Het lectoraat eLearning doet onderzoek naar eLearning en Blended Learning, waarbij de verbindende schakel tussen alle onderzoeken Learning and Teaching with ICT is. Het onderzoek levert kennis op over de effectiviteit van ICT in specifieke contexten, waarbij wordt gekeken naar de veranderende rol van de docent die daarvan het gevolg zijn en naar de perceptie van de leeromgeving door de student. Binnen het onderwijs van INHOLLAND is ruim aandacht voor het inzetten van Blended Learning als leidend principe voor de onderwijsuitvoering, zoals ook blijkt uit het hernieuwde onderwijsconcept, zoals geformuleerd in Backbone 2.0.
DOCUMENT
Er blijft behoefte bestaan aan de kernfunctie van corporaties, om sociale huurwoningenbeschikbaar te stellen tegen betaalbare huren voor mensen met lagere inkomens. Tegelijkertijd staan corporaties voor het eerst sinds de brutering onder zware financiële druk. Aan de financiële druk liggen veel factoren ten grondslag die corporaties slecht kunnen beïnvloeden, zoals de economie en het beleid van de landelijke overheid. Afgezien van de beslissing om wel of niet te investeren is er echter een belangrijke factor die wel beïnvloedbaar is door de corporatie zelf, namelijk de bedrijfskosten. Er zijn aanwijzingen dat de bedrijfskosten substantieel omlaag kunnen, door de organisatie doelmatig in te richten, het takenpakket te reduceren, in het onderhoud strakker op een basiskwaliteit te sturen en commerciële partijen in te schakelen bij het uitvoeren van activiteiten. Deze notitie beschrijft een bedrijfsmodel van een corporatie die zich richt op het investeren in en beheren van betaalbare huurwoningen, met structureel en substantieel lagere bedrijfskosten. Corporaties zijn in hun huidige vorm betrokken bij alle werkzaamheden binnen de hele bedrijfskolom van woningontwikkeling tot het beheer van woningen. Daarnaast vervullen zij in één organisatie de rollen van belegger, ontwikkelaar en beheerder. De combinatie van de rol van èn belegger, èn ontwikkelaar èn beheerder is uniek en kan voordelen hebben in een situatie waarin ze een brede rol bij de (her)ontwikkeling van wijken en woningen willen en kunnen vervullen, maar nadelen hebben als het gaat om het optimaliseren van het doelmatig uitvoeren van hun kerntaken. In het voorliggende model wordt kostenoptimalisatie bij het uitvoeren van de kerntaak als doel gesteld. Hiertoe worden bezit, financiering en beleid juridisch en functioneel gescheiden van de uitvoerende werkzaamheden. De vermogensverschaffings- en beleggingsfunctie worden ondergebracht in een zogenaamde regiecorporatie. Door de uitvoerende werkzaamheden in concurrentie aan te besteden is het mogelijk, met behoud van basiskwaliteit, klantgerichtheidIV en zorgvuldigheid, de bedrijfskosten per woning structureel te verlagen.
DOCUMENT
Nursing Leadership is an important competence to develop in order to provide quality of care and prevent attrition of nurses. This research program looked into the perceptions and experiences of nurses on practising leadership. Next to that supporting the development of nursing leadership was addressed. The program has a mixed-method, action research design in which 75 in-depth interviews and 24 focus group interviews and quantitative data of 435 nurses form the backbone. According to hospital nurses, nursing leadership is related to proactiveness and voicing expertise in order to deliver good nursing care. Nevertheless, they do not feel fully competent and knowledge deficits were detected on aspects of the bachelor nursing profile, such as evidence based practice. Working-culture factors can either inhibit or encourage nursing leadership. The further awareness of unconsciously using expertise and knowledge deficits as well as team development towards a continuous safe learning environment are necessary steps for the enhancement of nursing leadership. A Nursing Leadership model was developed in which generic personal leadership competencies combined with expertise of the nurses' level of education and degrees form the essence of shared leadership in teams focussed on the realisation of good nursing care.
MULTIFILE
This study presents an automated method for detecting and measuring the apex head thickness of tomato plants, a critical phenotypic trait associated with plant health, fruit development, and yield forecasting. Due to the apex's sensitivity to physical contact, non-invasive monitoring is essential. This paper addresses the demand for automated, contactless systems among Dutch growers. Our approach integrates deep learning models (YOLO and Faster RCNN) with RGB-D camera imaging to enable accurate, scalable, and non-invasive measurement in greenhouse environments. A dataset of 600 RGB-D images captured in a controlled greenhouse, was fully preprocessed, annotated, and augmented for optimal training. Experimental results show that YOLOv8n achieved superior performance with a precision of 91.2 %, recall of 86.7 %, and an Intersection over Union (IoU) score of 89.4 %. Other models, such as YOLOv9t, YOLOv10n, YOLOv11n, and Faster RCNN, demonstrated lower precision scores of 83.6 %, 74.6 %, 75.4 %, and 78 %, respectively. Their IoU scores were also lower, indicating less reliable detection. This research establishes a robust, real-time method for precision agriculture through automated apex head thickness measurement.
