Presentatie USE Conferentie 2015. Wad & Zoo is een attractie over het natuurlijke leven in de Eems, van bron tot Wad en Noordzee die gepland is bij de veerboot naar Borkum in de Eemshaven.Marklinq is door het Bestuur van de Stichting Wad & Zoo gevraagd een prognose te maken van het aantal bezoekers en de bestedingen van deze bezoekers voor het nieuwe concept in de Eemshaven.
DOCUMENT
Wad & Zoo is een attractie over het natuurlijke leven in de Eems, van bron tot Wad en Noordzee. Oorspronkelijk was de gedachte dat deze attractie in Delfzijl zou komen, maar hij is nu gepland bij de veerboot naar Borkum in de Eemshaven.Marklinq is door het Bestuur van de Stichting Wad & Zoo gevraagd een prognose te maken van het aantal bezoekers en de bestedingen van deze bezoekers voor het nieuwe concept in de Eemshaven. Er zijn drie onderzoekslijnen gevolgd: een enquête onder Borkumgangers, een herijking van een prognose (door Twijnstra & Gudde) van een eerder plan van Wad & Zoo voor Delfzijl en ten slotte zijn enkele interviews met experts en adviseurs gehouden.Dit rapport bevat de eindrapportage met de prognose.
DOCUMENT
Om helderheid te verschaffen over het functioneren van het WAD500 netwerk en om juiste besluiten te nemen over de voortgang van het netwerk is door de Waddenvereniging, in overleg met de stuurgroep, aan European Tourism Futures Institute (ETFI) van NHL Stenden Hogeschool gevraagd een onderzoek op te stellen over het WAD500 netwerk. Het doel van de enquête is om een goed beeld te krijgen van de ervaringen en verwachtingen van de deelnemers binnen dit netwerk. In het rapport wordt eerst een overzicht gegeven van de achtergrondkenmerken van de ondernemers die lid zijn van het Ondernemersnetwerk. Op basis van de data die uit de vragenlijsten is verkregen, zijn figuren en tabellen gemaakt die de kernpunten weergeven. Vervolgens wordt ingegaan op de sterke en zwakke punten van het netwerk, de verwachtingen die leden hebben van bijeenkomsten, het gezamenlijke doel, de communicatie en de rol van de Waddenvereniging. Het rapport sluit af met een conclusie en de aanbevelingen.
DOCUMENT
Architect Nynke-Rixt Jukema (1979) groeide op aan de rand van het wad op een aardappelboerderij. Haar liefde voor het weidse waddenlandschap is diep geworteld en weerklinkt in haar ontwerpen en projecten. Ze hoopt dat mensen zich hierdoor meer bewust worden van de waarden van het noordelijk kustlandschap.
DOCUMENT
Het doel van deze bouwsteen is om de ambitie voor de vaarrecreatie binnen het project Holwerd aan Zee helder te krijgen. De bouwsteen geeft richting aan wat wenselijk is qua mogelijkheden en voorzieningen en hoe deze mogelijk te prioriteren. Deze bouwsteen vormt input voor het grotere programma van eisen dat opgesteld gaat worden voor Holwerd aan Zee. Met deze bouwsteen is geprobeerd antwoorden te vinden op onderstaande vragen: • Inzichtelijke maken hoe deze vloot er uitziet (boten, ontwikkelingen, voorzieningen, bestedingen, etc.). • Het kwalitatief en kwantitatief in kaart brengen de behoefte, interesse van de huidige en potentiële vloot die vaart op de Waddenzee ter hoogte van Holwerd. • Het kwalitatief en kwantitatief in kaart brengen wat de behoefte, interesse van de huidige en potentiële vloot die richting Dokkum vaart, om vanuit Dokkum via de Holwerter Feart naar Holwerd te vare
DOCUMENT
As part of their SMS, aviation service providers are required to develop and maintain the means to verify the safety performance of their organisation and to validate the effectiveness of safety risk controls. Furthermore, service providers must verify the safety performance of their organisation with reference to the safety performance indicators and safety performance targets of the SMS in support of their organisation’s safety objectives. However, SMEs lack sufficient data to set appropriate safety alerts and targets, or to monitor their performance, and no other objective criteria currently exist to measure the safety of their operations. The Aviation Academy of the Amsterdam University of Applied Sciences therefore took the initiative to develop alternative safety performance metrics. Based on a review of the scientific literature and a survey of existing safety metrics, we proposed several alternative safety metrics. After a review by industry and academia, we developed two alternative metrics into tools to help aviation organisations verify the safety performance of their organisations.The AVAV-SMS tool measures three areas within an organisation’s Safety Management System:• Institutionalisation (design and implementation along with time and internal/external process dependencies).