Dit is de podcast "Het geheim van de duurzame ondernemer". Waarin we op zoek gaan naar duurzame strategieën in een dwingende vrije markt.In deze podcast spreek ik met Jolijn Creutzberg, oprichtster en eigenaar van het naaiatelier VanHulley. VanHulley is dubbel duurzaam: én ze transformeren daar jouw afgedragen blouse in een prachtige boxershort én dit wordt gedaan door vrouwen die graag willen werken, maar de juiste vooropleiding missen. Circulair en sociaal, hoe mooi is dat!
LINK
Sociaal ondernemers hebben als primair doel het bijdragen aan oplossingen van maatschappelijke problemen. Met het Zowertkhet! programma probeert Vanhulley vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt een netwerk te bieden voor hun loopbaan. De Hanzehogeschool Groningen onderzocht aan de hand van de casus Vanhulley hoe het ecosysteem van sociale ondernemingen kan worden versterkt.
LINK
Flaaks streeft naar verduurzaming van outdoorsporten zoals wielrennen. De startup ontwikkelde de DuPoncho, een innovatief product dat een praktisch probleem oplost: het gebrek aan comfortabele en handige omkleedmogelijkheden op locatie. Door samen te werken met duurzame en sociale partners zoals Wad van Waarde en Vanhulley, richt Flaaks zich niet alleen op productinnovatie, maar ook op circulaire productieprocessen en maatschappelijke impact. De DuPoncho is gemaakt van 100% linnen, een ademend, sterk en milieuvriendelijk materiaal. Dit sluit aan bij onderzoek naar duurzame productontwikkeling en circulaire ketens in de sportsector. Linnen is biologisch afbreekbaar en heeft een lange levensduur, wat direct bijdraagt aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Met steun van de Innofest x SIA Sport regeling zet Flaaks praktijkgericht onderzoek in om inzicht te krijgen in de gebruikerservaring en marktacceptatie van de DuPoncho. Tijdens interactieve tests op een sportevenement, zoals een omkleedwedstrijd en cardsorting-sessies, wil Flaaks samen met onderzoekers en studenten van NHL Stenden Hogeschool data te verzamelen over productfunctionaliteit en gebruikersbehoeften. De resultaten dragen niet alleen bij aan de optimalisatie en lancering van het product, maar genereren ook waardevolle inzichten voor het vergroten van bewustzijn en het stimuleren van duurzame keuzes binnen de sport- en outdoorsector.