DOCUMENT
Business Rule Management (BRM) is a means to make decision-making within organizations explicit and manageable. BRM functions within the context of an Enterprise Architecture (EA). The aim of EA is to enable the organization to achieve its strategic goals. Ideally, BRM and EA should be well aligned. This paper explores through study of case study documentation the BRM design choices that relate to EA and hence might influence the organizations ability to achieve a digital business strategy. We translate this exploration into five propositions relating BRM design choices to EA characteristics.
DOCUMENT
Nursing Leadership is an important competence to develop for providing quality of care and preventing attrition of nurses. This study looked into the perceptions and experiences of nurses on practising leadership related to performing bachelor nursing competencies. Next to that awareness of the development of nursing leadership was addressed.
DOCUMENT
Many studies report changes taking place in the field of higher education, changes which present considerable challenges to educational practice. Educational science should contribute to developing design guidance, enabling practitioners to respond to these challenges. Design patterns, as a form of design guidance, show potential since they promise to facilitate the design process and provide common ground for communication. However, the potential of patterns has not been fully exploited yet. We have proposed the introduction of a task conceptualization as an abstract view of the concept chosen as central: the task. The choice of the constituting elements of the task conceptualization has established an analytical perspective for analysis and (re)design of (e)learning environments. One of the constituting elements is that of ‘boundary objects’, which has added a focus on objects facilitating the coordination, alignment and integration of collaborative activities. The presented task conceptualization is deliberately generic in nature, to ease the portability between schools of thought and make it suitable for a wide target audience. The conceptualization and the accompanying graphical and textual representations have shown much promise in supporting the process of analysis and (re)design and add innovative insights to the domain of facilitating the creation of design patterns.
DOCUMENT
Dit onderzoek heeft de beleving van ziekenhuisverpleegkundigen over betekenis en toepassing van leiderschapscompetenties in verpleegkundig handelen in kaart gebracht. Daarnaast was het onderzoek gericht op bewustwording van de ontwikkeling van verpleegkundig leiderschap. METHODE: Het betreft een mixed-methods onderzoeksdesign met kwalitatieve data van 75 diepte-interviews en 24 focusgroepen over een periode van 2 jaar en kwantitatieve data van 430 verpleegkundigen. RESULTATEN: Verpleegkundig leiderschap blijkt vooral gerelateerd aan opkomen voor patiënten vanuit expertise waarvan concrete voorbeelden werden gevonden. Tegelijk blijkt dat verpleegkundigen zich niet volledig bekwaam achten op bachelor niveau; op competenties zoals evidence based practice (EBP), zelfmanagement bevorderen en gezamenlijke besluitvorming is sprake van kennistekorten. Factoren die de ontwikkeling van leiderschap bevorderen zijn werkcultuur-gebonden. DISCUSSIE EN CONCLUSIE: Inzetten op vergroten van bewustwording van zowel onbewuste bekwaamheid als onbekwaamheid naast een veilige teamsfeer zijn belangrijke stappen in de ontwikkeling van klinisch leiderschap. Hierin zijn reflectie en uitwisseling van goede voorbeeldsituaties ondersteunend. Het onderzoek levert een model voor verpleegkundig leiderschap op dat laat zien hoe persoonlijke leiderschapscompetenties door alle verpleegkundigen, ongeacht het functieniveau, worden ingezet in combinatie met expertise die aan het functie en opleidingsniveau is gekoppeld en waarbij gedeeld leiderschap als een gezamenlijke opdracht in teamverband wordt beoefend.
MULTIFILE
Wat moeten hbo-studenten kennen en kunnen om straks als professionals ouders en kinderen van diverse culturele achtergronden te ondersteunen bij hun opvoeding en ontwikkeling? Hoe moet zo'n leerproces en curriculum eruit zien, wat vraagt dit van docenten? Het rapport Opleiden en professionaliseren in diversiteit en opvoeding beschrijft kernbegrippen die met diversiteit en opleiden samenhangen en analyseert onderwijsonderdelen van het curriculum Pedagogiek en Social Work op diversiteitgevoeligheid. Management, studenten en docenten spreken zich uit over de noodzaak tot (meer) aandacht voor culturele diversiteit in de klas, in de lessen, in de beroepspraktijk. Diversiteit moet steviger, als een rode draad in het onderwijs verweven zijn.
DOCUMENT