Veiligheid, en ook externe veiligheid, is een belangrijk misschien zelfs wel onmisbaarkwaliteitsaspect van het leven. Externe veiligheid gaat over het scheiden van de risicobron ende ontvanger. In Nederland is dat niet zo’n eenvoudige opgave, omdat ruimte in Nederlandeen schaars goed is. Deze ruimte wordt zwaar bevochten door de risicobron en de ontvangervan het risico. Het lijkt bijna een onmogelijke opgave om ruimte tussen beide partijen tecreëren en in stand te houden omdat er altijd een (zelfde of andere) partij opstaat die deontstane ruimte wil opvullen.
MULTIFILE
Full text via link. De werkvloer van Veiligheid en Justitie wordt bevolkt door professionals van zeer verschillende pluimage: rechters, officieren van justitie, reclasseringswerkers, forensisch psychologen, politieagenten, gevangenbewaarders en jongerenwerkers – om er slechts enkelen te noemen. Het doel van dit themanummer is in de eerste plaats om de persoonlijke ervaringen van deze mensen met hun werk naar buiten te brengen en zo inzicht te bieden in de aard van dat werk, de leuke en moeilijke kanten. Daarbij is er aandacht voor de specifieke risico’s die sommige van deze beroepen aankleven. In de afgelopen jaren is er – onder andere bij de politie – veel aandacht voor het thema professionele weerbaarheid. Opvallend is dat er tot nog toe vooral veel is nagedacht over wat een individu kan doen op het vlak van weerbaarheid. Pas recent begint er meer aandacht te komen voor de context waarin het individu opereert, de organisatie en wat deze kan doen.
LINK
In Zuidoost ervaren bewoners vaker wantrouwen richting instanties en ongelijke benadering vanuit instanties zoals de overheid (gemeente), corporaties en politie, in vergelijking tot de rest van Amsterdam (Masterplan Zuidoost, 2020). Dit wordt deels veroorzaakt door discriminatie en andere vormen van ervaren ongelijkheid. In het stadsdeel ervaren bewoners vaker dan de gemiddelde Amsterdammer dat ze gediscrimineerd worden, bijvoorbeeld op de werkvloer, bij sollicitaties of door de politie (Masterplan Zuidoost, 2020). Het vertrouwen van bewoners in (overheids)instanties is belangrijk, omdat dit ervoor kan zorgen dat burgers minder ongelijkheid ervaren, meer betrokkenheid tonen en meer gaan meedoen in de maatschappij (Kloosterman en Schmeets, 2010). Ook zullen ze vaker bereid zijn om samen te werken met (overheids)instanties en/of die te gehoorzamen (Gau, Corsaro, Stewart en Brunson, 2012). Daarnaast is aannemelijk dat bewoners eerder geneigd zijn om hulp te vragen en hulp te krijgen wanneer dit nodig is. Zo komt uit onderzoek dat burgers eerder gebruikmaken van hulpverlening wanneer zij vertrouwen hebben in deze hulpverlening (Bellaart, Day en Hamdi, 2017; Sproet en Wieringen, 2011). Voor een stabiele samenleving waarbij er gelijke kansen zijn voor iedereen, is het dus belangrijk dat er een goede relatie is tussen burgers en (overheids)instanties. In Amsterdam Zuidoost zet Voetballen voor Veiligheid / Be Good 4 Your Hood zich in om de afstand tussen bewoners en (overheids)instanties (zoals de politie, boa’s en hulpverleners) te verkleinen, en daarmee het onderlinge vertrouwen te vergroten. De organisatie doet dit door beide groepen met elkaar in contact te brengen, vanuit de overtuiging dat onderling contact helpt om wantrouwen over een weer weg te nemen en ervaren ongelijkheid te verminderen.
MULTIFILE
Hogeschool Utrecht en politie Midden-Nederland werken samen in een community of practice om politiemedewerkers te professionaliseren en studenten te enthousiasmeren voor een carrière bij de politie. In COP komen deze activiteiten samen.
Hogeschool Utrecht en politie Midden-Nederland werken samen in een community of practice om politiemedewerkers te professionaliseren en studenten te enthousiasmeren voor een carrière bij de politie. In COP komen deze activiteiten samen.Doel Vanuit een convenant tussen politie Midden-Nederland, lectoraat Kennisanalyse Sociale Veiligheid en het Instituut voor Veiligheid komen politiepraktijk, onderzoek en onderwijs samen in een community of practice. De politie wil bijscholing op onderwerpen waar de HU expertise heeft. Daarnaast krijgen studenten een unieke inkijk in de politiepraktijk waardoor de instroom van nieuwe politieprofessionals wordt vergroot. Relevantie “Door afstemming over belangrijke maatschappelijke thema’s in het veiligheidsdomein met de politie en ketenpartners zal er meer direct relevant, praktijkgericht onderzoek worden gedaan. De samenwerking biedt ons verder mogelijkheden om potentiële politiemedewerkers en talenten te werven en om studenten te helpen in hun eigen ontwikkeling.” (Politie Midden-Nederland) Activiteiten Vakdagen voor hulpofficieren van justitie & onderzoek naar hun ontwikkelbehoeften; Onderzoek naar ontwikkelbehoeften van operationeel experts; Werven in de wijk; Doorlopend studentonderzoek in verschillende politieteams: in beeld brengen wat jongvolwassenen weerhoudt of juist aantrekt om bij de politie te gaan werken Ook zo nieuwsgierig naar wat de politie nu allemaal écht doet? COP Talks: Tijdens COP Talks krijg je een exclusieve kijk in de keuken van deze bijzondere organisatie. Voor HU-studenten door politieprofessionals: De tramaanslag; Terrorisme in beeld; Achter de zedenzaak. COP Walks: Excursies naar de politie: studenten zien en horen de praktijk van binnenuit; Utrecht-Zuid – gebiedsgebonden politiewerk; Amersfoort – grootschalig optreden en evenementen. Almere – cold case team. 4x per jaar Platform Paardenveld waarin dragers van het convenant uitwisselen over actuele thema’s en gezamenlijke activiteiten. Studentopdrachten Wij zijn graag ‘makelaar’ tussen politiepraktijk en studenten. Heb je een mooie stageopdracht of onderzoeksvraag? Neem dan contact met ons op. Looptijd 01 januari 2022 - 31 december 2025
Naast de grote voordelen van social media, zijn er ook risico’s. Jongeren moeten zich veilig kunnen voelen in het digitale domein. Daarom is het belangrijk dat ze leren wat de impact is van hatelijke, discriminerende en schadelijke berichten op social media en wat ze ertegen kunnen doen.Doel Doel van dit project is jongeren bewust maken van de negatieve effecten van online hate speech via video workshops en hen te leren om hate speech te herkennen en daar adequaat mee om te gaan. Resultaten Het project levert de volgende resultaten op: Lesstof en workshops over hate speech Een interactieve game over hate speech Een doorlopende leerlijn (praktijk – VWO, alle niveaus en leerjaren) over hate speech Looptijd 01 december 2019 - 30 juni 2022 Aanpak Na het uitvoeren van onderzoek naar online hate speech, wordt er lesmateriaal en een workshop ontwikkeld. Na het draaien van een pilot worden de workshops breed uitgerold bij in totaal zo’n 6000 leerlingen. Met behulp van learning analytics, observaties en interviews meten we het effect van de workshops. Cofinanciering Dit project wordt gefinancierd door het Ministerie van Justitie & Veiligheid.