For further development of technologies but also for the implementation in real life contexts, it is important to understand users' perspectives on the anticipated use of innovative technologies in an early development phase. In addition, it is also important to get a better understanding of the explanation of this behavior towards technology use in later stages. Although Head Mounted Displays (HMDs) are not really new anymore, the uptake has been slow so far and people showed some extreme reactions. The objective of this study was to analyze the content of YouTube comments on videos of HMDs, in order to get a better understanding of relevant factors in this early phase of potential acceptance of HMDs. We analyzed 379 YouTube comments on HMDs using content analysis. Comments were divided into three groups: HMD, video, and miscellaneous. Comments about HMDs n=24 were further analyzed. Most of the commenters showed a positive attitude to HMDs. Within the positive attitude, the most expressed themes were comments about the type of use (gaming), positive evaluations (emotions, coolness) and perceived need for an HMD. Within the negative attitudes, negative evaluations (judgments, emotions) were showed most and negative comparisons to other products were made. In neutral attitudes, the main theme was the type of use (gaming). The results specify a couple of user needs and social norms and values which people attach in this early phase to HMDs. In this early phase of acceptance, some early adoption observations were found as in when someone talks about the type of use (felt needs) and positive judgments (social norms). Early signs of rejection were found by negative judgments (social norms) and comparisons with other products (previous practice).
DOCUMENT
The annual publication (since 1995) of the Corruption Perceptions Index (CPI) by Transparency International (TI) Secretariat in Berlin, gives the scores of the perceptions which selected observers have of the prevalence of corruption in their countries. They do not report about facts. Moreover, these observers are not at random chosen from whatever universum of respondents. Those contributing are predominantly male, between 25 and 50 years of age, well-paid and expatriate, white collar workers, with diplomas of MBA and similar studies, anglophone. Perceptions of women, poor, locals, blue collar workers, francophone and lusophone, are predominantly missing. The automatic result is that rich countries rank in the top, are perceived as less corrupt, ‘clean’. Poor countries rank at the bottom end of the list. The result is unreliable, unscientific, and should not be used – as is generally done by governments and the media – as a yardstick for the level of corruption in particular countries. (TI-Berlin has announced that beginning with the CPI of December 2012, it will use another methodology with more reliable results. As soon as this is published such information and comments will become available on this website).
MULTIFILE
Sociale media geven organisaties direct toegang tot hun (potentiele) gebruikers en bieden een mogelijkheid om te leren over wat ze willen en bezighoudt en met wie ze in verbinding staan. Veel organisaties staan via bijvoorbeeld Facebook of Twitter op die manier al met hun gebruikers in contact en geen marketingcampagne doet het meer zonder likes en tweets. Steeds meer organisaties gebruiken dan ook sociale media, deels reeds geïntegreerd in marketing, maar deels ook om de boot niet te missen of ?omdat de klant dat vraagt?. Hoeveel ze daarin investeren en dat in de toekomst ook willen blijven doen, hangt af van de effectiviteit van sociale media. Maar wanneer is het effectief, wat bepaalt die effectiviteit en hoe meten we de effectiviteit? Er bestaan inmiddels talloze hulpmiddelen om daartoe de output van sociale netwerken te monitoren en te analyseren (aantallen likes, comments, tweets, etc.). De belofte van effectiviteit schuilt echter met name in het gaandeweg vormgeven en verspreiden van de communicatie in samenwerking met netwerkgebruikers (user generated content, co-creatie, virale of netwerkeffecten). Sociale media zijn echter zo nieuw en in de mix zo complex dat er over de effectiviteit van deze interactieve vorm van communicatie nog weinig bekend is. Het project ?The Network is the Message? ontwikkelt nieuwe kennis en middelen om de werking van sociale media beter te begrijpen en de mogelijkheden ervan beter te benutten. Onze belangrijkste doelgroep is daarbij de communicatieprofessional, voor wie sociale media inmiddels cruciale tools zijn in de uitoefening van hun taak. Hoewel dat in zijn algemeenheid en voor iedereen geldt, lijkt het MKB in het nadeel ten opzichte van multinationals, die meer capaciteit en middelen hebben om met sociale media te experimenteren. In Nederland zijn het vooral de grotere communicatiebureaus die over voldoende mensen en middelen beschikken om de effectiviteit van campagnes systematisch te meten, terwijl het gros van de communicatiebureaus tot het kleinere MKB behoren. Op basis van de in het project verkregen kennis wordt een speciaal op het MKB gerichte toolkit ontwikkeld en beproefd waarmee communicatieprofessionals beter in staat zijn om een sociaal netwerk te activeren en grip te krijgen op de effectiviteit van hun online interactieve communicatie. De hoofdvraag van het project luidt: ?Hoe kan de effectiviteit van communicatie in online sociale netwerken worden beoordeeld en verbeterd?? De deelvragen hebben betrekking op: 1. De potentie van een sociaal netwerk: Wat maakt een sociaal netwerk tot een goed netwerk? Hoeveel respons kan ik verwachten van een netwerk als ik het aanspreek? Hoeveel doorgifte kan ik verwachten? Wat bepaalt deze respons? 2. De werking van een boodschap: Wat zijn de werkzame elementen van een sociale media boodschap? Welke elementen bepalen of een boodschap wel of niet wordt opgepikt en verspreid? 3. Het resultaat van een sociale actie/campagne: Wat is er beoogd met de actie/campagne en is dit doel bereikt? Aantallen likes en tweets zeggen wel iets over de verspreiding van de boodschap, maar hoe moeten we dit interpreteren? Zijn de juiste personen bereikt (precisie)? De antwoorden op deze deelvragen bepalen in samenhang de kans op succes van sociale media communicatie. Het onderzoek bestaat uit een non-experimentele en een experimentele fase. In de non-experimentele fase zullen praktijkcases aan de hand van het activatiepotentieel (netwerkstructuur en gebruikersprofielen) en mogelijke werkzame elementen (gebruikte communicatietechnieken en versnellende variabelen als een tag of video) worden beoordeeld op resultaten (verspreiding en precisie). De bevindingen uit deze non-experimentele fase zullen vervolgens worden gebruikt om in de experimentele fase systematisch het effect van verschillende technieken en versnellers te bepalen. Voor een zinvolle maat van effectiviteit zal het resultaat van een campagne vergeleken worden met het potentieel van het netwerk.