• Capability (the extent to which managers have the capability to implement the SMS).• Effectiveness (the extent to which the SMS deliverables add value to the daily tasks of employees).The tool is scalable to the size and complexity of the organisation, which also makes it useful for small and medium-sized enterprises (SMEs). The AVAS-SCP tool also measures three areas in the organisation’s safety culture prerequisites to foster a positive safety culture:• Organisational plans (whether the company has designed/documented each of the safety cultureprerequisites).• Implementation (the extent to which the prerequisites are realised by the managers/supervisors acrossvarious organisational levels).• Perception (the degree to which frontline employees perceive the effects of managers’ actions relatedto safety culture).We field-tested these tools, demonstrating that they have adequate sensitivity to capture gaps between Work-as-Imagined (WaI) and Work-as-Done (WaD) across organisations. Both tools are therefore useful to organisations that want to self-assess their SMS and safety culture prerequisite levels and proceed to comparisons among various functions and levels and/or over time. Our field testing and observations during the turn-around processes of a regional airline confirm that significant differences exist between WaI and WaD. Although these differences may not automatically be detrimental to safety, gaining insight into them is clearly necessary to manage safety. We conceptually developed safety metrics based on the effectiveness of risk controls. However, these could not be fully field-tested within the scope of this research project. We recommend a continuation of research in this direction. We also explored safety metrics based on the scarcity of resources and system complexity. Again, more research is required here to determine whether these provide viable solutions.
DOCUMENT
In dit rapport wordt de governance van Nationale parken besproken. Daarna wordt uitleg gegeven over de governance scan en hoe deze toegepast kan worden bij Nationale parken.
DOCUMENT
In het project Wij & Wadvogels worden enerzijds diverse inspanningen geleverd om noodzakelijke kwaliteitsverbetering in het Waddengebied voor broedende, rustende en foeragerende vogels te bewerkstelligen. Dat zijn bijvoorbeeld ingrepen in het landschap die gedaan worden, zoals het aanleggen van vogeleilandjes of verkweldering. Anderzijds wordt er in het project gericht op de uitbreiding en verbetering van mogelijkheden voor natuur- en vogelrecreatie, zodat bewoners en bezoekers het Waddengebied en haar soortenrijkdom optimaal kunnen beleven. Vogelbescherming Nederland, Waddenvereniging, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Landschap Noord-Holland, It Fryske Gea, Het Groninger Landschap, Rijkswaterstaat, provincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen participeren in het project. In latere fasen sluiten mogelijk andere partners daarbij aan, zoals gemeenten, particuliere grondeigenaren, Agrarische Natuurverenigingen en waterschappen. Het European Tourism Futures Institute (ETFI) draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de monitoring onder bezoekers, bewoners en ondernemers in het Waddengebied.
DOCUMENT
This article is based on ethnographic research over recent years in eight Dutch police teams. It focuses on the othering process in which police officers define ‘crooks’ as the Other and chase, catch and arrest them. Catching crooks is perceived as an assignment as well as a game. Street cops construct detailed subcategories of the crook which influence their daily practices. They select crooks by recognition (the permanent suspects), by abnormalization (out of placeness) and by profiling (regardless of place). In addition to the discussion on ethnic profiling, we argue that profiling is a contextual practice. The contents of the profiles depend on the demographic characteristics of the district in which a police team operates. Interacting mediaframes of both the crook and the police reinforce the mutual caricatures and tense relationships.
DOCUMENT