This text is the beginning of the analysis of conflicts between children in after school daycare and the interventions of caretakers. I don’t know yet what aspect of the conversation I will focus on for an article. For the moment I think it is a very interesting conversation and it is very interesting how children build their activities in conversation, how they create social order and how the caretakerhandles the conflict.For now I focuses on the participation frameworks, but I’m not even sure if this is the right concept for it. After this I discuss how the drama is being build. In the end I will analyse the assessments and the ‘he’s’ from the caretaker.
DOCUMENT
This article discusses the results of a study on children’s perspective (called: inner logic) on disciplinary conflicts with their (foster) parents. Most children accept parental authority, but also defend their personal autonomy and loyalties to peers. Only own children (children who live by their own parents) spoke about fierce resistance to get their own way. Conversely, fierce resistance among foster children was motivated by inner con- flicts and confusion. Obedience among foster children often derived from fear of punishment or a feeling of impotence. The theoretical and pedagogical implications of these findings are discussed.
LINK
There is much attention for the quality of the pedagogical vision of after school day-care (bso) nowadays (e.g. Schreuder et al, 2011). My PhD-study concentrates on social development and discourse practices of young children (4 – 7) in the bso. In this poster I will show strong strategies in conflict management of one caretaker. Strong strategies stimulate agency and autonomy of children (Mashford-Scott & Church, 2011). Weak strategies don’t. This study wants to contribute to qualitative evidence for how interactions of caretakers and children in after school day care can enable children’s social development
DOCUMENT
De paper beschrijft de theoretische onderbouwing van het model Professionaliteit en Persoonlijk Leiderschap zoals dat door Fontys Hogeschool Marketing Management gebruikt wordt in haar onderwijs. De paper is uitgereikt tijdens een presentatie over dit onderwerp op het jaarcongres van de HBO-raad 2009.
DOCUMENT
De vraag die centraal staat in dit hoofdstuk is: hoe kan worden verklaard waarom zoveel adolescenten beginnen met het plegen van delicten? Bij de behandeling van deze vraag worden zijdelings persoonlijkheidskenmerken en omgevingsfactoren genoemd die van invloed kunnen zijn. Hoofdstuk 6 in: Jeugdcriminologie. 2015
LINK
Hoofdstuk 29 in 'Basisboek Integrale Veiligheid'. Dit hoofdstuk gaat over de risico's die evenementen met zich meebrengen. Allereerst wordt het begrip evenement gedefinieerd (par. 29.2). Vervolgens komt theorie over massagebeurtenissen aan bod (par. 29.3) en wordt ingegaan op ervaringen en lessen (par. 29.4). Tot slot worden de voorbereiding en maatregelen bij evenementen(veiligheid) geschetst (par. 29.5).
MULTIFILE
Dit boek beoogt studenten kennis te laten maken met de wereld van het vreemdelingenrecht. De kernzaken van het vreemdelingerecht worden in voor de studenten duidelijke taal uitgelegd. Tevens wordt gebruik gemaakt van vele praktische voorbeelden. Een deel van deze voorbeelden is fictief. Een ander deel is gebaseerd op rechterlijke uitspraken. Zodoende weten studenten hoe het vreemdelingenrecht in de praktijk wordt toegepast. Voorts worden vele ingewikkelde vreemdelingenrechtelijke onderwerpen schematisch weergegeven. Doordat het boek in vijf delen is verdeeld, is het niet alleen geschikt voor de zelfstandige cursus vreemdelingenrecht, maar ook voor cursussen waar het vreemdelingenrecht een onderdeel van is.
LINK
Arbeidsrecht begrepen behandelt het individuele arbeidsrecht voor studenten in het hoger onderwijs. Minder wetenschappelijk-theoretisch en meer praktijkgericht. Minder historie en meer de bedoeling van de wetgever. Minder tekst achter elkaar en meer visualisatie. Heldere schema's, checklists en praktijkcases ondersteunen de tekst. Kortom: het boek is vooral praktisch bruikbaar en de inhoud ligt op behoorlijk juridisch niveau. In het boek wordt voortdurend geschakeld tussen de inhoud van de arbeidsovereenkomst, de wet en de cao. Ook vindt er een koppeling plaats tussen het arbeidsrecht en de sociale zekerheid, op sommige onderdelen een Siamese tweeling.
LINK
full text beschikbaar met HU account Hoofdstuk 23 in Justitiele Interventies. In hoofdstuk 4 zijn drie kenmerken van het werk van de Jeugdreclassering belicht: het gedwongen kader waarbinnen moet worden gewerkt, de hantering van het delict als rode draad en het gebruik van het delictscenario. Een voortdurend terugkerend onderwerp was het vraagstuk van het motiveren van jongeren in een gedwongen kader. In dit hoofdstuk wordt verder ingegaan op dit vraagstuk in het kader van maatregelen van jeugdreclassering. We beginnen met een eerste relevant aspect, dat in de literatuur wordt aangeduid als reactance, ofwel weerstand tegen het gedwongen kader, tegen het verlies van vrijheid. Vervolgens wordt verder ingegaan op het ‘transtheoretisch model’ van Prochaska en DiClemente en de recente discussie daarover, en er wordt aandacht besteed aan enkele aspecten van het begrip motivatie specifiek in het kader van de jeugdreclassering. We wijzen ten slotte op het belang van het perspectief van de levensloop voor een adequate aanpak van het motivatievraagstuk.
MULTIFILE
Socialezekerheidsrecht begrepen behandelt het socialezekerheidsrecht voor studenten in het hoger onderwijs. Bij de beschrijving van de verschillende regelingen op het gebied van de sociale zekerheid hanteert de auteur de levenscyclus: een bespreking van de socialezekerheid ‘van de wieg tot het graf’. Het boek is op een voor studenten toegankelijke manier geschreven, is praktijkgericht en bevat in ieder hoofdstuk voorbeelden ter verduidelijking. Met name staat de vraag centraal met welke vragen een cliënt in de praktijk te maken krijgt. Dit neemt niet weg dat Socialezekerheidsrecht begrepen een studieboek is, waarbij de stof wetsystematisch door de auteur wordt behandeld en diepgaand daarop wordt ingegaan.
LINK