This study evaluates the effectiveness of the European Union's Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in quantitatively measuring the transition of companies to a circular economy. First, using the most recent literature review on circularity metrics, a complete overview of the currently available circularity metrics is developed. Subsequently, it is determined which circularity metrics can be generated with the available quantitative datapoints of CSRD. The metrics that can be generated were analyzed on their ability to cover all circular strategies, to represent different Product-as-a-Service systems and to acknowledge the key role of Critical Raw Materials in a circular economy. The study finds that, with data disclosed under CSRD, metrics can be generated to cover all circular strategies. However, gaps remain in representing pay-per-use and pay-perperformance systems and the use of Critical Raw Materials. Recommendations are to include ‘Product utilization’ and ‘Mass of Critical Raw Materials used’ in the data disclosed under CSRD and to have an independent institution report data to enable benchmarking of performances. Finally, this study concludes with an overview of the metrics which enable to measure circular transitions using data disclosed by CSRD
DOCUMENT
The Dutch SDG Barometer 2024 reveals a nuanced perspective on sustainability progress in the Netherlands. While awareness of the United Nations' Sustainable Development Goals (SDGs) remains high among Dutch organizations, significant challenges persist in their prioritization, implementation and measurement.This second edition of the SDG Barometer, developed collaboratively by Amsterdam School of International Business (AMSIB), Maastricht School of Management (MSM), and TIAS School for Business and Society, builds on its 2022 debut. It provides valuable insights into the adoption of the SDGs, showcasing both encouraging trends and persistent barriers as the 2030 deadline approaches. Key Findings from the Dutch SDG Barometer 20241.Sustainability Awareness: Nearly 70% of organizations in the Netherlands claim to prioritize sustainability, a steady trend from 2022. However, only 15% have fully integrated SDGs into their sustainability strategies.2.Framework Competition: While the SDG framework remains widely used, mandatory EU guidelines such as the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) are starting to surpass the SDGs in usage, raising concerns about a ‘crowding-out effect.’3.Obstacles Persist: Resource constraints and knowledge gaps remain the top barriers to SDG implementation, though awareness and understanding of the goals have improved since 2022.4.Communication Decline: The number of organizations not communicating internally (31%) or externally (30%) about their SDG efforts has risen sharply, reflecting a potential de-prioritization.5.Government Role: A majority of respondents (55%) believe government support for SDG adoption is insufficient, while a consistent 80% of organizations agree that the government should play an active role in encouraging SDG adoption.6.Sectoral Insights: Educational institutions lead in SDG awareness, while not-for-profits and governmental bodies show varying levels of alignment. Corporate participation, though significant, often lacks depth in SDG integration.
MULTIFILE
CSRD staat voor Corporate Sustainability Reporting Directive. Via deze nieuwe wet- en regelgeving moeten bedrijven duurzaamheidsgegevens opnemen in hun jaarverslag onder andere vanuit de keten. Accountants dienen deze vervolgens te voorzien van een accountantsverklaring. Vanuit de bloembollen- en knollensector (in opdracht van de stichting Sustainable Suppliers; vertegenwoordigt 80% sector voor de droogverkoop) is er een CSRD-consortium opgericht met kernteamleden uit de keten. Royal Anthos (de brancheorganisatie voor de handel bloembollen en knollen) heeft de lead om met het consortium de toepassing van de CSRD te onderzoeken. Verwacht wordt dat een beperkt aantal bedrijven en afnemers van handelsbedrijven (vaak retailers) rapportageplichtig zullen zijn en de nodige duurzaamheidsinformatie zullen opvragen uit de keten. Tijdens de eerste CSRD-exploratie sessies kwamen vragen naar voren zoals: Kunnen producenten in de keten de data leveren? Wat wordt er van ze verwacht? Deze vragen zijn zeer geschikt om in een KIEM-aanvraag te onderzoeken, met als hoofdonderzoeksvraag: “Hoe beschikbaar en geschikt is de CSRD-data binnen de bloembollen- en knollensector bij leveranciers?”, en deelvragen: a) Welke eisen stellen afnemers aan producenten? b) In hoeverre voldoen de producenten aan de eisen? c) Hoe kunnen producenten voldoen aan deze nieuwe informatievraag? d) Welke inspanningen zijn nodig om ontbrekende data te verkrijgen? e) Welke rol hee^ bestaande certificering in de informatiebehoefte? De beoogde projectresultaten zijn: o Website CSRD Q&A bollensector: o Welke CSRD-informatie is voorhanden en wat niet (de GAP)? o Mogelijke acties om de GAP te verkleinen (laaghangend fruit) o Masterclass praktisch omgaan met CSRD (wordt omgezet naar een webinar) o Ontwikkelen van een vaktechnische publicatie en of wetenschappelijke publicatie Het KIEM-project wordt geleid en uitgevoerd door het Yuverta practoraat Circulaire Agribusiness waarin wordt samengewerkt met het Hogeschool Arnhem Nijmegen lectoraat Futureproof Control (gespecialiseerd op CSRD en reporting).
