Buildings without an actual function but still very important in the set out of Appingedam and very interesting from an architectural and historical point of view. Advise on how to organise new functions in these old buildings through a church-carrousel.
DOCUMENT
DOCUMENT
Dit onderzoek is in opdracht van het College van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Loppersum uitgevoerd door een onderzoeker van het Kenniscentrum NoorderRuimte, Hanzehogeschool Groningen. De aanleiding voor dit onderzoek is gelegen in de transities in het sociale domein door de decentralisaties van de AWBZ, Jeugdzorg, Participatiewet en Passend onderwijs. In dit onderzoek stonden twee hoofdvragen centraal: 1.In welke mate komen de beleidsverwachtingen van de gemeente Loppersum over de bijdragen van haar dorpsgemeenschappen aan het sociale domein overeen met wat in de huidige dorpsvisies daarover is geschreven? 2.In welke mate sluiten de beleidsverwachtingen van de gemeente Loppersum over de bijdragen van haar dorpsgemeenschappen aan het sociale domein aan bij wat dorpsgemeenschappen zelf willen, kunnen en doen? Er zijn drie deelonderzoeken uitgevoerd. Allereerst zijn de beleidsverwachtingen van de gemeente Loppersum over de bijdrage van (groepen) inwoners aan het sociale domein uit het Beleidsplan 4D’s beschreven door het toepassen van close reading als onderzoeksmethode. Close reading is ook gebruikt voor het benoemen van de onderwerpen die tot het sociale domein behoren in de huidige dorpsvisies van 15 dorpen van de gemeente Loppersum met de daarbij behorende formuleringen van sociale ambities. In het derde deelonderzoek is in vier focusgroepsessies met 22 bestuursleden van de dorpsbelangenverenigingen (gemeente Loppersum) geïnventariseerd hoe inwoners in hun dorpen bijdragen aan het sociale domein en welke sociale ambities de besturen van de dorpsbelangenverenigingen voor mogelijk houden voor hun dorp. De conclusie op de eerste onderzoeksvraag luidt dat in de huidige dorpsvisies een dorpseigen invulling van de beleidsverwachtingen van de gemeente over de bijdragen van groepen inwoners aan het sociale domein ontbreekt. Omdat de meeste dorpsvisies uit het vorige decennium stammen, mag op basis van dit onderzoek echter niet beweerd worden dat de dorpsvisies hierin tekort schieten. In alle dorpsvisies staan voornamelijk ruimtelijke doelstellingen en blijkbaar pasten die doelstellingen goed bij het tijdsgewricht van de jaren 2000 – 2010. De conclusie op de tweede onderzoeksvraag luidt derhalve dat de besturen van de dorpsbelangenverenigingen diverse activiteiten van mede-inwoners zien die op bijdragen aan het sociale domein duiden. Voorts handelen de besturen als georganiseerde groep inwoners in lijn met de beleidsverwachtingen van de gemeenten doordat ze sociale activiteiten in hun dorpen organiseren en bereid zijn om sociale ambities (nog) verder te willen uitwerken. Er zijn meerdere (praktisische) aanbevelingen geformuleerd voor zowel de gemeente als de besturen van de dorpsbelangenverenigingen.
DOCUMENT
In het programma public health voor kwetsbare ouderen richt de lector zich op praktijkgericht en beleidsondersteunend onderzoek naar de bijdrage van publieke gezondheid aan het voorkomen en/of verminderen van kwetsbaarheid onder thuiswonende ouderen. Vanuit de lectorpositie wordt samengewerkt tussen de Hanzehogeschool Groningen, de GGD Groningen en het RIVM. Vanwege de aard en omvang van de problematiek wordt de kwetsbare oudere gezien als de nieuwe uitdaging voor de publieke gezondheid. Oplossingen vanuit de zorg worden onbetaalbaar en voor oplossingen vanuit de zorg is er onvoldoende capaciteit. Dit maakt een collectieve preventieve aanpak noodzakelijk. Gemeenten en rijk staan hierin voor een enorme uitdaging. Via het onderzoeksprogramma public health voor kwetsbaren oudere willen we praktijk- en beleidsgericht onderzoek doen naar een populatiegerichte preventieve aanpak ten behoeve van kwetsbare ouderen in Nederland en in Noord-Nederland in het bijzonder. Daarbij richten we ons enerzijds op de spreiding van kwetsbaarheid bij ouderen in de populatie en het opsporen van specifieke risicogroepen en risicofactoren. Anderzijds richten we ons op het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van interventies in de praktijk om kwetsbaarheid voor te zijn en een gezonde en vitale derde levensfase te bevorderen. Het onderzoeksprogramma verbindt de verschillende netwerken van betrokken organisaties en draagt bij aan de versterking van de kennisketen tussen landelijke, regionale en lokale partijen. Het programma draagt bij aan transitie naar een meer preventieve aanpak rond dit thema en sluit wat dat betreft goed aan bij de Kennis en innovatieagenda gezondheid en zorg.