en Oeganda in het bijzonder, de media kunstenaar en onderzoeker Adri Schokker en de kunstenaar fotograaf Rein Jelle Terpstra die steeds nieuwe wijzen ontdekt om concepten in fotografie te vertalen. Allen zijn verbonden aan het lectoraat Image in Context van Academie Minerva en als docent werkzaam binnen de Hanze Hogeschool.Het expertisecentrum ontwikkelt eigen projecten in Nederland en samenwerkingsprojecten met buitenlandse instituten. Via de website www.priccapractice.nl wordt aan een netwerk gewerkt en worden interessante praktijken van fotografen en kunstenaars vanuit de hele wereld zichtbaar gemaakt. Twee keer per jaar wordt er een combinatie gemaakt tussen een expositie en een expertmeeting vanuit een door de redactie gekozen thema. Vaak worden hier studentenprojecten aangekoppeld waarin samen wordt gewerkt met instanties of doelgroepen in de samenleving . We hebben van binnen naar buiten gewerkt, door eerst de community van Academie Minerva, haar allumni en de Groningse kunstwereld aan ons te binden om deze vervolgens te verbinden met de rest van de wereld. Er hebben daarvoor reeds drie exposities en expertmeetings plaatsgevonden waaraan fotografen en beeldend kunstenaars als Roy Villevoy, Ahmet Polat, Lino Hellings en Martin Brandsma hebben deelgenomen. De exposities en de expertmeetings vinden plaats binnen Academie Minerva, locatie Praediniussingel en zijn openbaar.
DOCUMENT
Landelijk is er veel aandacht voor het terugdringen van gezondheidsverschillen, ook via sport en bewegen. Zowel de rijksoverheid als gemeenten zetten al vele jaren in op sport en bewegen voor het bevorderen van de fysieke en mentale gezondheid. Er bestaan veel interventies (subsidies, buurtsportcoaches e.d.), toch lukt het niet om bewoners meer te laten sporten. Hoe kan dit? In dit artikel laten we zien hoe verschillende kennisbronnen van belang zijn. Ervarings-, praktijk- en vakkennis zijn allemaal betekenisvol om samen een passende activiteit en passend sportstimuleringsbeleid te maken. Echter, in de praktijk wordt niet alle kennis op dezelfde waarde geschat. Dit is niet alleen onrechtvaardig te noemen, het zorgt ook voor het in stand houden van gezondheidsverschillen.
DOCUMENT
Dutch National Sports Organizations (NSFs) is currently experiencing financial pressures. Two indications for this are described in this paper i.e. increased competition in the sports sector and changes in subsidy division. Decreasing incomes from subsidies can be compensated with either increasing incomes from a commercial domain or increasing incomes from member contributions. This latter solution is gaining interest as a solution for the uncertainties. Many NSFs have therefore participated in a special marketing program in order to enlarge their marketing awareness and create a marketing strategy, in order to (re)win market share on the sports participation market and gain a more stable financial situation. This paper introduces my research related to the introduction of marketing techniques within NSFs and the change-over to become market oriented. An overview of existing literature about creating marketing strategies, their implementation, and market orientation is given. This outline makes obvious that the existing literature is not sufficient for studying the implementation of marketing techniques and market orientation within NSFs. Therefore, it shows the scientific relevance of my research. The paper concludes with the chosen research methodology.
DOCUMENT