The project is a field study for several diverse hotel chains, including individual properties operated under the Marriott brand, Postillion Hotels. Each brand has unique values, missions, and visions. Therefore, this integration will lead to the development of company-specific sustainability strategies and processes. The study will use the model of levers of control to provide such tailor-made solutions and determine if a generic approach can be developed to match a corporate sustainability strategy with a corporate strategy and develop a supporting management control system for operationalizing the sustainability strategy. Research question: How can a hotel brand formulate and implement a sustainability strategy with a supporting management control system that not only complies with the new CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) legislation but also emphasizes the creation of substantial value in financial and ESG (Environmental, Social, and Governance) aspects, based on double materiality, in line with the organization's corporate values and beliefs? Objective The aim is to develop a validated method, including tools, that hotels can use to create a sustainability strategy in line with the CSRD guidelines. This strategy should create value for the organization, the environment, and society, while aligning with the hotel's values and beliefs. Merely being compliant with the CSRD is not enough for hotels. Instead, they should view the implementation of the CSRD as an opportunity to stand out in terms of sustainability. By creating value in areas such as environment, safety, and governance, or through the six capitals (financial, manufactured, intellectual, human, social and relationship, and natural) that align with the UN-SDGs, and explicitly taking both an inside-out and an outside in perspective (double materiality), hotels can significantly enhance their sustainability reputation.
Mkb-bedrijven in de maakindustrie vragen steeds meer om de-assemblage oplossingen, voor het uit elkaar halen van producten als deze End-of-Life zijn. De wens van bedrijven om ‘het goede’ te doen voor mens en klimaat, speelt een rol, maar duurzaamheid wordt natuurlijk ook steeds meer afgedwongen door CSRD, CSDDD, ESPR en andere regelgeving. Gezien de tekorten op de arbeidsmarkt zal dit (deels) geautomatiseerd en m.b.v. digitalisering aangepakt moeten worden. Veel bestaande producten zijn ontwikkeld zonder aandacht te besteden aan de-assemblage (ook wel demanufacturing). Werkvoorbereiding voor demanufacturing is nog niet geprofessionaliseerd. ‘Disassemblability’ ofwel de mate waarin een product gemakkelijk uit elkaar gehaald kan worden is een belangrijke variabele (Turkbay Romano et al., 2024). Kennis hierover, die wel door praktijkervaring aanwezig is, is niet geparametriseerd of gekoppeld aan specifieke producteigenschappen, waardoor elk demanufacturing plan ‘to-order’ gemaakt moet worden. Ook triage (Moeten we dit doen? Hoe gaan we het doen?) bij intake van productseries of individuele producten is belangrijk, maar criteria om te bepalen of hergebruik op product, component of materiaalniveau de moeite waard is ontbreken vaak. De stakeholders van dit project zien de noodzaak om stappen te zetten richting het vormgeven van de ‘demanufacturing guide’ in een productpaspoort, en het slim vullen hiervan, zodat ze benodigde de-assemblage handelingen en tools ‘smart’ kunnen bepalen, op basis van de -nu vaak beperkte- beschikbare productinformatie. Het doel van het project is dan ook te komen tot een gestandaardiseerde beschrijving voor de-assemblage, op basis van o.a. het fysieke product zelf, als onderdeel van een digitaal productpaspoort. Zo’n aanpak draagt bij aan hogere productiviteit, maar ook aan het beter voorspellen van de-assemblage kosten en daarmee het selecteren van producten met een interessante circulaire business case.